1.7 Turbo 440 in 343DL

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
07-01-2009 21:48 #747033 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1.7 Turbo 440 in 343DL
Als het goed is, is de cossie onderweg.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-01-2009 22:03 #747041 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic 1.7 Turbo 440 in 343DL
ohja tuurlijk! dan dacht ik idd even verkeerd:D het was een lange dag..

• Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-01-2009 22:46 #747054 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic 1.7 Turbo 440 in 343DL

AvdAkker;83146 schreef : ohja tuurlijk! dan dacht ik idd even verkeerd:D het was een lange dag..

... en een vettige... :+

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-01-2009 22:54 #747057 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic 1.7 Turbo 440 in 343DL
bijdehand:p

heb nu al 2x gedoucht en stink nog steeds naar die rommel, moeder ook weer pissig want nu begint het huis er ook naar te ruiken, heerlijk!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
07-01-2009 23:51 #747069 door V300 register

AvdAkker;83101 schreef : waarom een adaptorplaat?? icm de std reactiestang krijg je dan voluit uitspoor.

ik zou uitrekenen voor het camber dat je wilt hoeveel verder je fuseekogelophangpunt naar buiten komt te staan. dan nieuwe wishbones maken met die maten, verlengde reactiestangen monteren met een aangepaste montage hoek op de wishbone en je hebt je camber, en een heavy duty voorwielophanging...

Inderdaad, zodoende heb ik dus een model opgesteld met alle huidige maten van de wielophanging

AvdAkker;83132 schreef : wishbone verbreden dmv adaptorplaat om meer camber te creeren betekend automatisch uitspoor doordat de lengte van reactiestang niet veranderd, je trekt de hele ophanging dan naar buiten (als doel, voor meer camber) en schuin naar achteren. om dat te voorkomen een langere reactiestang, dan blijft het wiel ook precies in het midden van de wielkast en lopen de wielen niet aan bij het sturen

of ik denk te moeilijk of ik denk even verkeerd?

Precies, je krijgt inderdaad uitspoor. Maar dit is weer bij te stellen met de spoorstangen (indien deze lang genoeg zijn).
Je trekt de hele wielophanging niet naar buiten omdat ik de draagarm aan de kant van het wiel verleng. Hierdoor blijft het wiel bij maximum stuuruitslag verder van de reactiestang vandaan wat resulteerd in meer vrijloop.

rwdstudent;83136 schreef : De adapterplaat komt bij de fuseekogel ;)

Maar het subframe zou je ook prima kunnen verbreden voor meer camber. Zie 360 cup. Eventueel zou je de reactiestang dan wat kunnen verlengen inderdaad.

Sporing kun je eenvoudig afstellen, dus daar moet je niet te moeilijk over denken. ;)

Inderdaad zou je ook het subframe meer kunnen verlengen. Dit is echter inderdaad meer werk omdat je inderdaad ook de reactiestang moet gaan verlengen.

DE reden dat ik het op deze manier doe is dat als het een succes wordt ik het als compleet pakketje kan verkopen. Degene die het koopt kan het dan heel simpel zelf monteren. Gewoon met 2 keer sleutel 17. Naarmate er verbreedt wordt moet de spoorstang een X aantal slagen (nader te bepalen) worden uitgedraaid. Heel simpel zelf te doen dus.

1 klein nadeel is dat de scharnierafstand tussen de fusekogel en het aangrijppunt van de stabilisatorstang langer wordt. Hierdoor oefent de stabilisatorstang weer iets minder kracht uit.
Voor dit probleem ga ik morgen een oplossing uitdenken.

Volvo 740TIC;83138 schreef : Als het goed is, is de cossie onderweg.

Dankjewel Ruben, ik zie hem wel verschijnen!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
08-01-2009 14:01 #747107 door V300 register
WOEHOEEEEEEEIIII!!!!!!

Een turbo afkomstig van een Cosworth. Komt nu op de 343 :yesyes:
Grote meevaller: ook deze turbo is watergekoeld!

• Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-01-2009 14:17 #747110 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic 1.7 Turbo 440 in 343DL
CossiePowahhhh!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
08-01-2009 14:41 #747115 door V300 register
Jammergenoeg moet het apparaatje nog even wachten.

Mocht ik nog even werkeloos blijven dan ga ik al aan de slag met het spaghettispruitstuk, de downpipe, olieleidingen en koelwaterleidingen. Daarna gaat de originele turbo er weer op; wachtend op het programmeerbaar motormanagement.

Voordat dit wordt begonnen wil ik een paar andere dingen aangepakt hebben:
- wielophanging voor (stabilisatorstang en coil-overs)
- Met originele set-up het programmeerbaar motormanagement aan de gang zien te krijgen.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
08-01-2009 18:16 #747153 door V300 register
Waarom de turbo pas monteren met ms?
De efi die er nu opzit kan ook met grotere injectoren overweg voor zover ik gelezen heb. Injectoren van een 740/940 Turbo schijnen wel prima te werken. Zijn zeker goed genoeg voor +- 220 pk aan het vliegwiel bij een 740/940.
Of wacht je liever omdat je met de originele setup van start wilt gaan?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
08-01-2009 18:44 #747161 door V300 register

Volvo 740TIC;83263 schreef : Waarom de turbo pas monteren met ms?
De efi die er nu opzit kan ook met grotere injectoren overweg voor zover ik gelezen heb. Injectoren van een 740/940 Turbo schijnen wel prima te werken. Zijn zeker goed genoeg voor +- 220 pk aan het vliegwiel bij een 740/940.
Of wacht je liever omdat je met de originele setup van start wilt gaan?

Inderdaad Ruben, ik wou eerst de motor met originele turbo enz. aan de gang zien te krijgen.
Het is bij mij de eerste keer dat ik de boel zo rigoureus aanpak qua tuning betreft. Alles stapje voor stapje om er zo handig in te worden. Pas als ik de boel origineel (op de ECU na dan) goed draaiend heb, maak ik de overstap naar de andere turbo. De eerste stap is dan richting de 170pk. Dat schijnt ongeveer het maximale te zijn met de originele injectoren. Hierop ga ik 'm fine-tunen zodat hij betrouwbaar is en hopenlijk blijft. Kom ik dan nog eens in een gekke bui............dan gaan we verder. Maar hoogstwaarschijnlijk heb ik dan m'n handen al vol om het beestje rijdende te houden (wisselen van banden, diff's, versnellingsbakken ;))

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC