1.7 Turbo 440 in 343DL

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
03-11-2008 14:14 #736049 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1.7 Turbo 440 in 343DL
Dat wel, alleen alle belasting komt dan op het overgebleven stuk terecht...Dat gaat ook niet oneindig goed. Vraag is n beetje waar de grens dan ligt.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
03-11-2008 14:22 #736052 door V300 register

Pistonpen paultje;74287 schreef : Dat wel, alleen alle belasting komt dan op het overgebleven stuk terecht...Dat gaat ook niet oneindig goed. Vraag is n beetje waar de grens dan ligt.

Bovendien verknal je materiaalstructuur totaal wanneer je eraan gaat lassen. De kans is dan zeer groot dat de stabi-stang af gaat breken :yesyes:
Dat is het grootste probleem.
Een andere manier is het verkorten van de "armen". Op die manier hoeft er niet perse worden gelast en is de kans dus kleiner dat de boel gaat scheuren/afbreken.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
03-11-2008 15:04 #736059 door V300 register
Plaats n dubbele stabistang;). Dit is een heel eenvoudig klusje als oud en nieuw type motorbalk combineert...

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
03-11-2008 15:54 #736063 door V300 register

Pistonpen paultje;74297 schreef : Plaats n dubbele stabistang;). Dit is een heel eenvoudig klusje als oud en nieuw type motorbalk combineert...

Rustig aan, ouwe.
Eerst maar eens eentje plaatsen........

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
03-11-2008 16:11 #736067 door V300 register
ow, dacht dat het om voor ging:+

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
03-11-2008 16:25 #736069 door V300 register

Pistonpen paultje;74305 schreef : ow, dacht dat het om voor ging:+

Nope, eerst de achterkant maar eens. Hij moet driftgevaarlijker worden ;)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
03-11-2008 23:33 #736113 door V300 register
Vanwege m'n sleutel-fetish vanavond maar weer eens lekker aant sleutelen geslagen. Resultaat:
- 2cm verder verlaagd. 6cm totaal dus.
- koni's straffer afgesteld
- de onderkant van de auto eens gechecked. Kwam erachter dat het diff toch best wel aardig olie lekt. Het niveau is nu een paar mm onder peil. NOG niks om me druk over te maken dus. De rubbers van de cardanas beginnen lichte scheurvorming te vertonen. Reserve cardanas in de aanslag houden dus. De achterste kriksteunen beginnen ook aardig krokant te worden. De aandrijfasbouten zitten nog steeds vast; goed teken dus.

Morgen eens gaan expirimenteren met een stabilisatorstang achter. Kijken of 't wat kan worden....... De kuipstoelen heb ik van 't weekend pas, dus je moet toch wat........

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
04-11-2008 23:54 #736241 door V300 register
Effe offtopic:
De nieuwe auspuff voor de 460 is klaar :]

Nagenoeg geen demping dus :nono:

Effe terug naar de 343:

Verlaagblokken gemaakt voor 6cm

6cm verlaagd

Voor: 4cm
Meteen de Koni's stijver gezet. Ding is nu knetterstijf (iets te :woops:)

Panhard Stang

Stabilisatorstang 460T achter. Dikte 15mm.

Stabilisatorstang van een BMW 318i. Dikte 18mm.
Was een moeilijke keuze welke ik wou gaan gebruiken. Die van de 460 was dunner en had langere armen. Vermoedelijk is die te slap. Een 460 is namelijk achter een stuk lichter dan de 300-serie. Dit omdat bij de 460 de versnellingsbak ed allemaal voorin ligt. De stabilisatorstang van de BMW 318i E30 is 18mm dik en de armen hiervan zijn een stuk korter. Vermoedelijk is deze dus misschien wel te stijf. Deze heb ik dus maar gepakt. De armen kan ik altijd nog verlengen ;).

Hierna was het zaak om eens uit te zoeken of de boel uberhaupt wel past. De stabi-stang van de BMW is iets korter dus past wel wat makkelijker. Aanvankelijk was ik van plan om de armen naar voren te laten steken. Helaas zaten daarvoor de koni's in de weg. Dus dan die armen maar naar achteren toe. Eerst geprobeerd de stabi-stang eens onder de as te hangen:

Dit bleek niet echt ideaal. Wanneer de auto in zou veren zouden de armen de bladveren kunnen gaan raken. (De uiteinden van de armen blijven namelijk op dezelfde hoogte en de bladveer en as komt omhoog). Een andere oplossing was om de stabi-stang nog lager te hangen maar hierbij zou de bodemvrijheid in het geding kunnen komen.

Dus eens geprobeerd of 't kreng niet gewoon bovenop de as zou kunnen komen:

Dat zag er al beter uit.
To do-lijstje voor de stabilisatorstang:
- Stuk hoeklijn bovenop de achteras lassen zodat daarop het torderende gedeelte van de stabilisatorstang kan worden vastgebout.
- De chassisbalken verstevigen zodat hieraan de armen van de stabilisatorstang kan worden bevestigd. Tevens wil ik hier een verstelbaarheid in proberen te maken zodat de bodyrol regelbaar kan worden.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
05-11-2008 10:30 #736251 door V300 register
AAAARRRRRGGHHHHH, ik kan nergens een draadbus vinden om de sandwichplate te monteren. Heb al geprobeerd bij:
- biesheuvel
- Renaultdealer
- Volvodealer
- A v Tilburg hydrauliek
- Burgaflex

Alles wat ik kan vinden heeft 3/4UNF-draad en ik moet M20x1,5 hebben. Irritante kl*te engels/amerikaanse maten......

Ik denk dat ik een maat hem maar laat maken. Die beschikt namelijk over 'n draaibank. Moet lukken dus :yesyes:........

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
05-11-2008 16:27 #736261 door V300 register
Dit ding heeft zo te zien nog de tank + achterbodem van een 1.4 versie.

ik vind de "andersom dan normaal" constructie van de stabistang wel grappig.

Er zit vrij veel beweging in die achteras normaal, dus de extra 'scharnierhendeltjes' en lengte van de 'armen' zal gewoon nodig zijn.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC