1.7 Turbo 440 in 343DL

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
02-11-2008 18:41 #735925 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1.7 Turbo 440 in 343DL
Update: 22 november driften in Lelystad!

Tevens heeft mijn beste driftige maat Frits kuipstoelen voor me gekocht:

Volgend weekend neemt hij ze mee en kan ik ze in gaan bouwen.

M'n 460 is eindelijk na een week lassen en slijpen voorzien van een nieuwe uitlaat, dus ik kan weer aan de 343 door.

To do-lijstje voor 22 november:
- oliekoelert aansluiten
- stabilisatorstang achter bevestigen
- voor stijvere veren
- kuipstoelen monteren
- 6-punts-gordels monteren

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-11-2008 18:43 #735926 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic 1.7 Turbo 440 in 343DL
stabilisatorstang achter bevestigen? cool! is dat het 363 cs idee stabilisatorstang of een eigen vinding?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
02-11-2008 19:35 #735932 door V300 register
Ik heb nog stabilisatorstangen liggen van een 460T en van een BMW 318. Even kijken welke stijver is, die ga ik dan gebruiken. Dit om een stukje bodyroll op te gaan vangen. De vorige keer op Zolder (Kamikaze Cup #8) ging de wagen zoveel overhellen dat hij van de ene bumpstop in de andere belande tijdens een S-bocht. Die klappen waren vrij hard zegmaar ;).

Daarnaast was ik van plan om voor de boel stijver te maken; met behulp van stijvere voorveren dus. Hiermee loop ik het risico dat de voorkant te stijf wordt ten opzichte van de achterkant. Dit kan beteken dat ik meer last kan krijgen van onderstuur, en dat wil je niet tijdens het driften. De stabilisatorstang zou de boel achter dus een stukkie "stijver" moeten maken waardoor hij makkelijker uitbreekt.

Persoonlijk zou ik liever eerst de stabilisatorstang achter willen zetten. Daarna een testrun maken om te kijken of de bodyrol een stuk verminderd zodat de bumpstops minder worden geraakt. Wanneer dit het geval is wacht ik met het stijver maken van de voorvering totdat de achterkant ook stijver wordt.

Maar uiteindelijke staan de kuipstoelen bovenaan m'n verlanglijstje, die gaan er dus eerst in. Daarna de stabilisatorstang en wordt de achterkant 2cm verder verlaagd. Tegelijkertijd wou ik ook nog eens aandacht besteden aan het instelbaar maken van de stabilisatorstang.

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-11-2008 19:58 #735943 door Anjo van den Akker

Ovlov 3.6L;74169 schreef : Ik heb nog stabilisatorstangen liggen van een 460T en van een BMW 318. Even kijken welke stijver is, die ga ik dan gebruiken. Dit om een stukje bodyroll op te gaan vangen. De vorige keer op Zolder (Kamikaze Cup #8) ging de wagen zoveel overhellen dat hij van de ene bumpstop in de andere belande tijdens een S-bocht. Die klappen waren vrij hard zegmaar ;)

dat h?d ik vroeger ook, en een setje nieuwe std schokbrekers en dat probleem was de wereld uit, ik krijg hem nu niet in de bumpstops, maar in een snelle bocht rij ik nog steeds maar op 3 wielen (ja lef heb ik wel).. ik zit dus zelf ook met de gedachte om achter een stabistang te plaatsen (net als wat meer wegligging upgrades) maar hoe dat ding onder de 363 zit vind ik maar een beetje de beun manier.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
02-11-2008 21:17 #735987 door V300 register

AvdAkker;74181 schreef : dat h?d ik vroeger ook, en een setje nieuwe std schokbrekers en dat probleem was de wereld uit, ik krijg hem nu niet in de bumpstops, maar in een snelle bocht rij ik nog steeds maar op 3 wielen (ja lef heb ik wel).. ik zit dus zelf ook met de gedachte om achter een stabistang te plaatsen (net als wat meer wegligging upgrades) maar hoe dat ding onder de 363 zit vind ik maar een beetje de beun manier.

Hahahaha, heel m'n auto hangt met beunerdebeunbeun-manieren aan elkaar :+

Bij de 460T zit de stabilisatorstang zelf gewoon aan de achteras. De "armen" zitten weer bevestigd aan het chassis. Ik wou bij m'n 343 hetzelfde doen. Volgens mij zit het bij de 363CS ook op deze manier bevestigd.........

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-11-2008 21:28 #735988 door Anjo van den Akker
bij de 363cs zit de stang aan de onderzijde van de achteras, en gaan de bevestigingspunten naar de achterste ophangpunten van de veerbladen met 2 steuntjes. bovendien, als ik het zo doe kom ik in de knoei met de vlampijp, die hangt 2,5 cm naast het veerblad:)

• Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-11-2008 23:43 #736001 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic 1.7 Turbo 440 in 343DL
Dat is toch geen beunmanier?
Op de foto's ziet het er best functioneel uit.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
02-11-2008 23:46 #736002 door V300 register

AvdAkker;74226 schreef : bij de 363cs zit de stang aan de onderzijde van de achteras, en gaan de bevestigingspunten naar de achterste ophangpunten van de veerbladen met 2 steuntjes. bovendien, als ik het zo doe kom ik in de knoei met de vlampijp, die hangt 2,5 cm naast het veerblad:)

Hmmmm, als ik hem op ga hangen aan een bladveerophangpunt dan wordt het wel de voorste ophangpunten. Een eventuele rolkooi, welke er ooit misschien wel inkomt, zal dan op het zelfde punt uit moeten komen. Hierdoor creeer je meer stijfheid. Maar ach, da's allemaal toekomstgeneuzel.........dat zien we dan weer wel ;)

• Doeke Dobma (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-11-2008 09:56 #736016 door Doeke Dobma (GAST)
Beantwoord door Doeke Dobma (GAST) in topic 1.7 Turbo 440 in 343DL
Ik ben benieuwd! Als ik de foto hierboven mag geloven ziet het er niet heeel erg moeilijk uit. Je zit alleen wel even met de bocht bij het differentieel, dat moet maat net passen;)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
03-11-2008 13:20 #736042 door V300 register

Doeke Dobma;74254 schreef : Ik ben benieuwd! Als ik de foto hierboven mag geloven ziet het er niet heeel erg moeilijk uit. Je zit alleen wel even met de bocht bij het differentieel, dat moet maat net passen;)

In principe is het ook helemaal niet moeilijk. 'T is een kwestie van de boel goed bekijken.
Ik moet wel zeggen dat de stabi-stang van de 363CS wel hele lange armen heeft. Ik denk dat ik een apart ophangpunt op het chassis ga maken.

Ben trouwens achter een manier gekomen hoe je een stabilisatorstang stijver kunt maken: las er gewoon in het midden een paar hoeklijnen op van X cm lang........... :+

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC