1.7 Turbo 440 in 343DL
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
als het past is het idd ideaal, die 451Nm zul je nog niet zo snel gaan halen:)
past het koppelingshuis ook nog steeds op die manier?
en trouwens, na de koppeling komen er zeker 2 aandrijfassen of niej:D?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
AvdAkker;90706 schreef : ook, maar 15mm in plaatdiam is alsnog behoorlijk wat oppervlakte hoor:D (en verschil in arm, en dus over te brengen kracht omdat de diam aan de buitenzijde groter wordt;))
als het past is het idd ideaal, die 451Nm zul je nog niet zo snel gaan halen:)
past het koppelingshuis ook nog steeds op die manier?
en trouwens, na de koppeling komen er zeker 2 aandrijfassen of niej:D?
Het koppelingshuis moet als het goed is dan nog passen................maar als ik eerlijk moet zijn, weet ik het niet zeker.
Schijnbaar is de diameter van de 2 types vliegwielen namelijk niet verschillend. Mogelijk zit er wel een verschil in qua nokkenpatroon (voor de ontsteking. Niet verkeerd om hier rekening mee te houden dus.
15mm, da's 7,5mm aan iedere kant. Dat vind ik niet zo'n groot verschil. Ik denk dat de combinatie met de 2 extra blokjes sintermateriaal het verschil maken dus.
Nu maar op zoek naar naar een ander vliegwiel en bijbehorende grotere drukgroep

Edit: Ok?, leuk dat je 451Nm over kunt brengen maar wat is daar dan het nadeel van?..............Precies, de prijs! Die ene sinterplaat gaat al gauw een dikke 300 euro kosten. Ik heb nu ook een sinterplaat gevonden die goedkoper is, maar die kan dan ook minder koppel overbrengen, namelijk: 317Nm. Deze zal zo'n 250 euro's gaan kosten.
Die gaat het worden denk ik dan zo

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
7,5mm lijkt niet zo heel veel, maar reken nou eens de oppervlaktevergroting uit... dat is stiekem best heel veel (waar Anjo je dus ook al op wees).
De hoeveelheid blokjes is dikke kans, ook goeddeels te danken aan die anderhalve centimeter. (iets met meer ruimte als de cirkel groter wordt enzo)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
:humor:setsunakaede;90713 schreef : Erik, je maakt hier weer dezelfde rekenfout als met je uitlaat.
7,5mm lijkt niet zo heel veel, maar reken nou eens de oppervlaktevergroting uit... dat is stiekem best heel veel (waar Anjo je dus ook al op wees).
De hoeveelheid blokjes is dikke kans, ook goeddeels te danken aan die anderhalve centimeter. (iets met meer ruimte als de cirkel groter wordt enzo)
ja, en die 2 extra sinterplaatpads zijn om dat extra aan oppervlakte goed over te kunnen brengen omdat die van 6 dat niet aankan:)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
AvdAkker;90716 schreef : :humor:
ja, en die 2 extra sinterplaatpads zijn om dat extra aan oppervlakte goed over te kunnen brengen omdat die van 6 dat niet aankan:)
Precies, Die 2 extra sinterplaatjes geven 33% meer koppeloverdracht ten overstaande van die 7,5mm welke een kleine 4% extra geven.
Heeeeeeel grof gezegd dan

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
ja heel grofweg komt het op hetzelfde neer, terwijl we er iets anders over denken.
volgens mij denk ik dat we maar even 2 oppervlakteberekeningen naast elkaar moeten leggen, + een kracht x arm berekening erbij; die 7,5mm aan elke kant zorgen uiteindelijk zeker weten voor de extra mogelijkheid om koppel over te brengen (de reden waarom de voering van een koppelingsplaat zo ver mogelijk naar buiten zit tov hart van de plaat)
des te meer voering je verder naar buiten kan brengen, des te meer voordeel je hebt van de "arm" in de kracht, en dus de mogelijkheid tot een grotere krachtoverbrenging
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Ik gebruik gewoon een orgineel vliegwiel en plaat met een zwaardere drukgroep. Het voordeel is dat een plaatje niet zo duur is en je kunt je koppeling nog goed doseren. Een sintel plaat (gebruik ik ook in de cross) grijpt in een keer aan. Moeilijker te doseren.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
AvdAkker;90722 schreef : neuh, die 2 extra sinterplaatjes heb je nodig omdat anders het oppervlak van die 6 te klein is vanwege de grotere plaat;
ja heel grofweg komt het op hetzelfde neer, terwijl we er iets anders over denken.
volgens mij denk ik dat we maar even 2 oppervlakteberekeningen naast elkaar moeten leggen, + een kracht x arm berekening erbij; die 7,5mm aan elke kant zorgen uiteindelijk zeker weten voor de extra mogelijkheid om koppel over te brengen (de reden waarom de voering van een koppelingsplaat zo ver mogelijk naar buiten zit tov hart van de plaat)
des te meer voering je verder naar buiten kan brengen, des te meer voordeel je hebt van de "arm" in de kracht, en dus de mogelijkheid tot een grotere krachtoverbrenging
Tuurlijk had ik ook het kracht-maal-arm verhaal in m'n kop. Omdat deze sinterplaten uit losse patches (plaatjes met sintermateriaal) bestaan kun je geen vergelijking maken met betrekking tot de oppervlakte. Het is dus niet Pi xstraal in het kwadraat, maar het heeft betrekking tot de hartafstand. Een afmeting met slechts 1 dimensie in plaats van 2 dus.
Met betrekking tot de uitlaat: Als je van 60 naar 75mm pijp gaat, dan wordt de oppervlakte dik 50% meer. Maar vergeet niet dat die 50% meer in oppervlakte dan ook niet 50% meer vermogen met zich meebrengt

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
die 50% meer vermogen met dat uitlaatje kun je denk ik wel vergeten:D
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Een dikke 280 euro, maar dan weet ik wel zeker dat de boel 't gaat houden :yesyes:
Daarnaast heb ik een bedrijf gevonden welke hoogstwaarschijnlijk een cardanas kan maken tegen een leuk bedrag

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.