1.7 Turbo 440 in 343DL
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
niceeeeeOvlov 3.6L;91092 schreef : Heb eindelijk een goede sinterplaat gevonden. Kosten: 129 euro. Daarnaast zal er een zwaardere drukgroep op moeten komen. Kosten: 150 euro.
Een dikke 280 euro, maar dan weet ik wel zeker dat de boel 't gaat houden :yesyes:
keep me informed:DOvlov 3.6L;91092 schreef : Daarnaast heb ik een bedrijf gevonden welke hoogstwaarschijnlijk een cardanas kan maken tegen een leuk bedrag
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
AvdAkker;91107 schreef : niceeeee
keep me informed:D
Hmmm, dat bedrijfje................wordt hem niet vrees ik: Ze doen alleen aan reparatie en aanpassen van aandrijfassen. Nieuwe wilden ze niet maken.
Wat wel zou kunnen is dat ik zelf een aandrijfas maak en deze door hen laat uitbalanceren.......hmmmm........
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
2 kruiskoppelingen met beide zijden flenzen en dat vastbouten aan flensverbindingen op de prise assen?
- V300 register
- Verbannen
-
Vandaag weer even wat gebeunt voor de 343 Toerboe!!!
Om te beginnen eerst maar eens wat van de stuurkogels afgedraaid:
Zo wassie eerst.
Zo issie nu. Er is een dikke 4mm afgedraaid zodat de stuurkogel dieper in het stuurhuis valt.
Maar wil je meer stuuruitslag? Dan moet je zorgen dat de banden niet meer tegen de reactiestang aan kunnen lopen. Vandaar dat ik dus deze draagarmverlengers heb gemaakt.
Wil je de draagarmen verlengen, dan moet je de stuurstangen ook verlengen. Vandaar dat ik er dus een stuk tussen heb gelast.
Nu er alleen nog onderbouwen

- V300 register
- Verbannen
-
De meeste kennen het wel: speling op het stuurhuis. Met het driften heeft het stuurhuis best te lijden. Vandaar dat het me wel verstandig leek om dit probleem onder de loep te nemen.
Waar komt de speling op de tandheugel nu eigenlijk vandaan? Heel simpel; er zitten 2 geleidingen in het stuurhuis. Eentje aan de kant van het wormwiel (de overbrenging van het stuur naar de tandheugel). Deze geleiding is af te stellen zodat je de speling eruit kan halen. Aan de andere kant glijd de tandheugel door een rubberen bus. Deze bus gaat uitslijten en daardoor komt er speling op. Een nieuwe bus draaien is een flink tijdrovend karwei. Dus ik kwam al vrij snel op een andere oplossing: tape!
Gewoon een kwestie van de bus eruit zien te krijgen, daarna wat tape eromheen draaien en de bus terug duwen. Doordat de bus nu opgeklemd wordt in het stuurhuis wordt de binnendiameter kleiner. En weg is de speling!!!
- Doeke Dobma (GAST)
- Nieuw lid
-
Ovlov 3.6L;91878 schreef :
Maar wil je meer stuuruitslag? Dan moet je zorgen dat de banden niet meer tegen de reactiestang aan kunnen lopen. Vandaar dat ik dus deze draagarmverlengers heb gemaakt.
Wil je de draagarmen verlengen, dan moet je de stuurstangen ook verlengen. Vandaar dat ik er dus een stuk tussen heb gelast.
Nu er alleen nog onderbouwen
Verandert je camber dan ook niet? Het wiel komt zo iets verder naar buiten, maar je veerpootbevestiging aan de bovenzijde verandert niet. Dus dan gaat je veerpoot 'schever' staan, toch?
- V300 register
- Verbannen
-

Inderdaad. Door het verlengen van het subframe (of de draagarmen dus) veranderd het camber ook.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
nice one buijs, weer lekker bezig geweest dus. over die speling op die stuurhuisbus, mooi opgelost. maar ik vind persoonlijk die speling totaal niet relevant; elke 300 het heeft en omdat je nooit wat van die speling merkt, van een klapperend voorwiel is geen sprake, anders zou de bus niet in rubber uitgevoerd zijn en de totale beweging wat die bus ondervind is nihiel.
- V300 register
- Verbannen
-
Hetzelfde als met een kapotte EMVK. Toen ik die 340 special ophaalde zij de eigenares dat hij goed en netjes reed. "hij verbruikt wel een beetje meer dan vroeger". Direct hoorde ik dat hij veel te hoog in toeren bleef.
Je hebt de zelf gezien hoe die variobak er uit zag.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
de speling is in principe niet boeiend, omdat er in de bus een axiale beweging plaatsvind, de extra schuivende beweging binnen de bus valt dus te verwaarlozen (het ding is niet voor niets gemaakt van een soepel rubber). de speling in de overbrenging van stuurwiel naar tandheugel is wel heel belangrijk! deze speling bepaald de hoeveelheid "dood punt" in het stuur.