1.7 Turbo 440 in 343DL

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-02-2009 18:34 #759106 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic 1.7 Turbo 440 in 343DL
ook, maar 15mm in plaatdiam is alsnog behoorlijk wat oppervlakte hoor:D (en verschil in arm, en dus over te brengen kracht omdat de diam aan de buitenzijde groter wordt;))

als het past is het idd ideaal, die 451Nm zul je nog niet zo snel gaan halen:)

past het koppelingshuis ook nog steeds op die manier?

en trouwens, na de koppeling komen er zeker 2 aandrijfassen of niej:D?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-02-2009 19:06 #759110 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1.7 Turbo 440 in 343DL

AvdAkker;90706 schreef : ook, maar 15mm in plaatdiam is alsnog behoorlijk wat oppervlakte hoor:D (en verschil in arm, en dus over te brengen kracht omdat de diam aan de buitenzijde groter wordt;))

als het past is het idd ideaal, die 451Nm zul je nog niet zo snel gaan halen:)

past het koppelingshuis ook nog steeds op die manier?

en trouwens, na de koppeling komen er zeker 2 aandrijfassen of niej:D?

Het koppelingshuis moet als het goed is dan nog passen................maar als ik eerlijk moet zijn, weet ik het niet zeker.
Schijnbaar is de diameter van de 2 types vliegwielen namelijk niet verschillend. Mogelijk zit er wel een verschil in qua nokkenpatroon (voor de ontsteking. Niet verkeerd om hier rekening mee te houden dus.

15mm, da's 7,5mm aan iedere kant. Dat vind ik niet zo'n groot verschil. Ik denk dat de combinatie met de 2 extra blokjes sintermateriaal het verschil maken dus.

Nu maar op zoek naar naar een ander vliegwiel en bijbehorende grotere drukgroep :)

Edit: Ok?, leuk dat je 451Nm over kunt brengen maar wat is daar dan het nadeel van?..............Precies, de prijs! Die ene sinterplaat gaat al gauw een dikke 300 euro kosten. Ik heb nu ook een sinterplaat gevonden die goedkoper is, maar die kan dan ook minder koppel overbrengen, namelijk: 317Nm. Deze zal zo'n 250 euro's gaan kosten.
Die gaat het worden denk ik dan zo ;)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-02-2009 19:31 #759113 door V300 register
Erik, je maakt hier weer dezelfde rekenfout als met je uitlaat.
7,5mm lijkt niet zo heel veel, maar reken nou eens de oppervlaktevergroting uit... dat is stiekem best heel veel (waar Anjo je dus ook al op wees).
De hoeveelheid blokjes is dikke kans, ook goeddeels te danken aan die anderhalve centimeter. (iets met meer ruimte als de cirkel groter wordt enzo)

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-02-2009 20:02 #759116 door Anjo van den Akker

setsunakaede;90713 schreef : Erik, je maakt hier weer dezelfde rekenfout als met je uitlaat.
7,5mm lijkt niet zo heel veel, maar reken nou eens de oppervlaktevergroting uit... dat is stiekem best heel veel (waar Anjo je dus ook al op wees).
De hoeveelheid blokjes is dikke kans, ook goeddeels te danken aan die anderhalve centimeter. (iets met meer ruimte als de cirkel groter wordt enzo)

:humor:

ja, en die 2 extra sinterplaatpads zijn om dat extra aan oppervlakte goed over te kunnen brengen omdat die van 6 dat niet aankan:)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-02-2009 20:13 #759120 door V300 register

AvdAkker;90716 schreef : :humor:

ja, en die 2 extra sinterplaatpads zijn om dat extra aan oppervlakte goed over te kunnen brengen omdat die van 6 dat niet aankan:)

Precies, Die 2 extra sinterplaatjes geven 33% meer koppeloverdracht ten overstaande van die 7,5mm welke een kleine 4% extra geven.

Heeeeeeel grof gezegd dan ;)

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-02-2009 20:20 #759122 door Anjo van den Akker
neuh, die 2 extra sinterplaatjes heb je nodig omdat anders het oppervlak van die 6 te klein is vanwege de grotere plaat;
ja heel grofweg komt het op hetzelfde neer, terwijl we er iets anders over denken.

volgens mij denk ik dat we maar even 2 oppervlakteberekeningen naast elkaar moeten leggen, + een kracht x arm berekening erbij; die 7,5mm aan elke kant zorgen uiteindelijk zeker weten voor de extra mogelijkheid om koppel over te brengen (de reden waarom de voering van een koppelingsplaat zo ver mogelijk naar buiten zit tov hart van de plaat)

des te meer voering je verder naar buiten kan brengen, des te meer voordeel je hebt van de "arm" in de kracht, en dus de mogelijkheid tot een grotere krachtoverbrenging

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-02-2009 20:34 #759124 door V300 register
Pas wel op met een ander vliegwiel. B.v. tweede hands. Vaak heb je bij hoog vermogen auto's dat het vliegwiel ovaal afslijten. Dan grijpt de plaat ook niet op de volle breedte aan. Je kunt hem dan beter even nameten en eventueel af laten draaien. Niet teveel natuurlijk anders krijg je weer problemen met je warmte afvoer. Dit kan weer kromtrekken van het vliegwiel te weeg brengen.
Ik gebruik gewoon een orgineel vliegwiel en plaat met een zwaardere drukgroep. Het voordeel is dat een plaatje niet zo duur is en je kunt je koppeling nog goed doseren. Een sintel plaat (gebruik ik ook in de cross) grijpt in een keer aan. Moeilijker te doseren.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-02-2009 19:19 #759210 door V300 register

AvdAkker;90722 schreef : neuh, die 2 extra sinterplaatjes heb je nodig omdat anders het oppervlak van die 6 te klein is vanwege de grotere plaat;
ja heel grofweg komt het op hetzelfde neer, terwijl we er iets anders over denken.

volgens mij denk ik dat we maar even 2 oppervlakteberekeningen naast elkaar moeten leggen, + een kracht x arm berekening erbij; die 7,5mm aan elke kant zorgen uiteindelijk zeker weten voor de extra mogelijkheid om koppel over te brengen (de reden waarom de voering van een koppelingsplaat zo ver mogelijk naar buiten zit tov hart van de plaat)

des te meer voering je verder naar buiten kan brengen, des te meer voordeel je hebt van de "arm" in de kracht, en dus de mogelijkheid tot een grotere krachtoverbrenging

Tuurlijk had ik ook het kracht-maal-arm verhaal in m'n kop. Omdat deze sinterplaten uit losse patches (plaatjes met sintermateriaal) bestaan kun je geen vergelijking maken met betrekking tot de oppervlakte. Het is dus niet Pi xstraal in het kwadraat, maar het heeft betrekking tot de hartafstand. Een afmeting met slechts 1 dimensie in plaats van 2 dus.

Met betrekking tot de uitlaat: Als je van 60 naar 75mm pijp gaat, dan wordt de oppervlakte dik 50% meer. Maar vergeet niet dat die 50% meer in oppervlakte dan ook niet 50% meer vermogen met zich meebrengt ;). Dat scheelt maar heel weinig. Ik dat geval ga ik meteen voor de 100mm :yesyes:.

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-02-2009 21:26 #759222 door Anjo van den Akker
ja het opp van een sinterplaat is wel "wat" anders als een normale plaat, maar de arm blijft;)

die 50% meer vermogen met dat uitlaatje kun je denk ik wel vergeten:D

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
23-02-2009 14:34 #759475 door V300 register
Heb eindelijk een goede sinterplaat gevonden. Kosten: 129 euro. Daarnaast zal er een zwaardere drukgroep op moeten komen. Kosten: 150 euro.
Een dikke 280 euro, maar dan weet ik wel zeker dat de boel 't gaat houden :yesyes:

Daarnaast heb ik een bedrijf gevonden welke hoogstwaarschijnlijk een cardanas kan maken tegen een leuk bedrag :)

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC