1.7 Turbo 440 in 343DL
- Doeke Dobma (GAST)
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Eerst maar van het sleutelen:
Ik was gebleven bij het feit dat ik de koelers van een BMW520 had ingebouwd. Gewoon met een paar boutjes aan de radiateur vastgedraaid.
Daarna een heel frame gemaakt waar de radiateur zo in kan. Binnen 2 minuten is de radiateur eruit en erin.
Omdat de motor nogal kantelde bij het gasgeven (te soepele motorrubbers) heb ik een motorstabilisator geplaatst. Hierdoor pakt de motor ook iets directer op wanneer je op 't gas gaat.
Meteen het interieur ook maar afgemaakt. In het onderste opbergvak zitten nu de oliedrukmeter en turbodrukmeter
Net voor de versnellingspook zitten de schakelaars (met indicatorlights) voor de koelfannen welke ik allemaal apart kan schakelen. Bij de voeten van de passagiersstoel heb ik een nieuwe brandblusser gehangen en een life-hammer op 't dashboard; veiligheid voor alles.
Bij 't opruimen van de zolder nog een set dakdragers gevonden :+
Donderdagochtend: de auto volgeladen met gereedschap, banden en reserveonderdelen en gaan!
Helaas de enigste actiefoto...............:uh-uhh:
Wel een paar filmpjes van het trainen:
- V300 register
- Verbannen
-
Das wel handig, scheelt lekker ruimte in de motorbaai.
En leg eens uit, van die motorstabilisator...?
- V300 register
- Verbannen
-
Boven de 80 km/h draait de fan niet hart genoeg en ontstaat er dus een blinde plek (in jouw geval zelfs twee blinde plekken).
Persoonlijk zou ik proberen altijd achter de radiator te monteren.
Het hoeft niet te zijn dat je er erg last van krijgt, alleen meestal als je echt puur circuit rijdt of dat soort dingen.
Motorstabilisator is heel simpel;
Je zoekt een punt waarop je een gaszuiger of iets dergelijks kunt monteren op je blok, en dan een punt ertegenover op de carrosserie.
Of je maakt een steun zoals het hier op de foto te zien is.
Het voordeel is indd dat ie ietsje sneller oppakt, en je auto is stabieler tijdens gaswisselen in de bocht.
realiseer je maar eens dat als je gasgeeft het een aardig gewicht is wat opeens eff scheef gaat hangen. (ik zou niet weten hoe zwaar zo'n 1.7 turbo nu is)
Sorry, ik zal me deze week even voorstellen hier.
Ik zit al een tijdje mee te lezen bij dit project. Leuk projectje zo
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
- V300 register
- Verbannen
-
setsunakaede;73175 schreef : Die bmw-fans, zitten die nou aan de voorkant van de radiator?
Das wel handig, scheelt lekker ruimte in de motorbaai.
En leg eens uit, van die motorstabilisator...?
Ik hoef al niets meer uit te leggen merk ik al wel :+
Rick Manders;73178 schreef : Is niet echt slim om twee fans VOOR je radiator te plaatsen.
Boven de 80 km/h draait de fan niet hart genoeg en ontstaat er dus een blinde plek (in jouw geval zelfs twee blinde plekken).
Persoonlijk zou ik proberen altijd achter de radiator te monteren.
Het hoeft niet te zijn dat je er erg last van krijgt, alleen meestal als je echt puur circuit rijdt of dat soort dingen.
Motorstabilisator is heel simpel;
Je zoekt een punt waarop je een gaszuiger of iets dergelijks kunt monteren op je blok, en dan een punt ertegenover op de carrosserie.
Of je maakt een steun zoals het hier op de foto te zien is.
Het voordeel is indd dat ie ietsje sneller oppakt, en je auto is stabieler tijdens gaswisselen in de bocht.
realiseer je maar eens dat als je gasgeeft het een aardig gewicht is wat opeens eff scheef gaat hangen. (ik zou niet weten hoe zwaar zo'n 1.7 turbo nu is)
Sorry, ik zal me deze week even voorstellen hier.
Ik zit al een tijdje mee te lezen bij dit project. Leuk projectje zo
Dankje voor het compliment!
In principe is de koeling bij normaal gebruik allang genoeg. Ook boven de 80km/h. Die "blinde plek" valt dus opzich reuze mee. Alleen tijdens het driften heb ik de koelers aanstaan omdat je dan op relatief lage snelheid rijdt met een relatief hoog vermogen.
Daarnaast zijn de fans bij een BMW ook gewoon aan de voorkant geplaatst.
Ik heb echter wel rekening gehouden met wat jij zei. Ik heb namelijk de fans zo ver mogelijk naar onderen geplaatst zodat de normale rijwind door de gril (die wat verder naar boven zit) ongestoord door de radiateur kan.
volvofiel;73203 schreef : Erik, een vraag die je niet verwacht in dit topic, maar heb jij verlichting in je middenconsole? Dus achter de knoppen/schuiven van de verwarming e.d.?
Nee, die verlichting werkt daar niet of zit er niet. Ik heb eerlijk gezegd nog geen 343 gezien waarbij die dashboardverlichting het wel doet.
- V300 register
- Verbannen
-
Fans zouden bij 80km/h niet eens hoeven te draaien ivm de rijwind, driften is dan wel een geval apart waar ik totaal geen verstand van heb, maar ik kan me niet echt voorstellen dat je daar een hele ronde lang boven de 80km/h zit..
Als je twee fans achter de radiateur hebt en ze bij 80km/h niet hard genoeg kunnen (aan)zuigen (als ze ?berhaupt al aan moeten) heb je dan niet hetzelfde probleem?
BTW, opel omega heeft mooie fans voor de radiateur, misschien eens iets om naar te kijken!
Ohja wat betreft oliekoelers, zag pas dat een 440 TD een externe oliekoeler heeft, misschien nog iets om naar te kijken, aangezien het blok 'gelijk' is misschien een plug and play optie...
- V300 register
- Verbannen
-
Volvo 740TIC;73209 schreef : Veel automerken monteren fans voor de radiateur. Als de fans er geschikt voor zijn mag het geen probleem zijn.
Fans zouden bij 80km/h niet eens hoeven te draaien ivm de rijwind, driften is dan wel een geval apart waar ik totaal geen verstand van heb, maar ik kan me niet echt voorstellen dat je daar een hele ronde lang boven de 80km/h zit..
Als je twee fans achter de radiateur hebt en ze bij 80km/h niet hard genoeg kunnen (aan)zuigen (als ze ?berhaupt al aan moeten) heb je dan niet hetzelfde probleem?
BTW, opel omega heeft mooie fans voor de radiateur, misschien eens iets om naar te kijken!
Ohja wat betreft oliekoelers, zag pas dat een 440 TD een externe oliekoeler heeft, misschien nog iets om naar te kijken, aangezien het blok 'gelijk' is misschien een plug and play optie...
Da's interessant om te horen, Ruben!
Ik ga echter niet weer op zoek naar 'n andere oliekoeler

Het enige wat is voor 't huidige spul nog nodig heb is een draadbus. Eens kijken waar ik die vandaan kan toveren, maar dat komt wel goed met een beetje geduld.
- V300 register
- Verbannen
-
Bij auto's die de fans voor de radiateur hebben zitten is het hele koelsysteem erop berekend.
Omdat bij een 360 de fan achter de radiateur standaard zit is het beter om het dus ook weer zo terug te zetten, nogmaals omdat het standaard zo erop berekend is. Maar ik weet niet of bij een 17 turbo standaard ervoor gemonteerd zitten of erachter. Bij driften is het indd een andere zaak, je komt nauwelijks boven de 80 per uur uit (bij een klein circuitje) dus moet je indd goede fans hebben om nog genoeg te kunnen koelen. Vooral omdat de motor meestal hoog in de toeren zit.
Dus komt mijn verhaaltje op hetzelfde neer als jou verhaal.
Is indd goed gedaan, die fans zo laag mogelijk zodat indd wat je zei de rijwind er in ieder geval nog ergens langs kan.
greetz
- V300 register
- Verbannen
-
Het vernieuwen van de motorsteunen helpt al veel.Ik heb voor mijn 55 motor steunen die veel stugger zijn dan de standaard rubbers(prijs is ook veel stugger) en het blok ligt helemaal stil.

Zoals in het filmpje al gezegd kun je de motor ook "dragend" d.m.v. alluminium motorsteunen.Tijdens Friften en andere sportieve evenementen heb je het comfort van de rubbers toch niet nodig.
Aluminium steunen zijn niet zo verkrijgbaar in de handel.Ik heb voor dat soort zaken connectie's bij een machinebouwbedrijf.Meestal kun je bij dat soort bedrijven als je verteld wat je doet en wat je wilt,een heel eind komen.Ik heb daar ook het vliegwiel af laten draaien(AANRADER).
Meestal kun je bij dat soort van bedrijven voor weinig geld leuke dingen laten doen alleen moet je er dan meestal geen haast bij hebben.
De motor ruimte van de 55 is inmiddels opgeruimd .