1.7 Turbo 440 in 343DL
- V300 register
- Verbannen
-
Programmeerbaar motormanagement is zo goed als besteld:
- KdFi v1.3
- Wide-bandcontroller + wideband lambda
Dit alles bij www.bs-autotune.nl
Als het goed is kunnen we hiermee al een heel eind komen.
We zullen zien!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Ovlov 3.6L;83651 schreef : Zo!
Programmeerbaar motormanagement is zo goed als besteld:
- KdFi v1.3
- Wide-bandcontroller + wideband lambda
Dit alles bij www.bs-autotune.nl
Als het goed is kunnen we hiermee al een heel eind komen.
We zullen zien!
Jeroen Bosma :y: Daar ga ik mijn motormanagement dadelijk ook een keer bestellen.
- V300 register
- Verbannen
-
-Heeft jouw 343 zo'n 60-2 vliegwiel? Ik heb dat volgens mij niet, en ik weet niet of het dan werkend te maken is...
-Gaskleppositiesensor moet een potentiometer zijn. Is dat ook zo bij een 343?
Ik heb een 360. Het gatenpatroon van het vliegwiel kan ik nog wel controleren, maar die gasklep weet ik niet wat ik me daar bij voor moet stellen.
- V300 register
- Verbannen
-
Jos360;83653 schreef : Ik zie op een hoop voordelen van KdFi t.o.v. MegaSquirt, waar ik eerst naar aan het kijken was. Een paar dingen zijn me echter nog niet helemaal duidelijk, misschien heb jij daar al antwoord op, aangezien jij het al besteld hebt:
-Heeft jouw 343 zo'n 60-2 vliegwiel? Ik heb dat volgens mij niet, en ik weet niet of het dan werkend te maken is...
-Gaskleppositiesensor moet een potentiometer zijn. Is dat ook zo bij een 343?
Ik heb een 360. Het gatenpatroon van het vliegwiel kan ik nog wel controleren, maar die gasklep weet ik niet wat ik me daar bij voor moet stellen.
Jos,
Ik gebruik het standaard vliegwiel van een B18FT (afkomstig uit een Volvo 460 turbo). Als het goed is kan het systeem daarmee uit de voeten.
Standaard zit op dit blok ook een potentiometer (en een schakelaar, maar die heb je dan niet meer nodig). Daarbij zit er een stationair toerentalregeling met 3 aansluitingen en daarmee kan de KdFi ook goed overweg.
Alleen moet ik er trouwens ook nog een inlaatluchttemperatuursensor bij aanschaffen..............maar dat zijn de kosten niet (paar euro's).
Als het goed is ben ik voor 'n eurootje of 600 wel klaar (gokje).
En dan kunnen we doen wat we willen: Tunen! En op hoog niveau!
- V300 register
- Verbannen
-
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
Gat boren en een moer met de juiste afmetingen daar overheen lassen. (of andersom)
- V300 register
- Verbannen
-
Jos360;83658 schreef : En, zoals ik lees, een Lambda sensor. Die heb ik standaard ook niet iig.
Lambda-sonde heeft het B18FT-blok wel standaard. Maar dat is een small-band. Deze sensor heeft een dermate kort bereik dat je alleen maar kunt zien of je mengsel goed is of niet goed.
Ik wil een wide-band zodat ik precies m'n mengsel uit kan lezen. Dat is veel gemakkelijker voor het afstellen.
Bodejodel;83669 schreef : Die kun je vast wel ergens net na je spruitstuk in de uitlaat maken.
Gat boren en een moer met de juiste afmetingen daar overheen lassen. (of andersom)
Inderdaad, er zijn ook gewoon standaard moeren voor die je er zo ik kun lassen.
- V300 register
- Verbannen
-
Mijn plan was om aan de voorkant 2 stabilisatorstangen te gaan gebruiken.
Ik en Frits hadden nog 2 stabilisatorstangen liggen:
- ??n van een 360 (met kogels)
- ??n die origineel van z'n 340 1400 af kwam (met van die rechte motorsteunen)
Eerst die van 340 maar eens geprobeerd:
Hier is te zien dat de armen korter zijn. Dit komt omdat het subframe van de 340 1400 anders geplaatst is (gedraaid). Te zien op de volgende foto:
Daarnaast steekt de stabistang dan nogal flink naar beneden toe. Scheelt zo'n 7-8cm.
Aangezien de stabistang van de 340 niks wordt, de stang van een 360 gepakt. Eerst voor elkaar geplaatst.
Dan raken ze elkaar aan de uiteinden.
Iets zegt me datie direct veel invloed uit gaat oefenen op het stuurgedrag...
Nu snap ik waarom de banden van de 360 zo gemakkelijk aanlopen

De stabilisatorstang wordt vandaag dus niks. Ik ben nu op zoek naar een stabilisatorstang van een 340 1700........iemand?
Daarna maar verder gegaan met de turbo. Mijn plan was om alvast een spaghettispruitstuk te maken voor de Cosworth-turbo.
Om te beginnen het inlaathuis maar eens verdraaid aangezien die naar beneden wees:
Gelukkig was die heel gemakkelijk los te krijgen. Effe de boutjes los en een paar tikken met een kunststof hamer en de boel was los.
Daarna de turbo met ijzerdraad op z'n plek gehangen:
Verder ben ik niet gekomen. Morgen eerst maar eens een flens gaan maken welke op de turbo past.
- V300 register
- Verbannen
-
Ziet er leuk uit zo'n cossie T3 naast een T2!
- V300 register
- Verbannen
-
Jos360;83653 schreef : Ik zie op een hoop voordelen van KdFi t.o.v. MegaSquirtquote]
Kdfi is megasuirt! Alleen wat extratjes toegevoegd.