1.7 Turbo 440 in 343DL
- V300 register
- Verbannen
-
Ovlov 3.6L;75406 schreef : Idd, klopt!
Ik ga binnenkort eens bij een sloop op bezoek. Moet ook een andere turbo hebben namelijk.
Zal ik dan meteen naar een T25 of niet?
Ruben, advies gevraagd
Zou het veel invloed kunnen hebben op de motorkaraktiristiek?
Volvo 740TIC;75435 schreef : Nja de T2 die er nu opzit is erg erg klein (vind ik), een grotere turbo zal zeker wel invloed hebben op hoe de motor/auto zich gedraagt. Bij driften lijkt een iets (zoveel groter is het niet) grotere turbo me wel gewenst, wat ik van Frits begrepen heb zit je best vaak boven de 4500 toeren. Dan blaast die T2 waarschijnlijk een hoop warme lucht. Iets minder tegendruk is nooit slecht.
Ik zou kijken wat er in je prijsklasse past en in goede staat is.
Ovlov 3.6L;75440 schreef : Mij lijkt het grote voordeel van een kleine turbo dat deze op een laag toerental al op druk komt. Dus als ik het goed begrijp: meer koppel.
Het klopt dat je bij het ruigere driftwerk wat hoger op toeren komt.
Wat zijn nu precies de nadelen van een kleinere turbo dan?
- minder tegendruk
- minder slijtage
- minder warmte inbrenging in de inlaatlucht
Is het niet zo dat 't koppel in kan vallen wanneer er een grotere turbo wordt gemonteerd?
En waar zou ik een T25 vandaan kunnen halen buiten Saab? Ik weet dat de onderdelen van saab namelijk vrij duur zijn, die turbo waarschijnlijk ook dus. Ik denk dat ik maar gewoon de autoslopen af ga struinen.....
Ovlov 3.6L;75448 schreef : Hmmm, da's een beetje ver rijden
Wat voor turbo's hebben de volvo's allemaal eigenlijk? T2, T3 en T4 toch? De overstap van T2 naar T3 is misschien wel een beetje teveel van 't goede?
Volvo 740TIC;75548 schreef : T2 en T3
T4 zit op vrachtwagens ed.
T3 is waarschijnlijk al wat groot, en net zo'n oud ontwerp als T2. Daarbij komt ook nog eens dat T2/T25 flens kleiner is dan T3, T3 past dus niet zomaar.
T25 lijkt mij de mooiste oplossing, sommige nissans hebben er ook een.
AvdAkker;75553 schreef : t25/28 zit oa op een nissan 180sx, t28 kan tot 400 pk aan
Ovlov 3.6L;75579 schreef : Dan moet ik dus aan een T25/T28 zien te komen :yesyes:
Even net een impulsaankoop gedaan: Ik heb de koni's (voor de achterzijde) van Doeke overgekocht.
Volvo 740TIC;75693 schreef : 300 is wel al heel veel, 350 en meer is mogelijk maar dan moet je niet vragen hoe. Een T25 turbinebehuizing+ wiel zou ik bij meer dan 250 PK niet meer gaan gebruiken. Kun je beter naar een .48 T3 cossie T3 kijken.
Een T25/T28 behuizing zorgt bij veel vermogen voor veel teveel tegendruk, dan ga je druk opbouwen in je motor en spruitstuk, kan wel 3x hoger zijn dan de druk die je turbo draait, dat dat niet gezond is lijkt me duidelijk.
343 weegt nu misschien 1000 kilo, dan is 200-225 PK al heel veel.
Ovlov 3.6L;75701 schreef : Ik denk dat, als je de boel een beetje betrouwbaar wilt houden, je niet veel verder dan de 170pk moet gaan. Daarmee zal ik al uiterst tevreden zijn!
Maar welk type auto zo nog meer beschikken over een T25?
AvdAkker;75708 schreef : ik bedoelde zeg maar, dat in die 180sx de t28 gebruikt word bij vermogens tot ca 400 pk, een 180sx is jarenlang m'n droomauto geweest dus daar weet ik op papier ook wel 't een en ander van af (had met zo'n ding ook wilde plannen:+)
Even een oude discussie opgehaald.
Vandaag in de pauze eens nagezocht waarop de T25/T28 allemaal zitten:
- Ford Escort Cosworth: T25
- Saab 900 turbo: T25
- Nissan Silvia: T28
- Nissan 300ZX Twin-turbo: T25/T28
- Mitsubishi Eclipse: T25 of T28
- Nissan 200SX: T28
- Nissan 180SX: T28
Jammergenoeg allemaal dure bakke dus. Althans, de onderdelen zijn duur. Toch maar eens bij wat autoslopers gaan informeren....... Ik denk dat ik dan toch maar voor de T25 ga van de Saab 900i Turbo
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Op de cosworths zit ook bijna altijd een T3! Soms inderdaad een T25.
Als je zelf een adapterflens maakt of koopt heb ik nog wel een (betaalbare) turbo voor je! Flens om een T3 op een T25 spruitstuk te kunnen zetten, ook op ebay te krijgen. Je moet natuurlijk wel de ruimte hebben.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Volvo 740TIC;79331 schreef : Saab 9000, niet de 900 die heeft bijna altijd een T3 (vaak zelfs alleen oliegekoeld)
Op de cosworths zit ook bijna altijd een T3! Soms inderdaad een T25.
Als je zelf een adapterflens maakt of koopt heb ik nog wel een (betaalbare) turbo voor je! Flens om een T3 op een T25 spruitstuk te kunnen zetten, ook op ebay te krijgen. Je moet natuurlijk wel de ruimte hebben.
Geweldig Ruben!
Ik vrees dat er wat stickers van jou op m'n wagen moeten gaan komen :+
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Ander probleem onder de loep: de cardanas!
Die gaat het namelijk begeven wanneer we meer vermogen en dus koppel over willen gaan brengen.
Al die tijd heb ik mezelf afgevraagd hoe BMW dat toch doet met z'n 3-serie. Die assen zijn namelijk een stuk sterker. De BMW is als volgt opgebouwd:
MOTOR ----> KOPPELING ----> VERSNELLINGSBAK ----> CARDANAS ----> DIFF
De cardanas draait dus over het algemeen niet het toerental van de motor maar het toerental wat is gereduceerd door de versnellingsbak: minder toeren dus meer koppel.
Toch wou ik het eens narekenen. Het enige wat ik nodig heb is: een snelheid, de diameter van de band en de overbrengingsverhouding van het diff. Toen kwam ik tot de berekening zoals die in de bijlage te zien is.
Een toerental van boven de 6000 rpm bij 200km/h. Da's het teken dat de cardanas van de BMW's:
1. Een hoog koppel overbrengen (in een lage versnelling)
2. Ook hoge toerentallen draaien (in een hoge versnelling)
Ik denk dus dat ik deze gegevens eens ga gebruiken om zelf een aandrijfas te maken.
In principe kan ik zelfs de cardanas van BMW als basis gebruikt. Aan de uiteinden zou ik de splines-bussen van een kapotte originele cardanas kunnen gebruiken. Die moeten er wel heel precies recht in komen. Dit zou kunnen met behulp van een draaibank oid. Het uitbalanceren zou ik op m'n werk kunnen doen ofzo. Eerst maar eens kijken of ik zo'n cardanas kan vinden om te kijken wat de verschillen precies allemaal zijn.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Volvo 740TIC;79563 schreef : Is dat origineel spul zo slap dan?
In principe is die cardanas maar ontworpen voor 80pk (de 340 1.7)
Bij mijn komt er straks zo'n 170pk (zullen we maar lukraak zeggen) op. Meer als het dubbele dus. Frits heeft al bewezen dat de cardanas niet sterk genoeg is; na 3 wedstrijden is het rubber doorgescheurd (met 120-130pk)
Aangezien de as nogal een flink toerental draait, wil je niet dat hier iets mee gebeurd. Ook een stukje veiligheid komt hier dus bij kijken.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
want als je hiermee aan de slag gaat, mag je er gerust 2 maken:D
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
AvdAkker;79571 schreef : hee erik, laat je wat gegevens achter voor die as? en is bij jou de lengte nog hetzelfde als std? (1700 en 1400 zijn voor zover ik weet gelijk qua cardanas)
want als je hiermee aan de slag gaat, mag je er gerust 2 maken:D
Uiteraard, wanneer ik iets maak/ontwikkel/ontwerp probeer ik het gemakkelijk reproduceerbaar te maken.
Binnenkort ga ik ook eens een simpel kapje maken welke de vulslang van de benzinetank kan beschermen. Kun je tenminste burn-outs trekken tot de band klapt zonder dat je auto in de fik vliegt

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
Zou een transaxle van een Porsche 944 of 924 niet aan te passen zijn? (Wel prijzig denk ik)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Bodejodel;79577 schreef : BMW heeft die assen toch ook nog halverwegen ondersteund / gelagerd?
Zou een transaxle van een Porsche 944 of 924 niet aan te passen zijn? (Wel prijzig denk ik)
1. Klopt, bij BMW zijn de assen halverwege nog ondersteunt. Dat lager loopt er ook weleens uit wanneer de motorsteunen ver rot zijn. Dit ophangpunt is ook bij de volvo wel te maken neem ik aan.
2. Wat is het verschil tussen de cardanas van een Porsche 944/924 tov BMW?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.