1.7 Turbo 440 in 343DL

• Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-01-2009 00:16 #750630 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic 1.7 Turbo 440 in 343DL
Oei! Slachtoffer van de "recessie" of zelf ontslag genomen?

(of kwamen ze er achter dat je lid was van een bepaald clubje mensen die hele dagen over vierkante auto's lopen te zwammen op een blauw-wit forum?) :D

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
15-01-2009 01:19 #750642 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1.7 Turbo 440 in 343DL
hee, niks tegen het blauw-witte forum he :+

De fotoos van de laatste dagen ziet er inderdaad bijzonder goed uit allemaal!

het steuntje voor de turbo is er ook al zie ik.. iets met ezel en steen idd.

Ik ben erg benieuwd wat voor een geweld dit allemaal gaat opleveren. :)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
15-01-2009 10:40 #750658 door V300 register

Bodejodel;84412 schreef : Oei! Slachtoffer van de "recessie" of zelf ontslag genomen?

(of kwamen ze er achter dat je lid was van een bepaald clubje mensen die hele dagen over vierkante auto's lopen te zwammen op een blauw-wit forum?) :D

Nee, ze waren opzich heel tevreden over mij. Ikzelf heb ontslag genomen; heel de dag op kantoor zitten is echt niets voor mij. Dat ontslag hebben ze alleen 2 weken te vroeg doorgevoerd.
De kerstvakantie heb ik echter gewoon doorgewerkt dus ik heb nu eigenlijk een "late" vakantie ;)

antiekeradio;84424 schreef : hee, niks tegen het blauw-witte forum he :+

De fotoos van de laatste dagen ziet er inderdaad bijzonder goed uit allemaal!

het steuntje voor de turbo is er ook al zie ik.. iets met ezel en steen idd.

Ik ben erg benieuwd wat voor een geweld dit allemaal gaat opleveren. :)

Inderdaad, goed gezien.
Nu alleen nog:
- complete 3" uitlaat
- intercoolerslangen in orde maken (eindelijk die turbo GOED af laten blazen :))
- Kabelboom aanpassen: KdFi erin
- Gasse maar!!!!

• Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-01-2009 14:45 #750681 door Jeroen van Bodegom

Ovlov 3.6L;84440 schreef : heel de dag op kantoor zitten is echt niets voor mij.

Voor mij ook niet, dat heb ik maar 2 jaar volgehouden... Kom lekker bij ons werken! We kunnen wel een goede techneut gebruiken. Meestal 1-2 dagen per week lekker op pad en alleen als het mooi weer is! :D
Wat deed je voor werk / opleiding?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
15-01-2009 18:34 #750718 door V300 register

Bodejodel;84463 schreef : Voor mij ook niet, dat heb ik maar 2 jaar volgehouden... Kom lekker bij ons werken! We kunnen wel een goede techneut gebruiken. Meestal 1-2 dagen per week lekker op pad en alleen als het mooi weer is! :D
Wat deed je voor werk / opleiding?

Heb HTS Elektrotechniek en een HTS Werktuigbouwkunde achter elkaar gedaan. Heb eerst bij FlowServe gewerkt in Etten-Leur. Die maken allemaal pompen voor de olie-industrie. Totaal niets voor mij. Mijn hart ligt meer richting de industriele automatisatie en auto's.

PB me anders even, anders gaan we zo off-topic ;)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
15-01-2009 19:32 #750729 door V300 register

Ovlov 3.6L;83077 schreef : Vandaag eerst maar eens met de voorwielophanging bezig geweest.
Ik had namelijk last van een paar problemen:
- Wielen lopen aan bij maximum stuuruitslag
- Doordat de wielen aanlopen is er dus minder stuuruitslag. Ik heb er al eerder over nagedacht om het stuurhuis aan te passen om de stuuruitslag te vergroten maar omdat de wielen toch aanlopen heeft dit nog geen enkele zin.
- Iets te weinig negatief camber aan de voorkant

Ik ben tot een oplossing gekomen om deze problemen in ??n keer uit de weg te ruimen: Het verlengen van de draagarm.
Dit is in principe simpel te doen gewoon een adapterplaatje maken welke je aan 1 kant aan de draagarm bevestigd en aan de andere kant aan de onderste fusekogel. Maar na een beetje doordenken blijkt dit best tricky te zijn. Hoeveel wil je je draagarm dan verlengen?
Ik ben op zoektocht geweest en de belangrijkste parameter is de camberhoek. Vanuit diverse hoeken heb ik vernomen dat, wanneer je op nat drift, je niet teveel camber wilt hebben. Je bandendruk is vrij laag, de bandwangen zijn vrij slap en je wilt bij maximale snelheid graag dat de band met een zo groot mogelijk loopoppervlak op de grond wordt gedrukt. Standaard ben ik ervan uitgegaan dat wanneer je 1 winding van de originele veer afslijpt, je ongeveer 0 graden camber hebt. Ik doe een leuke gok: ik ga voor 3 graden.
Deze camberhoek moest omgerekend worden naar het aantal mm dat ik de draagarm moet verlengen. Ik heb zo een zelf-corrigerende constuctie opgezet in een tekenpakket. Ik heb simpelweg alle maten opgemeten, scharnierpunten gedefinieerd en gewerkt met een vaste veerpootlengte (deze is bij gebruik ook nog variabel, maar dat wordt me te gortig ;))
Alle vaste punten heb ik gefixeerd en uiteindelijk krijg ik de lengte (gegeven tussen haakjes).
Het begin is er, nu nog alle maten controleren, bijstellen en kijken wat precies de benodigde camberhoek is.

Nu nog een ontwerpje maken van het adapterplaatje et voila!

Edit: Voil?!

Voil? zal dus niet betekenen: "Klaar is Buijs"..........helaas.....
Vandaag heb ik namelijk eens gekeken naar hoeveel draad de fuseekogels nog over hebben. Te weinig dus; slechts 15mm terwijl ik de draagarm met 28mm wou verlengen. Daarnaast moet er nog voldoende draad in de fuseekogel over zijn om het geheel een beetje stevig te houden.

Hiervoor zijn enkele oplossingen:
- Fuseekogel zoeken met meer draad
- Een bus op de fuseekogel lassen en daar draad in tappen (M10x1,25 I guess)
- Spoorstang verlengen

Dat tweede puntje spreekt me opzich wel aan. Lijkt me een goede oplossing. Ik weet alleen niet of de APK-keurmeester daar mee eens is.....

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
15-01-2009 20:32 #750745 door V300 register
pssst... stuurkogel.. pssst.

Mark Vissers en Wim Lemmers hebben de spoorstang ook verlengd, als ik me niet vergis. Ik kan evt. nog wel even bellen met ??n van hun.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
15-01-2009 21:42 #750763 door V300 register
ik snapte er al h?elemaal niks meer van. bedoelt die de stuurkogel!! zeg dat dan ;)

die zou ik zeker niet verlengen dmv er iets op lassen. veel te link; hitte van het lassen vernielt de afdichtingen/kunstof delen in de kogel, rubber, etc.
rampenplan dus.

beter 2 spoorstangen nemen en de helft van het lengteverschil wat je wilt hebben doormidden doen (de ene links, de andere rechts van het midden)

en dan weer aan elkaar lassen, netjes afdraaien, etc.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-01-2009 09:38 #750815 door V300 register
Bij nader inzien is het inderdaad beter om de spoorstang te verlengen idd.
Ik bedoelde inderdaad ok de stuurkogel :yesyes:

• Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-01-2009 10:02 #750816 door Jeroen van Bodegom
AH! Ik was al bang dat ik niet meer wist hoe de wielophanging van een 300 in elkaar zat... nu klopt het plaatje in mijn hoofd ook weer! :D

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC