1.7 Turbo 440 in 343DL
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
Zo is het wel duidelijk omschreven denk ik.Ovlov 3.6L;68216 schreef : Even te vergelijking: Stel dat je vuist de as is en de onderkant van een wasteil de lagerschaal. Wanneer je de bak met water vult zul je eerder en harder de bodem raken dan wanneer je hem met hele dikke hondenstr*nt vult. Ofwel met een dikke olie is de boel beter beschermt dan met dunne olie.
Bij de teil met hondenstr*nt raak ik de bodem trouwens liever helemaal niet aan! :humor:
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
slb_340;68207 schreef : @ Anjo:
Als je de auto intensief gaat gebruiken is het niet logisch de origineel voorgeschreven olie te gebruiken. De fabrikant schrijft die voor onder normale omstandigheden.
Rij je enkel in de bergen met steile hellingen rond en hoge temperaturen dan moet ook d??r de olie op worden aangepast. Op sportief gebruik/driften het beste dan ook.
origineel voorgeschreven is voor stationair tot net in het rode gebied geschikt, hierop zijn zaken als min/max temp olie, viscositeit van de olie bij bepaalde temperaturen en het vermogen om een goede oliefilm te creeren doorberekend.
zaken als omgevingstemperatuur zijn wel van belang, 10w40 olie is geschikt tot ong 15 graden onder het vriespunt,
een oplossing qua olie kan een synthetische olie zijn, deze houd bij extremer gebruik beter zijn viscositeit vast als een minerale olie,
ga je meer toeren maken met je motor als waar deze met een standaard setup geschikt voor is, of iig aan aanzienlijke performance beginnen (20% vermogenwinst+) d?n pas heeft het zin om het type olie aan te passen en dan bijv te kiezen voor 10w50 olie. een 5w40 olie zegt alleen maar dat de olie in rusttoestand al veel dunner is en dus bij lagere temperaturen gebruikt kan worden. 15w40 kan tegenwoordig ook wel in nederland gebruikt worden, gezien het feit dat de temperatuur amper tot 3 graden onder nul komt.
een fabrikant m?et er op rekenen dat het volledige toerengebied van de motor gebruikt gaat worden en de motoren worden hierop getest, de voorgeschreven olie heeft hier danook mee te maken, om bij hogere toeren=hogere temperatuur olie=grotere viscositeit=dunnere olie nog steeds voldoende te kunnen smeren en ervoor te zorgen dat de olie niet t? dun word om bijv langs de zuigerringen te lekken of tussen pakkingen te gaan stromen.
bij hele heftige performance heeft het dan ook zin om de pakkingen/o-ringen en olie keerringen te herzien en geschikt te maken voor meer oliedruk of een betere afdichting bij een hogere temperatuur.
- V300 register
- Verbannen
-
Je kunt per slot van rekening beter vaak een goedkope olie vervangen dan een duurdere olie er langer in laten zitten.
- V300 register
- Verbannen
-
- V300 register
- Verbannen
-
- V300 register
- Verbannen
-
- V300 register
- Verbannen
-
- V300 register
- Verbannen
-
Ziet er buitenaards uit zo'n uitlaatdingespakking!
- V300 register
- Verbannen
-
slb_340;68608 schreef : Sehr nais!
Ziet er buitenaards uit zo'n uitlaatdingespakking!
Vooral als je gisteren "The War of Worlds" hebt gekeken

Aangezien ik nu altijd om 4 uur klaar ben met werken, ben ik meteen maar gaan sleutelen. De moed is me weer eens flink in de schoene gezakt omdat er weer een volgend probleem om de hoek is komen kijken: De turbo is gescheurd. Simpelweg: "K*T!!!!!!!!!!!"
Even een meer gedetailleerde beschrijving: Hij is precies op het zwakste gedeelte gescheurd: tussen de het slakkenhuis en de flens waaraan hij aan het uitlaatspruitstuk is bevestigd. Hij is zo ongeveer voor een kwart doorgescheurd. Precies nog in het hogedrukgedeelte. Doorrijden zal resulteren in een compleet afgebroken turbo en dus vrij weinig vermogen. Dit moet dus opgelost worden voordat ik m'n eerste wedstrijd wil rijden: 25 september.
Ook deze deadline zal ik dus hoogstwaarschijnlijk niet gaan halen.
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
Heeft ie niet gekeken, ik wel!Ovlov 3.6L;68632 schreef : Vooral als je gisteren "The War of Worlds" hebt gekeken

Het zit niet mee... Balen!Ovlov 3.6L;68632 schreef : De turbo is gescheurd. Simpelweg: "K*T!!!!!!!!!!!"