1.7 Turbo 440 in 343DL

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-02-2009 23:35 #754113 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic 1.7 Turbo 440 in 343DL
wat je misschien in gedachten kan houden, is om een lengte van 6 meter 3" auspuff te kopen, met 2 of 3 koppelstukken (mocht het er een keer onderuit moeten) en evt gelijk al in rvs

dan heb je in principe enkel nog maar een hydraulische pijpenbuiger + een voorverwarmmethode nodig (alsin een brander) voor lastige complexe bochten kun je dan altijd nog de uitlaat uit meerdere delen opbouwen (moet je toch al met losse stukken)

en ik weet wel dat dergelijke rechte auspuff buis (lees-regengoot) stukken goedkoper is als pre-fab bochten, en als je eenmaal condnecties hebt met een hydraulische pijpenbuiger incl 75-80mm buigstukken/rollen (hoe heette dat ook alweer?) kost dat je ook alleen maar een kratje bier en een middag geduld:)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
04-02-2009 00:01 #754138 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1.7 Turbo 440 in 343DL
De vorige keer was ik dik 50 euro kwijt voor al het spul bij elkaar. Helaas nu dus iets meer ;)

Dat is dan dus gewoon verzinkte stalen buis.

Ik heb inderdaad ook zitten te denken aan een pijpenbuiger. Ik zit er serieus aan te denken om zo'n ding aan te schaffen. Vooral omdat ik ook van plan ben een rolkooi te gaan maken en misschien wel te gaan produceren.

Nadeel van verzinkte buis is dat je deze niet voldoende kan voorverwarmen om probleemloos te buigen. Hoogstwaarschijnlijk moet ik dan dus de buis gaan vullen met zand; en da's ook een geprul.........

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-02-2009 00:06 #754141 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic 1.7 Turbo 440 in 343DL
+ het probleem van niet elektrolytisch-verzinken is dat dit kapot barst bij het buigen, waardoor je dus net zo goed kaal staal kan nemen en het met hittebestendige uitlaatverf behandelen. vullen met zand helpt grotendeels tegen knikken, dan ben je met verwarmen (naar ca 200/250 gr, niet veel warmer) alsnog beter af.

ik dacht dat een dergelijke prijs voor een set rvs bochten + buis was hee:wtf:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
04-02-2009 09:27 #754160 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1.7 Turbo 440 in 343DL

AvdAkker;88132 schreef : vullen met zand helpt grotendeels tegen knikken

Of je doet het zoals H-D het met frame van de V-ROD doet; inwendig helemaal onder druk zetten met water. (beetje duur voor 300-begrippen)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-02-2009 09:40 #754161 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic 1.7 Turbo 440 in 343DL
dat is ook een manier, om perfecte bochten te creeren, ideaal voor een zichtwerk uitlaat of frame, maar minder ideaal als je zelf onder de auto je uitlaat custom wilt maken;) ik ken het proces wat harley davidson gebruikt voor de v-rod motoren, vereist nogal een groot machinaal kosten budget.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
04-02-2009 09:43 #754162 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1.7 Turbo 440 in 343DL
Wat je zegt, de manier om perfecte bochten te maken. Wil niet weten wat dat geintje heeft gekost aan ontwikkeling.
Dan maar op de hobby-manier; vullen met zand.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
04-02-2009 18:06 #754208 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1.7 Turbo 440 in 343DL
Misschien inderdaad ook geen slechte optie. 2 meter 75mm-buis kost namelijk 43,20 euro. De bochten kosten 26,50 per stuk. Ofwel: bij elke bocht die ik buig heb 15 euro bespaard ;)

Nog eens goed over nadenke dus :yesyes:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-02-2009 18:10 #754209 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic 1.7 Turbo 440 in 343DL
wat zijn de wanddiktes van die buis, en wat voor staalkwaliteit is dat?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
04-02-2009 18:41 #754213 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1.7 Turbo 440 in 343DL
Rek waardes zijn ook belangrijk voor een kooi~!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
04-02-2009 19:11 #754217 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1.7 Turbo 440 in 343DL

AvdAkker;88207 schreef : wat zijn de wanddiktes van die buis, en wat voor staalkwaliteit is dat?


Staalkwaliteit zal wel PB zijn. Vandaar dat ze 't ook galvaniseren :+

Wanddikte is volgens mij een millimeter of 2?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD