reparatie en afstelling carburateur B19A

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-03-2010 17:06 #821054 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic reparatie en afstelling carburateur B19A
Ja, klopt ook wel.
Er lagen wel wat dikke klodders vet tussen de contactpunten.

Overigens ben ik nu wel op het punt "alles of niets" aangekomen, d.w.z. een investering van tegen de 2000 euro doen om 'm weer goed en mooi te krijgen of er niks aan doen en kijken hoe lang 'ie het volhoudt.
Ik neig naar het eerste, maar ben wat geschrokken van alle offertes/kosten en daarnaast zit ik ook nog een beetje met het feit in m'n maag dat er straks een 345GLS in een of andere achterbuurt staat (vooral na het verhaal van J.L.). Hij hoeft niet kapot natuurlijk. Maargoed, dat is een persoonlijk afweging en ik heb nog een paar maanden de tijd om erover na te denken. Heeft verder ook niets te maken met dit topic.

Wat w?l ontopic is; waar moet het potje (die "driewegklep voor vlotterbeluchting") op aangesloten worden? Een slang op de carb, een op 't luchtfilter, maar waar moet die onderste op? Die bungelt nu een beetje los boven het subframe.

Daarnaast.... zijn de velgen van een 2-liter breder dan die van een 1400 ofzo? Er zitten veel dikkere banden onder dan onder een "normaal" 343'tje.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-03-2010 21:39 #821399 door 16673-dummy
Net hebben we 'm naar de stalling gebracht (de laatste twee maanden!!), nu ik er weer even in gereden heb ben ik weer helemaal van het idee af dat het beter is om 'm weg te zetten.
Potdorie, wat loopt 'ie ineens mooi!
Koude motor, choke driekwart en dan solide 1500 tpm blijven draaien, eerder kon 'ie dat niet.

Ik denk dat ik aan die carburateur weinig meer hoef te doen. Ik moet straks eerst eens alle pakkingen gaan vervangen en gaan kijken waarom die stationair"sproeier" het niet doet.
Wouter, heb jij nog enig idee m.b.t. dat probleem? Hij reageert er al wel ietsjes op, zoals je zelf vorige week zondag hebt gemerkt.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-03-2010 22:41 #821415 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic reparatie en afstelling carburateur B19A
ja, lekkage is lekkage.

bij elektrische regelsystemen zeggen ze: shit erin, is shit eruit.

dat zelfde geldt hier ook. met lekkages houdt alles op.

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-04-2010 21:02 #826914 door 16673-dummy
Toch weer even een schopje geven. Net heb ik de auto opgehaald, startte vrij vlot (wel cilinder voor cilinder) en het "zuigende"/"piepende" geluid was afwisselend wel en niet aanwezig. Misschien toch geen vacuumlek maar een of ander lager? Het is niet toerentalafhankelijk, verschilt alleen iets in toon tussen gas in en gas los (koppeling in).

Verder.... de choke is blijkbaar goed afgesteld; ik trok 'm vol uit en hij draait mooi stabiel op 1500 tpm zonder schudden o.i.d.
Daar blijf ik dus mooi vanaf :)

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-04-2010 12:39 #827187 door 16673-dummy
Alle (8) moertjes van het inlaatspruitstuk zijn er inmiddels af. Echter zit het kreng zo vast dat ik hem er niet afkrijg.

Heeft iemand tips? Ik ben bang dat ik de zaak ga vervormen als ik ga "wringen" of een schroevendraaier "achter het randje" steek.

Verder valt me op dat op deze foto het rechter tapeind volledig is ondergekoekt. Hoe kan dat? De andere tapeinden hebben netjes een stukje vrije ruimte in de gaten van het spruitstuk.

Ik vermoed dat er hier, in het rood omcirkelde stuk, een lek zit. Hier zit een scheurtje in de pakking die daar overigens ook vervormd lijkt te zijn.

Iemand tips om 'm er veilig af te krijgen?

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-04-2010 13:59 #827190 door 16673-dummy
Gooi ik er gelijk nog een vraag achteraan. De pakking van de voorpijp ga ik zo vervangen (inlaat zit er nog steeds op helaas) en daartoe heb ik twee M10 bouten + borgmoeren + borgringen gehaald.
Ik heb ze net even gepast, maar het zal ook eens makkelijk gaan....; vanwege de kromming in het uitlaatspruitstuk kan de kop van de bout (of de moer) niet vlak liggen en kun je de zaak er dus niet eens indraaien of vastdraaien.
Kan ik een stukje van het spruitstuk afslijpen om de zaak passend te krijgen (de ruimte om het gat voor de bout 'vlak' maken dus)?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
17-04-2010 14:50 #827197 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic reparatie en afstelling carburateur B19A
Ik zou eerder een stuk van de kop van de bout afslijpen aan die voorpijp.
Anders kun je ook proberen om de bout van de onderkant er in te steken en de moer (eventueel wat afgeslepen) aan de bovenkant er op te leggen.

Aan de inlaatkant: Dat spruitstuk kan best vast zitten door de aangekoekte pakking van 20 jaar oud. Probeer eens met gepast geweld aan het uiteinde van het spruitstuk te wrikken. Misschien plopt ie los.
Ik heb toendertijd voor 4 euro bij de volvo dealer 8 nieuwe tapeinden gekocht. Misschien is dat iets voor je, dan zit je niet met dat afgeragde schroefdraad meer.

Zit er ook geen verticale steun meer onder het spruitstuk die aan het blok vast zit? Ik weet niet of dat bij een B19 ook is maar een B200 heeft dat wel. Die heb je misschien nog niet losgedraaid.

Als je zeker weet dat alle bouten los zijn kun je rustig proberen het spruitstuk op en neer te wrikken.

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-04-2010 15:13 #827198 door 16673-dummy
Bedankt Jos.

Ik heb met man en macht zitten rekken en trekken aan het ding, maar er komt 0,0 beweging in. Ik trek de hele motor mee man :+

Ik twijfel of er hier wel sprake is van een vacuumlek. Al typende zit ik me te bedenken dat het alweer een jaar geleden is dat ik voor het laatst de remmenreiniger-check heb gedaan. Ik draai nu de moeren weer vast en ga dat eerst eens doen.

M.b.t. de uitlaat; na lang zoeken en graven vond ik in de schuur nog een andere bout + moer die ik er maar in gedraaid heb. Even kijken hoe dat houdt.

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-04-2010 21:18 #827219 door 16673-dummy
Helaas heb ik geen tijd meer gehad om 'm te starten en met remmenreiniger rond te gaan.

Vanavond heb ik nog wel ATF-olie op de zuigers gedaan. Dat heeft dan wel weer met dit topic te maken :D
Ik ben benieuwd hoe hij morgenochtend start :wtf2:

Cilinder 1 had trouwens een wat raar gekleurde bougie; het "gebogen staafje" bovenop was wat wittig gekleurd (wat betekent dat?). De rest was prima in orde.
Doet me eraan denken dat dezelfde cilinder in Frankrijk compleet was verbrand. Ik dacht dat de ontsteking goed stond, maar blijkbaar niet dus.

Edit: ik zeg het verkeerd. Het zit een beetje tussen wit en koffiebruin in. Alleen cilinder 1 heeft het staafje in deze kleur. De andere hebben zwarte staafjes. Het verschilt per cilinder welke kleur het porselein heeft (zit tussen koffiebruin en zwart in, cilinder 4 was zelfs nat terwijl de motor de hele dag niet gelopen had...).

• Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
18-04-2010 11:44 #827235 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic reparatie en afstelling carburateur B19A
Dat gebogen staafje heet de massa elektrode, als deze ergens tussen lichtbruin en koffiebruin inzit dan zijn de omstandigheden goed ( mengsel/warmtegraad bougie/vonksterkte en/of ontstekingstijdstip/klepspeling etc)

Als de kleur naar wit neigt duid dat op een bijvoorbeeld te schraal mengsel of een te 'warme' bougie, aangezien al de bougies waarschijnlijk van hetzelfde merk en type zullen zijn is het eerste het meest aannemelijk.

Als de kleur van de massa elektrode naar zwart neigt duid dat bijvoorbeeld op een te rijk mengsel/zwakke vonk of aanslag van verbrandende olie in de cilinder.

Voor zover mijn kennis hiervan :)

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC