1.7 Turbo 440 in 343DL

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
02-01-2009 14:19 #746153 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1.7 Turbo 440 in 343DL
Wat versta je precies met coilovers?

grtss

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
02-01-2009 15:01 #746157 door V300 register

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-01-2009 15:04 #746158 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic 1.7 Turbo 440 in 343DL
coilover betekend vrij vertaald "springveer om een demper", de 300's hebben een voorwielophanging gebaseerd op het macpherson principe, waarmee met de coilover gewerkt word.

wat we hier in de tjoening projecten onder verstelbare coilover verstaan is een geupgrade schokdemper met een wat hardere veer (af en toe zelfs met hulpveer) en voorzien van een draadbus om de rijhoogte aan te passen:D

adhv een set bumpstops, type schokdempers, de hulpveren en de montageplaten zijn mits je er veel werk in stopt alle bedenkbare instellingen mogelijk, naast de in- en uitgaande dempende kracht en lengte van de schokdemper, veerstijfheid en de verandering van rijhoogte, instelbaar toe-uitspoor, negatief of positief camber etc..

[edit] zie foto van frits! [/edit]

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
02-01-2009 18:05 #746198 door V300 register
Ik wil 't echter op de beunerdebeun-manier gaan doen. Minimale kosten maar met dezelfde functionaliteit...........ben benieuwd of 't wat kan worden ;)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
03-01-2009 00:11 #746314 door V300 register
Zeker weten!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
07-01-2009 17:15 #746976 door V300 register
Vandaag eerst maar eens met de voorwielophanging bezig geweest.
Ik had namelijk last van een paar problemen:
- Wielen lopen aan bij maximum stuuruitslag
- Doordat de wielen aanlopen is er dus minder stuuruitslag. Ik heb er al eerder over nagedacht om het stuurhuis aan te passen om de stuuruitslag te vergroten maar omdat de wielen toch aanlopen heeft dit nog geen enkele zin.
- Iets te weinig negatief camber aan de voorkant

Ik ben tot een oplossing gekomen om deze problemen in ??n keer uit de weg te ruimen: Het verlengen van de draagarm.
Dit is in principe simpel te doen gewoon een adapterplaatje maken welke je aan 1 kant aan de draagarm bevestigd en aan de andere kant aan de onderste fusekogel. Maar na een beetje doordenken blijkt dit best tricky te zijn. Hoeveel wil je je draagarm dan verlengen?
Ik ben op zoektocht geweest en de belangrijkste parameter is de camberhoek. Vanuit diverse hoeken heb ik vernomen dat, wanneer je op nat drift, je niet teveel camber wilt hebben. Je bandendruk is vrij laag, de bandwangen zijn vrij slap en je wilt bij maximale snelheid graag dat de band met een zo groot mogelijk loopoppervlak op de grond wordt gedrukt. Standaard ben ik ervan uitgegaan dat wanneer je 1 winding van de originele veer afslijpt, je ongeveer 0 graden camber hebt. Ik doe een leuke gok: ik ga voor 3 graden.
Deze camberhoek moest omgerekend worden naar het aantal mm dat ik de draagarm moet verlengen. Ik heb zo een zelf-corrigerende constuctie opgezet in een tekenpakket. Ik heb simpelweg alle maten opgemeten, scharnierpunten gedefinieerd en gewerkt met een vaste veerpootlengte (deze is bij gebruik ook nog variabel, maar dat wordt me te gortig ;))
Alle vaste punten heb ik gefixeerd en uiteindelijk krijg ik de lengte (gegeven tussen haakjes).
Het begin is er, nu nog alle maten controleren, bijstellen en kijken wat precies de benodigde camberhoek is.

Nu nog een ontwerpje maken van het adapterplaatje et voila!

Edit: Voil?!

Bijlagen:

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-01-2009 19:39 #746998 door Anjo van den Akker
waarom een adaptorplaat?? icm de std reactiestang krijg je dan voluit uitspoor.

ik zou uitrekenen voor het camber dat je wilt hoeveel verder je fuseekogelophangpunt naar buiten komt te staan. dan nieuwe wishbones maken met die maten, verlengde reactiestangen monteren met een aangepaste montage hoek op de wishbone en je hebt je camber, en een heavy duty voorwielophanging...

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
07-01-2009 21:06 #747017 door V300 register
Ik begrijp je post niet Anjo, maar ik zal effe uitleg geven :)

AvdAkker;83101 schreef : waarom een adaptorplaat?? icm de std reactiestang krijg je dan voluit uitspoor.

De standaard reactiestang is geen enkel probleem. Sporing kun je altijd verstellen, bovendien krijgen je wielen toespoor als je het plaatje hebt gemonteerd.

ik zou uitrekenen voor het camber dat je wilt hoeveel verder je fuseekogelophangpunt naar buiten komt te staan.

Dat is precies wat Buis gedaan heeft.

dan nieuwe wishbones maken met die maten,

Kan ook inderdaad.

verlengde reactiestangen monteren met een aangepaste montage hoek op de wishbone en je hebt je camber, en een heavy duty voorwielophanging...

Als je je reactiestang verder naar buiten op de draagarm monteerd, loopt je wiel nog steeds aan. Ik zou voorlopig het standaard materiaal aanpassen, daar kan je al een hoop mee.

Maar dat wil niet zeggen dat ik niet bezig ben om een compleet eigen wielophanging in uniballs te ontwerpen. :D

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-01-2009 21:32 #747027 door Anjo van den Akker
wishbone verbreden dmv adaptorplaat om meer camber te creeren betekend automatisch uitspoor doordat de lengte van reactiestang niet veranderd, je trekt de hele ophanging dan naar buiten (als doel, voor meer camber) en schuin naar achteren. om dat te voorkomen een langere reactiestang, dan blijft het wiel ook precies in het midden van de wielkast en lopen de wielen niet aan bij het sturen

of ik denk te moeilijk of ik denk even verkeerd?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
07-01-2009 21:39 #747031 door V300 register
De adapterplaat komt bij de fuseekogel ;)

Maar het subframe zou je ook prima kunnen verbreden voor meer camber. Zie 360 cup. Eventueel zou je de reactiestang dan wat kunnen verlengen inderdaad.

Sporing kun je eenvoudig afstellen, dus daar moet je niet te moeilijk over denken. ;)

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC