1.7 Turbo 440 in 343DL
- V300 register
- Verbannen
-
Wellicht zal het aflassen de schoonheid van het stukje laswerk ernstig aantasten.........rondom aflassen is namelijk niet echt mijn sterkste punt. Ach, we zien het wel....
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
Ovlov 3.6L;84163 schreef : rondom aflassen is namelijk niet echt mijn sterkste punt. Ach, we zien het wel....
daarbij komt het feit dat je met zo'n spaghettispruitstuk niet overal lekker bijkomt.
hoe je de collector gefabriceerd hebt is voor mij echter wel een goede inspiratiebron, heb je netjes aangepakt!
en mocht het laswerk niets zijn, kun je altijd nog je lamellenschijf of 6mm doorslijpschijf erbij pakken, of de uitlaat heatwrappen:D
trouwens buis, wat denk jij over dat laatste? ik hoop er de algemene temp onder de motorkap n?t wat mee te gaan verlagen, zodat oa de hitteoverdracht naar het inlaatspruitstuk er direct boven ten goede komt en wat minder wordt.
- V300 register
- Verbannen
-

Heb je de bochten die je nodig had van tevoren berekend, of heb je gewoon een rek staan waar je spullen uit kunt pakken zonder te hoeven bestellen?
- V300 register
- Verbannen
-
Denk dat dit een serieus snelle wagen gaat worden. Goede flow door die cossie behuizing en een beter spruitstuk. Zou de dp wellicht ook 3" maken dat gaat erg mooi bij die cosworth T3's!
Nu alleen nog een andere nokkenas om meer van het spruitstuk en de turbo te kunnen profiteren.
Nog een ebay intercoolertje ofzo, zo'n alu ding, best goede kwaliteit en goedkoop (worden ook op marktplaats verkocht).
Ik heb in een pakketje naar Frits nog een set injectoren voor jou mee gestuurd!
Ik vind de vooruitgang zeer indrukwekkend!!
- V300 register
- Verbannen
-
AvdAkker;84165 schreef : daarbij komt het feit dat je met zo'n spaghettispruitstuk niet overal lekker bijkomt.
hoe je de collector gefabriceerd hebt is voor mij echter wel een goede inspiratiebron, heb je netjes aangepakt!
en mocht het laswerk niets zijn, kun je altijd nog je lamellenschijf of 6mm doorslijpschijf erbij pakken, of de uitlaat heatwrappen:D
trouwens buis, wat denk jij over dat laatste? ik hoop er de algemene temp onder de motorkap n?t wat mee te gaan verlagen, zodat oa de hitteoverdracht naar het inlaatspruitstuk er direct boven ten goede komt en wat minder wordt.
Heatwrapping schijnt vermogen op te leveren. Dit komt doordat de uitlaatgassen in het spruitstuk niet afkoelen, waardoor deze niet volume verminderd. Daardoor wordt de turbo meer aangeslingerd en levert dus meer druk. Aan de andere kant wordt het spruitstuk warmer en de turbo dus ook. Dit laatste is weer niet zo lief voor de turbo waardoor deze harder kan slijten (zorgen voor goede koeling van de turbo dus). Daarnaast staat het wel netjes en zorgt dat het onder de motorkap wat minder warm wordt (beter voor bedrading en zo warmt het inlaatspruitstuk al minder op.
Wat je ook kunt doen is het inlaatspruitstuk met aluminiumtape inwikkelen. Het de meeste warmte wordt namelijk overgedragen door straling (convectie is namelijk tijdens het rijden te verwaarlozen en geleiding kan al helemaal niet). Aangezien het inlaatspruitstuk van aluminium is en aluminium een zeer goed warmte geleider is kun je, wanneer je deze straling tegen kunt houden, al heel wat winnen lijkt me.
Jos360;84166 schreef : Tja, je doet het zo te zien erg goed! Ik ben er iig achter gekomen dat ik niet goed aan uitlaatpijp kan lassen, dus respect
Heb je de bochten die je nodig had van tevoren berekend, of heb je gewoon een rek staan waar je spullen uit kunt pakken zonder te hoeven bestellen?
De bochtjes heb ik een jaar geleden weleens op de gok besteld bij m'n werk. Frits had al eerder een spaghettispruitstuk gemaakt. Die had iets van 16 lasbochtjes nodig. Dus ik dacht er ook zoveel nodig te hebben :+. Waarschijnlijk komt het precies uit :yesyes:.
Oja, uitlaatbuis vindt ik zelf ook moeilijker te lassen. Dat spul is namelijk verzinkt (=rommel; pas op dat je die lucht niet teveel inademt, daar kun je namelijk zink-koorts van krijgen en dat wil je echt niet). De kunst is om de draadtoevoer een beetje terug te zetten, hierdoor gaat de temperatuur van het smeltbad omhoog waardoor de zink voor de las wegbrand. Uitkijken dat de las niet inzakt!
Volvo 740TIC;84168 schreef : Schiet goed op!
Denk dat dit een serieus snelle wagen gaat worden. Goede flow door die cossie behuizing en een beter spruitstuk. Zou de dp wellicht ook 3" maken dat gaat erg mooi bij die cosworth T3's!
Nu alleen nog een andere nokkenas om meer van het spruitstuk en de turbo te kunnen profiteren.
Nog een ebay intercoolertje ofzo, zo'n alu ding, best goede kwaliteit en goedkoop (worden ook op marktplaats verkocht).
Ik heb in een pakketje naar Frits nog een set injectoren voor jou mee gestuurd!
Ik vind de vooruitgang zeer indrukwekkend!!
WOW! Andere injectoren! Da's nog eens echt een mooi kado

De stickers van jou die in mijn gedachte op mijn wagen zitten worden steeds groter

De downpipe wordt waarschijnlijk gewoon 60mm. Dit omdat de rest van de uitlaat ook 60mm is en ik heb geen zin om die helemaal te vervangen. Daarbij zo'n groot verschil maakt 76,2mm en 60mm ook weer niet lijkt me.
De nokkenas is inderdaad een punt ja, daar zit ik persoonlijk ook nog aan te denken maar heeft geen prioriteit. Eerst moet ik maar eens op zoek gaan naar een andere cardanas. Dat is het zwakste punt. (Aangezien ik waarschijnlijk al iets heb gevonden voor de koppeling).
De intercooler zal waaarschijnlijk ook nog een keer vervangen moeten worden. Eerst is het wachten op de KdFi. Wanneer ik dat draaiende heb en erachter kom dat de inlaattemperatuur te hoog blijkt te zijn, komt er een andere intercooler.
- V300 register
- Verbannen
-
Ik zou nog eens nadenken over die downpipe. Jij denkt dat het niet zo'n verschil maakt --> volgens mij is het meer dan 20% verschil in diameter, dus daarmee een nog groter verschil (kwadratisch

- V300 register
- Verbannen
-
De downpipe moet je toch opnieuw maken omdat je een andere turbo hebt en omdat hij heel anders naast de motor hangt. Na de downpipe kun je toch een verloopstuk naar de rest van de kleinere uitlaat zetten. Met de onderdelen die je nu hebt ga je toch echt wel rond de 200 PK zitten als je dat wilt natuurlijk.
De nokkenas in het 1.7 blokje van frits zou wel eens iets kunnen zijn. Specs lijken zo te horen wel op een B17E.
- V300 register
- Verbannen
-
waarschijnlijk
- V300 register
- Verbannen
-
setsunakaede;84180 schreef : Erik,
Ik zou nog eens nadenken over die downpipe. Jij denkt dat het niet zo'n verschil maakt --> volgens mij is het meer dan 20% verschil in diameter, dus daarmee een nog groter verschil (kwadratisch) in volume. Maakt echt wel verschil
Het punt is hem juist dat wanneer de gassen door de 60mm naar buiten gaan ze al aan redelijk weinig weerstand onderhevig zijn. Bijvoorbeeld 5%. Wanneer je de uitlaat slechts 20% vergroot, zal er niet veel van die 5% verlies af gaan.
Volvo 740TIC;84194 schreef : Ik weet niet precies hoe groot de flens bij de turbo-downpipe is, maar volgens mij lenen ze zich er goed voor een nette vette 3".
De downpipe moet je toch opnieuw maken omdat je een andere turbo hebt en omdat hij heel anders naast de motor hangt. Na de downpipe kun je toch een verloopstuk naar de rest van de kleinere uitlaat zetten. Met de onderdelen die je nu hebt ga je toch echt wel rond de 200 PK zitten als je dat wilt natuurlijk.
De nokkenas in het 1.7 blokje van frits zou wel eens iets kunnen zijn. Specs lijken zo te horen wel op een B17E.
Die nokkenassen, daar kunnen we inderdaad nog weleens naar kijken. Ik heb laatst helaas nog een nokkenas van een B172 (origineel 340 1700) weggegooid. Zonde, had gemakkelijk geweest om te vergelijken. Frits heeft nog wel een B172-blokkie liggen. Eens kijken wat daar allemaal in zit. De B17E (zoals er bij frits in ligt) zal misschien ook wel een leuk nokkenasje hebben. Binnenkort zijn blok eens openschroeve :+
Nieuw ideetje van Frits:
Hij neemt mijn uitlaat over en ik maak een nieuwe downpipe voor hem. Hij zorgt voor nieuw 3" materiaal voor mij

- V300 register
- Verbannen
-
Ovlov 3.6L;84220 schreef :
Nieuw ideetje van Frits:
Hij neemt mijn uitlaat over en ik maak een nieuwe downpipe voor hem. Hij zorgt voor nieuw 3" materiaal voor mij. Hij een complete uitlaat, ik ook een complete nieuwe uitlaat. Scheelt hem weer wat werk en mij............uhhhhh............niet..............shit!
Hahaha Buis, je bent er mooi ingestonken! Maar al bij al wordt ook jij er beter van he!:w00t: