1.7 Turbo 440 in 343DL

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-01-2009 17:40 #750467 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1.7 Turbo 440 in 343DL

Ovlov 3.6L;84220 schreef : Het punt is hem juist dat wanneer de gassen door de 60mm naar buiten gaan ze al aan redelijk weinig weerstand onderhevig zijn. Bijvoorbeeld 5%. Wanneer je de uitlaat slechts 20% vergroot, zal er niet veel van die 5% verlies af gaan.

Die 5% weerstand is wel met de huidige setup en het huidige vermogen. Als daar dadelijk 50-75 PK bijkomen kan (niet perse noodzakelijk) die begrenzing groter worden. Stel dat het 5% blijft bij 200 PK, dan heb je het wel over 10PK vermogensverlies, lijkt me toch meer dan genoeg, de rijdbaarheid die je ermee kunt winnen lijkt me met driften ook mooi meegenomen.

Ik denk dat het een goede beslissing is, wat betreft die ruil.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-01-2009 20:00 #750512 door V300 register
Sjittttt............jullie hebben me overtuigd.............kost me weer een dag om een uitlaat te maken...............;)

Het inlaatspruitstuk is af.

Vanmorgen eerst begonnen met de laatste runner af te maken:

Even passen voordat hij afgelast kon worden ;)

De boel effe netjes afgelast terwijl is op de voetplaat is vastgebout

Netjes!............op het lassen na ;)

Pakkingkje voor gemaakt.

Een beugeltje om hem af te steunen op het blok (mij hebben ze niet voor de tweede keer ;)

Nu de boel weer in elkaar zetten met de originele turbo. Daarna is de voortrein aan de beurt!

• Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-01-2009 20:53 #750541 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic 1.7 Turbo 440 in 343DL
Netjes hoor!

(ik heb alleen wel ergens gelezen (op internet, dus of het waar is is de vraag) dat te scherme randjes in de collector juist voor extra wervelingen zorgen.)
Dat klonk mij logisch in de oren: Afgeronde randjes zorgen voor een betere flow net zoals bij de voorkant van een vliegtuigvleugel. Die is ook niet messcherp aan de voorkant.

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-01-2009 20:57 #750543 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic 1.7 Turbo 440 in 343DL
maarrrrrr, je staat nu tegen de achterkant van de vliegtuigvleugel aan te kijken, dus de randjes in de collector mogen vlijmscherp zijn! als ze maar keihard richting de turbo schoepen vliegen om vervolgens ervoor te zorgen dat dat ding keihard rond gaat draaien:D

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-01-2009 21:00 #750547 door V300 register
Netjes! Denk misschien ook nog even aan iets van een steun oid, als het mogelijk is om het spruitstuk ergens te ondersteunen met een beugel zou ik daar wel even naar kijken. Een turbo zorgt voor best wat stress op lasnaden ed.
Misschien kijken voor een isolerende denken om de warmte die van het spruitstuk naar de inlaat straalt iets te verminderen. Of goed ventileren via een groot gat in de motorkap:D
Ben erg benieuwd hoe dit blokje gaat lopen.
Schiet wel echt hard op met jou zeg!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-01-2009 21:07 #750558 door V300 register

Bodejodel;84323 schreef : Netjes hoor!

(ik heb alleen wel ergens gelezen (op internet, dus of het waar is is de vraag) dat te scherme randjes in de collector juist voor extra wervelingen zorgen.)
Dat klonk mij logisch in de oren: Afgeronde randjes zorgen voor een betere flow net zoals bij de voorkant van een vliegtuigvleugel. Die is ook niet messcherp aan de voorkant.

Hier gaan inderdaad de meningen over gedeeld. De meeste mensen beweren nog altijd dat onderdelen af-fabriek perfect zijn. Ze gaan dan de meest rare verzinsels in de wereld brengen om het fabrieksontwerp te verdedigen.
Mijn visie op het verhaal: de meeste onderdelen zijn af-fabriek niet perfect. Want wanneer de fabrikant er alles aan zou goed om de onderdelen perfect te maken zouden de auto's meer dan twee keer zo duur worden.

In de brommertijd deed ik er alles voor om de weerstand van de spoelpoorten ed zo laag mogelijk te houden. Zo scherpte ik alle randjes aan en zorgde ik ervoor dat alles netjes op elkaar aansloot. Dit alles om turbulentie te voorkomen. Bij de duurdere onderdelen was dit vaak al een stuk beter gedaan dan bij de goedkopere onderdelen.

AvdAkker;84325 schreef : maarrrrrr, je staat nu tegen de achterkant van de vliegtuigvleugel aan te kijken, dus de randjes in de collector mogen vlijmscherp zijn! als ze maar keihard richting de turbo schoepen vliegen om vervolgens ervoor te zorgen dat dat ding keihard rond gaat draaien:D

Ik had het niet beter kunnen omschrijven!

• Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-01-2009 21:08 #750559 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic 1.7 Turbo 440 in 343DL

AvdAkker;84325 schreef : maarrrrrr, je staat nu tegen de achterkant van de vliegtuigvleugel aan te kijken, dus de randjes in de collector mogen vlijmscherp zijn! als ze maar keihard richting de turbo schoepen vliegen om vervolgens ervoor te zorgen dat dat ding keihard rond gaat draaien:D

*%^*)*(+ dat is ff een blunder... Ik zat inderdaad achterstevoren te denken... Ik vraag me nu ook af wat ik dan precies gelezen heb over die randjes... :D

[slapexcuusmodus]Buijs moet zijn foto's ook eens gewoon plaatsen met de grond beneden en de lucht naar boven...[/slapexcuusmodus]

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-01-2009 21:15 #750565 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic 1.7 Turbo 440 in 343DL
foutje moet kunnen hoor jeroen:D

Ovlov 3.6L;84340 schreef : Mijn visie op het verhaal: de meeste onderdelen zijn af-fabriek niet perfect. Want wanneer de fabrikant er alles aan zou goed om de onderdelen perfect te maken zouden de auto's meer dan twee keer zo duur worden.

nagenoeg alle onderdelen zijn af-fabriek niet volledig perfect, als je alleen al kijkt naar de kop en het uitlaatspruitstuk..

ik zou ook het liefste een blok van 20kg aluminium op een cnc freesbank tot een perfect flowende kop willen vormen, maar dat is gewoon z?oo arbeidsintensief en vereist zoveel vakmanschap en kennis van de machine dat je er makkelijk 200 manuren krijgt, en dus ook 200 machineuren. voor zo'n perfecte kop kun je dan al gauw de nieuwste bmw m3 kopen dus dat is gewoonweg niet rendabel. voor de spruitstukken en zoveel andere onderdelen geldt hetzelfde, alleen zijn dat iets minder arbeidsintensieve projectjes:D

zelfs bij ferrari en lamborghini laten ZAT steekjes vallen, al claimen ze perfect en foutloos te bouwen. die lui smeden ook hun eigen nokkenassen e.d., en daar gaan ook gewoon gegoten spruitstukken op..

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-01-2009 21:32 #750569 door V300 register
Inderdaad, maar eerlijk gezegd heb ik ook wel zo iets vannuhhh...........andere nokkenas? Da's toch fine-tuning? Dat compenseer ik wel met de turbodruk :)
Ook een mogelijkheid dus. Maar aan de andere kant wil ik wel weer met zo min mogelijk turbodruk draaien om de motor zo betrouwbaar mogelijk te houden.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-01-2009 23:45 #750628 door V300 register

Volvo 740TIC;84329 schreef : Netjes! Denk misschien ook nog even aan iets van een steun oid, als het mogelijk is om het spruitstuk ergens te ondersteunen met een beugel zou ik daar wel even naar kijken. Een turbo zorgt voor best wat stress op lasnaden ed.
Misschien kijken voor een isolerende denken om de warmte die van het spruitstuk naar de inlaat straalt iets te verminderen. Of goed ventileren via een groot gat in de motorkap:D
Ben erg benieuwd hoe dit blokje gaat lopen.
Schiet wel echt hard op met jou zeg!

Opzich ook logisch, ik ben sinds vorige week dinsdag werkeloos, alle uurtjes gaan dus in de auto ;)

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC