1.7 Turbo 440 in 343DL
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
Ovlov 3.6L;79575 schreef : Uiteraard, wanneer ik iets maak/ontwikkel/ontwerp probeer ik het gemakkelijk reproduceerbaar te maken.
Binnenkort ga ik ook eens een simpel kapje maken welke de vulslang van de benzinetank kan beschermen. Kun je tenminste burn-outs trekken tot de band klapt zonder dat je auto in de fik vliegt
was ik ook al van plan, maar dan voor links + rechts, en ook nog een windtunnel afdekplaat voor de uitlaat/cardanas en versnellingsbak..
kun jij gedachtelezen ofzo:D
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Waarom wil je die windtunnel afschermen dan?
Ik zit trouwens nog met een andere probleem: de koppeling!
Deze slipt nu al door. Er moet dus een andere komen of deze koppeling opnieuw laten bekleden. Iemand die daar een adresje voor weet?
Edit: Heb nog eens opgezocht hoe "The Huskyracer" het heeft opgelost: simpelweg met een drukgroep van de 460 turbo en originele 1700-koppelingsplaat. Precies hetzelfde als wat ik er nu in heb zitten dus.......
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
De 924 en 944's hebben een transaxle net als een Volvo 360 in plaats van een cardanas.Ovlov 3.6L;79589 schreef : 1. Klopt, bij BMW zijn de assen halverwege nog ondersteunt. Dat lager loopt er ook weleens uit wanneer de motorsteunen ver rot zijn. Dit ophangpunt is ook bij de volvo wel te maken neem ik aan.
2. Wat is het verschil tussen de cardanas van een Porsche 944/924 tov BMW?
Daar ligt de versnellingsbak ook achterin en de as is op een paar plaatsen in de buis gelagerd.
Er rijden 944's rond met meer dan 350 pk met de originele transaxle en versnellingsbak. Moet sterk genoeg zijn dus.
Wel iets om rekening mee te houden. Bij de 944 zit ook de koppeling achterin de auto...
(check ook de positie van de turbo: aan de inlaatzijde van de motorruimte!)
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
- V300 register
- Verbannen
-
Ovlov 3.6L;79602 schreef : Neuh, kan niet gedachteleze. Frits bracht me eerlijk gezegd op 't idee.
Edit: Heb nog eens opgezocht hoe "The Huskyracer" het heeft opgelost: simpelweg met een drukgroep van de 460 turbo en originele 1700-koppelingsplaat. Precies hetzelfde als wat ik er nu in heb zitten dus.......
Heb jij de oude/gebruikte koppeling+drukgroep van beide motoren gebruikt? Nieuw kan veel meer hebben, als je iets goedkoop kunt vinden (nieuwd) zou ik toch nog eens een gokje wagen.
Alfa transaxle is misschien nog wel te gebruiken.
- V300 register
- Verbannen
-
Volvo 740TIC;79612 schreef : Heb jij de oude/gebruikte koppeling+drukgroep van beide motoren gebruikt? Nieuw kan veel meer hebben, als je iets goedkoop kunt vinden (nieuwd) zou ik toch nog eens een gokje wagen.
Alfa transaxle is misschien nog wel te gebruiken.
Hmmm, nieuw is misschien ook wel een optie. Misschien heb ik nog wel iets liggen.........effe kijke.
Vandaag effe de tranaxle van een BMW 325i opgehaald bij een maat van me. Die mag ik even lenen om eens te "bestuderen".
Heb vandaag eerst een kapotte cardanas van de volvo 340 1.7/1.4 gesloopt. Het rubber heb ik helemaal aan gort gesneden zodat ik de binnenbus, met de splines, overhield. Eens kijken of we iets met zo'n busje kunnen.
Hier het verschil in lengte tussen de 325-cardanas en de origineel volvo.
't splines-busje uit de ori-cardanas gesloopt
Er zitten 2 soorte koppelingen op de cardanas van de BMW:
Rubberen flens-koppeling
Kruiskoppeling
Met die laatste koppeling kun je mooi zoiets maken (is zelf te lassen):
Flensplaatje maken met daarop de splines-bus. Is gemakkelijk in te spannen op een draaibank. Daarna kan de las netjes afgedraaid worden zodat hij minder onbalans heeft.
- V300 register
- Verbannen
-
En er komen sowieso al heel wat krachten op te staan!
- V300 register
- Verbannen
-
Dendorssers;80311 schreef : Moet je dan toch niet vreselijk gaan oppassen dat hij er wel helemaal loodrecht op staat, want kan mij voorstellen dat als hij nog maar iets scheef staat, je er toch een flinke slag in hebt zitten!
En er komen sowieso al heel wat krachten op te staan!
Krachten valt best mee. Het toerental en uitbalanceren: da's 't grootste probleem. Als je ziet hoe licht de transaxle van de BMW is en hoeveel koppel deze moet overdragen..........heel apart.
Het haaks oplassen ben ik opzich niet zo bang voor. Met een draaibank moet dat gewoon lukken. (ik zou niet weten hoe anders :wtf2:)
Daarbij is het zaak om de draaipunten van de tussenkoppelingen zo dicht mogenlijk bij de splines te houden. Op deze manier kun je al heel wat opvangen.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-