Ingezakte vering V90, een eenvoudige oplossing?

• John Blummel
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-11-2009 21:59 #1252991 door John Blummel
Beantwoord door John Blummel in topic veer vervangen
Starly, 
Het lijkt me af te raden om dat als "DHZ-ers" te gaan doen. Je stelt voor het spits af te bijten, pas maar op dat er tijdens die voorgestelde klus door de veer oid niet wat vingers "afgebeten" worden, of erger. Begin er zelf niet aan!!! Bovendien slijt zo'n veer niet of nauwelijks. Mijn V90 zakt na wat uren ook in, dat hoort zo, nivomaten doen dat nu eenmaal. Problemen zijn er pas als ie niet meer omhoog komt, eh, de Volvo dan.
mvh
JB 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-11-2009 22:22 #1252994 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Er zijn hier op het forum al
Er zijn hier op het forum al vaker topics geweest (oa <a href="/node/8119"> www.volvo700vereniging.nl.http-lb.bit.nl/node/8119 ) over het al dan niet slijten van de bladveren.  Het probleem wat in de hiervoor genoemde topics besproken is, gaat nou juist over auto`s waarbij de achterkant niet meer omhoog komt, ondanks dat er goed nivomats onder zitten. Op basis daarvan mag vastgesteld worden dat er dus wel degelijk auto`s zijn waarbij de veer versleten is. En hoewel dit qua incidentie waarschijnlijk onder de "weesproblemen" geschaard dient te worden, is het klaarblijkelijk voor de getroffen eigenaren erg vervelend.

• Henk Huisman (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-11-2009 22:27 #1252998 door Henk Huisman (GAST)
Beantwoord door Henk Huisman (GAST) in topic Het is te doen
Het is wel te doen maar je moet er geen twee linkerhanden hebben en kennis van zaken hebben, en dan ook de rubbers gelijk mee nemen als je toch bezig bent.&#160;En dat het alleen in Beest kon gebeuren lijkt mij trouwens sterk, het is voor een dealer een leuke opsteker wat de afrekening aan gaat.Of verkopen liever meteen nieuwere Volvo daar zit nog wat meer winst in.&#160;En er zijn trouwens twee soorten veren verkrijgbaar waarvan eentje een slagje dikker is en er geen dure nivomat,s nodig zijn en de auto ook niet meer in zakt ook niet na een maand stilstaan.Heb een Engelse V90 gehad daar zat er een onder en gewoon stel dempers en bleef mooi op normale hoogte staan. En hij reed niet stug en ging voor mijn gevoel mooier over de verkeer,s drempels dan mijn 965 met de dunnere veer en nivomat,s    Groeten Henk       

• Jan Snijder (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-11-2009 23:35 #1253005 door Jan Snijder (GAST)
Beantwoord door Jan Snijder (GAST) in topic Mijn s90
heeft de dikkere veer en oorspronkelijk had ie gewone schokdempers. Na inbouw van de 100 liter LPG-tank bleek dit op drempels niet afdoende en heb ik een complete niveauregelingsset gemonteerd bestaande uit twee nivomat's en een zwaardere stabilisatorstang. Ook als de auto nu 2 weken stilstaat ( en dat gebeurt regelmatig, zeker in de zomer) blijft ie onberispelijk op niveau staan. Scheelt gewoon niets ( onder het motto meten=weten). Hij is er iets stugger door geworden maar door de grote gastank en de hoeveelheid spullen die ik altijd met me meesleep is ie nog steeds zeer comfortabel.
Er schijnt ergens bij een dealer het juiste gereedschap te koop te zijn. Ik weet helaas niet meer welke. Bart Snoek zou benaderd kunnen worden, die wist dat destijds ( vorig jaar) te melden. En ik kan binnen het bestuur opperen of het een goed idee is om dit gereedschap, mits niet al te duur, wellicht aan te kopen om ook in de toekomst de 960 rijdend te kunnen houden op dit punt. Want dit wordt in de toekomst natuurlijk voor meer auto's van dit type een probleem.
Groeten, Jan.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-11-2009 06:39 #1253013 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Wellicht
Wellicht is een gezamenlijke actie sowieso handig ivm aanschaf van het gereedschap. Heb de beschrijving in Vadis gezien, leek me een groot ding (duur). Misschien hebben de dealers daarom ook wel geen zin, als ze dat gereedschap moeten kopen voor 1 klant is hun winst meteen ook weg.Kan wel een mooie aanvulling zijn op sleuteldagen. Hoeven de gastbedrijven niet zelf zo'n ding te kopen als ze die nog niet hebben.
Overigens heb je natuurlijk niets aan een gereedschap zonder de veren zelf. Wat in de toekomst ook problemen kan gaan geven met Ford.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-11-2009 09:24 #1253019 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Verenigingsgereedschap

jsnijder schreef : Er schijnt ergens bij een dealer het juiste gereedschap te koop te zijn. Ik weet helaas niet meer welke. Bart Snoek zou benaderd kunnen worden, die wist dat destijds ( vorig jaar) te melden. En ik kan binnen het bestuur opperen of het een goed idee is om dit gereedschap, mits niet al te duur, wellicht aan te kopen om ook in de toekomst de 960 rijdend te kunnen houden op dit punt. Want dit wordt in de toekomst natuurlijk voor meer auto's van dit type een probleem.
Groeten, Jan.

Als het goed is heeft Nordicar nog het juiste gereedschap volledig ongebruikt in de schappen liggen, althans dit was tijdens de sleuteldag begin dit jaar.
Het zou inderdaad mooi zijn als de vereniging beschikking krijgt over dit gereedschap; ik kan mij voorstellen dat het verslappen van de veren bij veel 960 / V90 gaat opspelen en het een reden kan zijn om voortijdig afscheidt te nemen, iets dat erg jammer zou zijn.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-11-2009 10:24 #1253030 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic nee

Hugo De Moor schreef : Zitten de nivomats er niet ondersteboven in? Ik weet het, het is misschien een domme opmerking. Maar het na een tijdje doorzakken achteraan de auto kan volgens mij enkel aan de nivomats liggen....
Gr. Hugo

Hoi Hugo, dat is het starre achteras-verhaal versus die van de 965. Bij mij zitten ze goed en toch zakt hij in.
Er zijn profs die beweren dat het inzakken juist ter bescherming is van de levensduur van de Nivomats.
Ook heb ik een betrouwbaar verhaal gehoord dat de hoofdrubbers (4 stuks a 85 euro) de boosdoener zou kunnen zijn. Dit omdat de soort kunststof van de bladveer niet lam wordt maar breekt.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-11-2009 11:28 #1253041 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nordicar

starly schreef :

jsnijder schreef : Er schijnt ergens bij een dealer het juiste gereedschap te koop te zijn. Ik weet helaas niet meer welke. Bart Snoek zou benaderd kunnen worden, die wist dat destijds ( vorig jaar) te melden. En ik kan binnen het bestuur opperen of het een goed idee is om dit gereedschap, mits niet al te duur, wellicht aan te kopen om ook in de toekomst de 960 rijdend te kunnen houden op dit punt. Want dit wordt in de toekomst natuurlijk voor meer auto's van dit type een probleem.
Groeten, Jan.

Als het goed is heeft Nordicar nog het juiste gereedschap volledig ongebruikt in de schappen liggen, althans dit was tijdens de sleuteldag begin dit jaar.
Het zou inderdaad mooi zijn als de vereniging beschikking krijgt over dit gereedschap; ik kan mij voorstellen dat het verslappen van de veren bij veel 960 / V90 gaat opspelen en het een reden kan zijn om voortijdig afscheidt te nemen, iets dat erg jammer zou zijn.

Van Bart destijds inderdaad gehoord dat Nordicar het gereedschap heeft. Via een kennis weet ik dat Beesd het gereedschap ook heeft liggen. 
Groet,
Jan-Willem

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-11-2009 13:05 #1253053 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic gezamenlijk
Mocht er iets gezamenlijk gedaan worden, dan doe ik graag mee. Helaas kan ik zelf niets inbrengen qua technische uitvoering op dit punt, maar toch.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-11-2009 18:33 #1253091 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Rubbers

mbroeren schreef : ...Er zijn profs die beweren dat het inzakken juist ter bescherming is van de levensduur van de Nivomats.Ook heb ik een betrouwbaar verhaal gehoord dat de hoofdrubbers (4 stuks a 85 euro) de boosdoener zou kunnen zijn. Dit omdat de soort kunststof van de bladveer niet lam wordt maar breekt.

Ha Martijn,
Interessant punt dat de hoofdrubbers de oorzaak (kunnen) zijn. Weet jij toevallig ook of deze zonder speciaal gereedschap te vervangen zijn? Ik ben benieuwd hoe dit er verder uit ziet, eens kijken of ik Vadis kan installeren om hier nader naar te kijiken. Komende zaterdag ben ik in Gemert, dan zal ik het ook eens aan Carlo voorleggen.
Mbt het verslappen / breken van een kunstof bladveer; als leek kan ik mij voorstellen dat ze mogelijk ook kunnen vervormen en daardoor minder krachtig zijn (niet kgehinderd door enige kennis op dit vlak..).
Groeten,
Michel

Moderators: Jerry Stam