1.7 Turbo 440 in 343DL
- V300 register
- Verbannen
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
wel vervelend dat dit nu moet gebeuren.
gelijk doorsparen voor grotere turbo + alles wat daar bij hoort?

of op jacht naar een std turbo van een 440 via de sloop?
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
Dat is toch gietijzer?Ovlov 3.6L;68632 schreef : Hij is precies op het zwakste gedeelte gescheurd: tussen de het slakkenhuis en de flens waaraan hij aan het uitlaatspruitstuk is bevestigd.
Evengoed niet leuk om te lassen...
- V300 register
- Verbannen
-
Ovlov 3.6L;68329 schreef : Qua olie denk ik dat ik maar 15w40 ga gebruiken. Gewoon de goedkopere meuk.
Je kunt per slot van rekening beter vaak een goedkope olie vervangen dan een duurdere olie er langer in laten zitten.
Ik ben het daar niet mee eens. Als je echt een prestatiemotor wilt moet je gewoon duurdere olie nemen, van een echt goed merk, en op reguliere tijden vervangen. Als je alles al zo in elkaar hebt zitten, zou ik niet meer besparen op olie.
Ik gebruik voor mijn redblock altijd Castrol 100% minerale 10w30. Dat is voor een renault blok denk ik anders, dus daar kan ik helaas niet in adviseren

- V300 register
- Verbannen
-
Een collega van me heeft laatst nog een fuse-huis van een tractor gelast. Hier komen zeer hoge krachten op te staan; dus hij zal wel weten wat hij doet.
Het belangrijkste is dat je de gehele scheur uitslijpt in V-vorm. Daarna ga je las na las de V-naad dichtbakken. Telkens een klein stukje lassen en, terwijl de las warm is, de las uitkloppen (de spanningen eruit kloppen dus).
De oorzaak van dit euvel is hoogstwaarschijnlijk dat er teveel gewicht van uitlaat aan de turbo hangt. Ik heb meteen ook geconstateerd dat het eerste ophangpunt van de uitlaat (bij het koppelingshuis) niet degelijk genoeg was. Samen met een slaan van de motor (door de losse motorrubbers) heeft dit er voor gezorgd dat de turbo is gaan scheuren.
Ik wil dus:
- ?f de motorrubbers vervangen door stuggere
- ?f de schokdemper monteren welke ook origineel op een 460 zit gemonteerd. Hiervoor moet ik weer wel een hele stellage bouwen. Dit ophangpunt zit namelijk aan de voorkant van het blok (aan het distributiegedeelte) Daar is geen kant en klaar bevestigingpunt voor handen.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
dus uitlaatspruitstuk van turbo tov blok stijf monteren, en rest van de uitlaat in de rubbers laten bengelen is in ieder geval al de spanning van je turbo mond afhalen?
tevens is er bij de meeste blokken die wij gebruiken ook de mogelijkheid om dit bijna direct bij de inlaatmond te doen, om uiteindelijk de turbo tov het blok zo stijf mogelijk te monteren, slangverbindingen voor de intercooler voorin hebben soepele slangstuken om daar weer trilling te dempen.
het schijnt een beproefde oplossing te zijn wat turbo's spaart en de intercooler-koppelstukken kunnen er tegen..
- V300 register
- Verbannen
-
Ovlov 3.6L;68724 schreef : Gietijzer is wel te lassen ben ik achter.
Een collega van me heeft laatst nog een fuse-huis van een tractor gelast. Hier komen zeer hoge krachten op te staan; dus hij zal wel weten wat hij doet.
Het belangrijkste is dat je de gehele scheur uitslijpt in V-vorm. Daarna ga je las na las de V-naad dichtbakken. Telkens een klein stukje lassen en, terwijl de las warm is, de las uitkloppen (de spanningen eruit kloppen dus).
De oorzaak van dit euvel is hoogstwaarschijnlijk dat er teveel gewicht van uitlaat aan de turbo hangt. Ik heb meteen ook geconstateerd dat het eerste ophangpunt van de uitlaat (bij het koppelingshuis) niet degelijk genoeg was. Samen met een slaan van de motor (door de losse motorrubbers) heeft dit er voor gezorgd dat de turbo is gaan scheuren.
Ik wil dus:
- ?f de motorrubbers vervangen door stuggere
- ?f de schokdemper monteren welke ook origineel op een 460 zit gemonteerd. Hiervoor moet ik weer wel een hele stellage bouwen. Dit ophangpunt zit namelijk aan de voorkant van het blok (aan het distributiegedeelte) Daar is geen kant en klaar bevestigingpunt voor handen.
Buis, er schiet me iets te binnen. Een turbo moet je afsteunen aan het motorblok! Dis een stevige strip vanaf de turbo (of scollector) naar (bv) de onderkant van het motorblok.
Ook valt me ineens te binnen dat die desbetreffende steun bij mij laatste keer afgescheurd was. Nu pas leg ik de link naar het feit dat OOK de turbo bij mij gescheurd is.
Aandachtspuntje nr. x dus, voor een custom turbo ombow.
- V300 register
- Verbannen
-
Schijnbaar kunnen ze bij mij op het werk heel goed gietijzer lassen :yesyes:
Morgen dus de turbo eraf schroeven, even om advies vragen op het werk en kijken wat voor voorwerk ik moet doen. (eventueel een V-naad inslijpen en ontroesten). Vrijdag of maandag effe die turbo afgeven. Dan wordt hij gelast. Ondertussen moet ik dus nog een goede turbo-steun maken en de uitlaat steviger ophangen.
Eens even op een rij zetten wat ik nog allemaal moet doen:
- steun maken voor turbo
- uitlaat herzien (voorste ophangpunt in orde maken en meteen kijken of hij overal gasdicht is.
- radiateurs ophangen
- koelfannen opnieuw aansluiten + bordje maken in het dashboard waarmee ik ze aan kan sturen
- goede olietemperatuursensor aansluiten op het blok
- koelwaterslangen verleggen zodat er geen lucht meer achterblijft
- temperatuursensor (voor nakoeling van de turbo) nakijken
- dB-killer maken (voor dagelijks gebruik maakt het ding echt teveel kabaal. Wanneer ik 1 demper afdicht scheelt het aanzienlijk)
- kuipstoelen regelen en inbouwen
- wachten op sandwichplate, deze monteren en meteen slangen persen
- luchtfilter en slang wat netter wegleggen
- bedrading netter leggen en beter bekleden
- beschermkap maken voor intercoolerslang (onder de voorbumper)
- 6-punts-gordels bevestigen
- even kijken of de wagen "goedkoper" te keuren is bij de RDW
Daarbij is de uitlaat van m'n 460T finaal aan gort en m'n pa ligt alweer een week te zeuren of ik dat ding niet effe wil maken.
Ofwel: we hebben nog genoeg te doen. Ik zet geen deadlines meer; die haal ik toch niet.
- V300 register
- Verbannen
-
- V300 register
- Verbannen
-
Volvo 740TIC;68909 schreef : Ik doe mn best om morgen een pakketje klaar te hebben.
Dat zou geweldig zijn!
Maar 't kan zoals je ziet nog wel even duren voordat hij rijdt dus zoveel haast is er ook weer niet bij........