1.7 Turbo 440 in 343DL

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-10-2008 16:12 #735096 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1.7 Turbo 440 in 343DL
Bij een B230:
Standaard weegt het +/- 14,0 kg
Afgedraaid (inderdaad op de juiste plaatsen, ver van het centrum) weegt het
+/- 9 kg. Toch 5 kg, maar ik weet niet precies hoe nuttig dat is.

Je kunt ze kopen in zweden dacht ik.
Er zijn altijd dingen te doen die meer effect hebben dan dit, denk ik.

Voor een 440 blok weet ik het gewicht niet, maar waarschijnlijk kun je naar verhouding ook best wat verwijderen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-10-2008 16:38 #735099 door V300 register
Het voordeel van een afgedraaid vliegwiel is dat je draaiende massa in het blok verlaagd waardoor de motor minder "verliest" bijn accelereren.Ik heb het vliegwiel zover af laten draaien dat hij nog net mooi stationair blijft lopen.Maar dat is wel zover dat de bouten waarmee het vliegwiel vast zit ook afgedraaid zijn omdat die anders tegen de koppelings plaat aanlopen.Meer dan wat we nu gedaan hebben gaat wel als de auto tenminste niet de straat op hoeft.Toen ik dat vliegwiel liet afdraaien gebruikte ik de auto nog gewoon op straat.Inmiddels is er zoveel veranderd dat gewoon op straat rijden rijden geen plezier meer is.
Afdraaien levert dus geen vermogenswinst op maar minder vermogens verlies!Bij tuning is het een en-en verhaal en niet dit-of-dat.Feit is dat elke kilo die je uit het draaiend gedeelte kunt halen pure winst is.Alleen een carburateur,nokkenas of ontsteking vervangen heeft ook geen nut.Doe je het een dan moet je ook het ander doen omdat het anders domweg geen resultaat heeft.
Ff heel eerlijk,ik heb met die turbomotoren nul ervaring maar de basisgedachte blijft wel het zelfde.Maar ik vind dit een interessant onderwerp.Niet dat ik er zelf iets mee kan maar het is wel mooi om te zien wat mogelijk is.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-10-2008 17:31 #735104 door V300 register

Ovlov 3.6L;73305 schreef : Ik denk dat je de spijker niet echt misslaat Paul. Ik weet niet of die vliegwielen zomaar uitwisselbaar zijn. De nokken voor de BDP-sensor moeten ook wel overeenkomen, anders vrees ik datie niet meer zo lekker loopt.

16v kan zoiezo. Die komt overeen met die van de 1700 wat dat betreft.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-10-2008 18:01 #735107 door V300 register
Voor zover ik weet staat de vermogenswinst die je behaalt me een andere nokkenas, chip, andere carburateur los van het vliegwiel, je kunt zeker wel profiteren van een andere nokkenas zonder het vliegwiel af te draaien. Uiteindelijk kom je wel op dezelfde toeren uit alleen met een lichter vliegwiel kom je er sneller.

Vliegwiel is ook niet zozeer iets waar je vermogen mee wint, je komt er sneller door op toeren en wint misschien iets (zal volgens mij niet veel zijn) omdat de massa die aan de gang moet worden gebracht een stuk minder wordt, is voor een atmosferische motor ook veel belangrijker dan bij een turbo blok lijkt me.

Je kunt voor redblocks ook alu vliegwielen kopen, niet dat het iets boeit...

Zoals Philip aangeeft, het kan erg gevaarlijk zijn, er zijn mensen die toch wel al iets verloren zijn door een vliegwiel (stuk vliegwiel) dat door de bodem kwam.

Het is iets dat zeker bruikbaar/toepasbaar kan zijn maar een vliegwiel laten afdraaien bij een B18FT/B230FT of wat voor Volvo turboblokje dan ook waar geen extreem bijzondere dingen mee worden gedaan lijkt me zinloos.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-10-2008 18:47 #735115 door V300 register

Volvo 740TIC;73322 schreef : Voor zover ik weet staat de vermogenswinst die je behaalt me een andere nokkenas, chip, andere carburateur los van het vliegwiel, je kunt zeker wel profiteren van een andere nokkenas zonder het vliegwiel af te draaien. Uiteindelijk kom je wel op dezelfde toeren uit alleen met een lichter vliegwiel kom je er sneller.

Vliegwiel is ook niet zozeer iets waar je vermogen mee wint, je komt er sneller door op toeren en wint misschien iets (zal volgens mij niet veel zijn) omdat de massa die aan de gang moet worden gebracht een stuk minder wordt, is voor een atmosferische motor ook veel belangrijker dan bij een turbo blok lijkt me.

Je kunt voor redblocks ook alu vliegwielen kopen, niet dat het iets boeit...

Zoals Philip aangeeft, het kan erg gevaarlijk zijn, er zijn mensen die toch wel al iets verloren zijn door een vliegwiel (stuk vliegwiel) dat door de bodem kwam.

Het is iets dat zeker bruikbaar/toepasbaar kan zijn maar een vliegwiel laten afdraaien bij een B18FT/B230FT of wat voor Volvo turboblokje dan ook waar geen extreem bijzondere dingen mee worden gedaan lijkt me zinloos.

Ruben, weet jij misschien een alternatieve nokkenas voor zo'n B18FT?

• Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-10-2008 21:41 #735162 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic 1.7 Turbo 440 in 343DL

Ovlov 3.6L;73307 schreef : Actiefilmpje gevonden van Donderdag!!!!
vimeo.com/2055746

Vanaf 5:27 begint de pret :) en om 12:48 kom ik weer in de spotlights.

Mooie pirouette!
Dat tweede rondje ziet er eigenlijk al best strak uit!

In welk hok van de Bayerische Motoren Werke sjeest Frits in dat filmpje?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-10-2008 22:01 #735178 door V300 register
Schijnt dat de nokkenas van een 480 1.7 (B17E/B18E) een stuk pittiger is. Zit in 480s met een 1.7 motortje met toch iets van 105 PK, die B17/18E is een pittigere uitvoering met wat hogere compressie en een andere nokkenas. Zal een stuk minder stomp zijn dan de turbo nokkenas die er nu in zit. Beetje experimenteren, zijn niet veel mensen die echt serieus aan de slag gaan met een B18FT, terwijl ze toch 250 PK kunnen hebben (schijnt).

Denk dat je beter voor de turbo van een saab 9000 kunt kijken, is een T25 ipv de T2 die er nu opzit als ik het goed heb, in ieder geval een upgrade, grotere turbine en compressor. Grotere intercooler is ook een aanrader!
Maar heb je dat wel nodig, een chipje brengt je al op een pk of 170...

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-10-2008 22:32 #735195 door V300 register

Volvo 740TIC;73397 schreef : Schijnt dat de nokkenas van een 480 1.7 (B17E/B18E) een stuk pittiger is. Zit in 480s met een 1.7 motortje met toch iets van 105 PK, die B17/18E is een pittigere uitvoering met wat hogere compressie en een andere nokkenas. Zal een stuk minder stomp zijn dan de turbo nokkenas die er nu in zit. Beetje experimenteren, zijn niet veel mensen die echt serieus aan de slag gaan met een B18FT, terwijl ze toch 250 PK kunnen hebben (schijnt).

Denk dat je beter voor de turbo van een saab 9000 kunt kijken, is een T25 ipv de T2 die er nu opzit als ik het goed heb, in ieder geval een upgrade, grotere turbine en compressor. Grotere intercooler is ook een aanrader!
Maar heb je dat wel nodig, een chipje brengt je al op een pk of 170...

Inderdaad Ruben, met een beetje chippen kom je zonder verdere aanpassingen al aan de 170 pk. Wil je daarboven komen dan zul je met grotere injectoren enz aan de gang moeten. Op dat moment kun je het beste ook een spaghettispruitstuk maken. Ach, zo ver is het nog lang niet.
Eerst de wielophanging, kuipstoel en gordels.

Ik heb mezelf net weer betrapt op driften...........ik kan het gewoon echt niet laten. Ik moet mezelf verbieden om met nat weer met de 343T te rijden :no_comment:. Vermogen kom ik in principe nog niet echt tekort.

• Doeke Dobma (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-10-2008 09:52 #735217 door Doeke Dobma (GAST)
Beantwoord door Doeke Dobma (GAST) in topic 1.7 Turbo 440 in 343DL

Bodejodel;73380 schreef : Mooie pirouette!
Dat tweede rondje ziet er eigenlijk al best strak uit!

Inderdaad een super filmpje! Goeie reclame voor deze 'opa-auto's'.;)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-10-2008 18:46 #735279 door V300 register

Doeke Dobma;73438 schreef : Inderdaad een super filmpje! Goeie reclame voor deze 'opa-auto's'.;)

Jep!
Hopenlijk komen er nog meer filmpjes :p.

Ik durf niet precies te zeggen wie Frits is op 't filmpje, jammer dat het tegen de zon in is genomen, anders had ik hem beter kunnen herkennen.

Ik moet trouwens wel eerlijk zeggen dat dit mee van de betere runs waren :woops:. Het ontbreken van een degelijke kuipstoel was echt een handicap.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC