1.7 Turbo 440 in 343DL
- V300 register
- Verbannen
-
grtss
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
wat we hier in de tjoening projecten onder verstelbare coilover verstaan is een geupgrade schokdemper met een wat hardere veer (af en toe zelfs met hulpveer) en voorzien van een draadbus om de rijhoogte aan te passen:D
adhv een set bumpstops, type schokdempers, de hulpveren en de montageplaten zijn mits je er veel werk in stopt alle bedenkbare instellingen mogelijk, naast de in- en uitgaande dempende kracht en lengte van de schokdemper, veerstijfheid en de verandering van rijhoogte, instelbaar toe-uitspoor, negatief of positief camber etc..
[edit] zie foto van frits! [/edit]
- V300 register
- Verbannen
-

- V300 register
- Verbannen
-
- V300 register
- Verbannen
-
Ik had namelijk last van een paar problemen:
- Wielen lopen aan bij maximum stuuruitslag
- Doordat de wielen aanlopen is er dus minder stuuruitslag. Ik heb er al eerder over nagedacht om het stuurhuis aan te passen om de stuuruitslag te vergroten maar omdat de wielen toch aanlopen heeft dit nog geen enkele zin.
- Iets te weinig negatief camber aan de voorkant
Ik ben tot een oplossing gekomen om deze problemen in ??n keer uit de weg te ruimen: Het verlengen van de draagarm.
Dit is in principe simpel te doen gewoon een adapterplaatje maken welke je aan 1 kant aan de draagarm bevestigd en aan de andere kant aan de onderste fusekogel. Maar na een beetje doordenken blijkt dit best tricky te zijn. Hoeveel wil je je draagarm dan verlengen?
Ik ben op zoektocht geweest en de belangrijkste parameter is de camberhoek. Vanuit diverse hoeken heb ik vernomen dat, wanneer je op nat drift, je niet teveel camber wilt hebben. Je bandendruk is vrij laag, de bandwangen zijn vrij slap en je wilt bij maximale snelheid graag dat de band met een zo groot mogelijk loopoppervlak op de grond wordt gedrukt. Standaard ben ik ervan uitgegaan dat wanneer je 1 winding van de originele veer afslijpt, je ongeveer 0 graden camber hebt. Ik doe een leuke gok: ik ga voor 3 graden.
Deze camberhoek moest omgerekend worden naar het aantal mm dat ik de draagarm moet verlengen. Ik heb zo een zelf-corrigerende constuctie opgezet in een tekenpakket. Ik heb simpelweg alle maten opgemeten, scharnierpunten gedefinieerd en gewerkt met een vaste veerpootlengte (deze is bij gebruik ook nog variabel, maar dat wordt me te gortig

Alle vaste punten heb ik gefixeerd en uiteindelijk krijg ik de lengte (gegeven tussen haakjes).
Het begin is er, nu nog alle maten controleren, bijstellen en kijken wat precies de benodigde camberhoek is.
Nu nog een ontwerpje maken van het adapterplaatje et voila!
Edit: Voil?!
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
ik zou uitrekenen voor het camber dat je wilt hoeveel verder je fuseekogelophangpunt naar buiten komt te staan. dan nieuwe wishbones maken met die maten, verlengde reactiestangen monteren met een aangepaste montage hoek op de wishbone en je hebt je camber, en een heavy duty voorwielophanging...
- V300 register
- Verbannen
-

AvdAkker;83101 schreef : waarom een adaptorplaat?? icm de std reactiestang krijg je dan voluit uitspoor.
De standaard reactiestang is geen enkel probleem. Sporing kun je altijd verstellen, bovendien krijgen je wielen toespoor als je het plaatje hebt gemonteerd.
ik zou uitrekenen voor het camber dat je wilt hoeveel verder je fuseekogelophangpunt naar buiten komt te staan.
Dat is precies wat Buis gedaan heeft.
dan nieuwe wishbones maken met die maten,
Kan ook inderdaad.
verlengde reactiestangen monteren met een aangepaste montage hoek op de wishbone en je hebt je camber, en een heavy duty voorwielophanging...
Als je je reactiestang verder naar buiten op de draagarm monteerd, loopt je wiel nog steeds aan. Ik zou voorlopig het standaard materiaal aanpassen, daar kan je al een hoop mee.
Maar dat wil niet zeggen dat ik niet bezig ben om een compleet eigen wielophanging in uniballs te ontwerpen.

- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
of ik denk te moeilijk of ik denk even verkeerd?
- V300 register
- Verbannen
-

Maar het subframe zou je ook prima kunnen verbreden voor meer camber. Zie 360 cup. Eventueel zou je de reactiestang dan wat kunnen verlengen inderdaad.
Sporing kun je eenvoudig afstellen, dus daar moet je niet te moeilijk over denken.