1.7 Turbo 440 in 343DL

  • Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-09-2008 11:09 #727786 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic 1.7 Turbo 440 in 343DL

Ovlov 3.6L;68216 schreef : Even te vergelijking: Stel dat je vuist de as is en de onderkant van een wasteil de lagerschaal. Wanneer je de bak met water vult zul je eerder en harder de bodem raken dan wanneer je hem met hele dikke hondenstr*nt vult. Ofwel met een dikke olie is de boel beter beschermt dan met dunne olie.

Zo is het wel duidelijk omschreven denk ik.

Bij de teil met hondenstr*nt raak ik de bodem trouwens liever helemaal niet aan! :humor:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-09-2008 13:09 #727807 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic 1.7 Turbo 440 in 343DL

slb_340;68207 schreef : @ Anjo:

Als je de auto intensief gaat gebruiken is het niet logisch de origineel voorgeschreven olie te gebruiken. De fabrikant schrijft die voor onder normale omstandigheden.

Rij je enkel in de bergen met steile hellingen rond en hoge temperaturen dan moet ook d??r de olie op worden aangepast. Op sportief gebruik/driften het beste dan ook.


origineel voorgeschreven is voor stationair tot net in het rode gebied geschikt, hierop zijn zaken als min/max temp olie, viscositeit van de olie bij bepaalde temperaturen en het vermogen om een goede oliefilm te creeren doorberekend.

zaken als omgevingstemperatuur zijn wel van belang, 10w40 olie is geschikt tot ong 15 graden onder het vriespunt,

een oplossing qua olie kan een synthetische olie zijn, deze houd bij extremer gebruik beter zijn viscositeit vast als een minerale olie,

ga je meer toeren maken met je motor als waar deze met een standaard setup geschikt voor is, of iig aan aanzienlijke performance beginnen (20% vermogenwinst+) d?n pas heeft het zin om het type olie aan te passen en dan bijv te kiezen voor 10w50 olie. een 5w40 olie zegt alleen maar dat de olie in rusttoestand al veel dunner is en dus bij lagere temperaturen gebruikt kan worden. 15w40 kan tegenwoordig ook wel in nederland gebruikt worden, gezien het feit dat de temperatuur amper tot 3 graden onder nul komt.

een fabrikant m?et er op rekenen dat het volledige toerengebied van de motor gebruikt gaat worden en de motoren worden hierop getest, de voorgeschreven olie heeft hier danook mee te maken, om bij hogere toeren=hogere temperatuur olie=grotere viscositeit=dunnere olie nog steeds voldoende te kunnen smeren en ervoor te zorgen dat de olie niet t? dun word om bijv langs de zuigerringen te lekken of tussen pakkingen te gaan stromen.
bij hele heftige performance heeft het dan ook zin om de pakkingen/o-ringen en olie keerringen te herzien en geschikt te maken voor meer oliedruk of een betere afdichting bij een hogere temperatuur.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-09-2008 13:33 #727888 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1.7 Turbo 440 in 343DL
Qua olie denk ik dat ik maar 15w40 ga gebruiken. Gewoon de goedkopere meuk.
Je kunt per slot van rekening beter vaak een goedkope olie vervangen dan een duurdere olie er langer in laten zitten.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-09-2008 19:00 #727902 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1.7 Turbo 440 in 343DL
Neem je een olie die dus h?gere prestaties aankan, is dat top. De olie zal idd vaker ververst moeten worden ja:)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-09-2008 23:04 #727994 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1.7 Turbo 440 in 343DL
Maar morgen eerst mar eens de nieuwe koelers in orde maken, daarna zien we wel weer!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-09-2008 23:16 #728000 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1.7 Turbo 440 in 343DL
Ik ben benieuwd naar de nieuwe koelerssss!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
15-09-2008 18:25 #728074 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1.7 Turbo 440 in 343DL
Vandaag weer effe wa inkope gedoan:


Paar uitlaatpakkingen (hopen dat het "tikken" dan weg is)

Een rolletje tape om de kabels te isoleren

Een multi-V-belt omdat deze nogal gescheurd is.

ZO! We hebbe wir wa te doen!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-09-2008 11:09 #728157 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1.7 Turbo 440 in 343DL
Sehr nais!

Ziet er buitenaards uit zo'n uitlaatdingespakking!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-09-2008 19:06 #728179 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1.7 Turbo 440 in 343DL

slb_340;68608 schreef : Sehr nais!

Ziet er buitenaards uit zo'n uitlaatdingespakking!


Vooral als je gisteren "The War of Worlds" hebt gekeken ;)


Aangezien ik nu altijd om 4 uur klaar ben met werken, ben ik meteen maar gaan sleutelen. De moed is me weer eens flink in de schoene gezakt omdat er weer een volgend probleem om de hoek is komen kijken: De turbo is gescheurd. Simpelweg: "K*T!!!!!!!!!!!"
Even een meer gedetailleerde beschrijving: Hij is precies op het zwakste gedeelte gescheurd: tussen de het slakkenhuis en de flens waaraan hij aan het uitlaatspruitstuk is bevestigd. Hij is zo ongeveer voor een kwart doorgescheurd. Precies nog in het hogedrukgedeelte. Doorrijden zal resulteren in een compleet afgebroken turbo en dus vrij weinig vermogen. Dit moet dus opgelost worden voordat ik m'n eerste wedstrijd wil rijden: 25 september.
Ook deze deadline zal ik dus hoogstwaarschijnlijk niet gaan halen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-09-2008 20:52 #728199 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic 1.7 Turbo 440 in 343DL

Ovlov 3.6L;68632 schreef : Vooral als je gisteren "The War of Worlds" hebt gekeken ;)

Heeft ie niet gekeken, ik wel! :D

Ovlov 3.6L;68632 schreef : De turbo is gescheurd. Simpelweg: "K*T!!!!!!!!!!!"

Het zit niet mee... Balen!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD