- Berichten: 4
reparatie en afstelling carburateur B19A
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-04-2010 19:16 #827275
door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic reparatie en afstelling carburateur B19A
Dank Wouter!
Het olieverbruik van de auto wordt steeds minder (=beter) en ligt "momenteel" geloof ik op 1:10.000.
Vanmorgen was het wel een spectaculair effect zeg. Ik had zoals gezegd gisteravond een scheutje ATF op de zuigers gedaan. Hij startte vanmorgen vlot en er kwam me toch een blauwwitte kwalm uit.... :woops:
Vanmiddag heb ik remolie in de carburateur verneveld. Dat schijnt te reageren met koolaanslag op de kleppen. Echter duurde het even voor ik de goede positie van de spuit had en was vrij kort daarna de remolie op, dus ik denk dat ik maar een kleine 50 ml heb kunnen vernevelen i.p.v. 150.
Woensdag heb ik weer wat tijd dus dan ga ik er mee verder. De rookontwikkeling valt nog mee trouwens, klein blauwwit pluimpje. Het filmpje zet ik er vanavond wel bij.
De uitlaatpakking heb ik goed vastgezet d.m.v. een bout-moer constructie; dat scheelt een hoop lawaai en pk's! Hij trekt beter en is veel stiller.
Verder heb ik met remmenreiniger in de motorruimte gespoten; geen enkele verandering van toerental. Geen vacuumlekken dus.
Desondanks is dat vreemde fluittoontje er nog steeds (in twee frequenties: ??n vrij luide hoge toon, ??n wat zachtere lagere toon).
Het motorblok schudt na vandaag stationair al iets minder, maar nog steeds onacceptabel veel. Ik ben nog niet helemaal tevreden.
Enne, ohja, het achterpaneel is weer mooi zwart
Het olieverbruik van de auto wordt steeds minder (=beter) en ligt "momenteel" geloof ik op 1:10.000.
Vanmorgen was het wel een spectaculair effect zeg. Ik had zoals gezegd gisteravond een scheutje ATF op de zuigers gedaan. Hij startte vanmorgen vlot en er kwam me toch een blauwwitte kwalm uit.... :woops:
Vanmiddag heb ik remolie in de carburateur verneveld. Dat schijnt te reageren met koolaanslag op de kleppen. Echter duurde het even voor ik de goede positie van de spuit had en was vrij kort daarna de remolie op, dus ik denk dat ik maar een kleine 50 ml heb kunnen vernevelen i.p.v. 150.
Woensdag heb ik weer wat tijd dus dan ga ik er mee verder. De rookontwikkeling valt nog mee trouwens, klein blauwwit pluimpje. Het filmpje zet ik er vanavond wel bij.
De uitlaatpakking heb ik goed vastgezet d.m.v. een bout-moer constructie; dat scheelt een hoop lawaai en pk's! Hij trekt beter en is veel stiller.
Verder heb ik met remmenreiniger in de motorruimte gespoten; geen enkele verandering van toerental. Geen vacuumlekken dus.
Desondanks is dat vreemde fluittoontje er nog steeds (in twee frequenties: ??n vrij luide hoge toon, ??n wat zachtere lagere toon).
Het motorblok schudt na vandaag stationair al iets minder, maar nog steeds onacceptabel veel. Ik ben nog niet helemaal tevreden.
Enne, ohja, het achterpaneel is weer mooi zwart

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 4
18-04-2010 19:26 #827279
door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic reparatie en afstelling carburateur B19A
O, trouwens, weet iemand waarom 'ie nou niet reageert als ik de stationairsproeier lostrek?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-04-2010 19:33 #827285
door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic reparatie en afstelling carburateur B19A
v-riemen al losgehad?
stationairsproeier is een afsluitertje dus daar moet je eerst een paar dingen voor controleren
- komt er brandstof bij de toevoer van de afsluiter
- krijgt de sproeier voeding bij contact aan
- is de sproeier intern gangbaar/is de sproeier+kanaal schoon
als dat allemaal in orde is dan word de sproeier gebypassed door een foute mengsel en stationair afstelling.
stationairsproeier is een afsluitertje dus daar moet je eerst een paar dingen voor controleren
- komt er brandstof bij de toevoer van de afsluiter
- krijgt de sproeier voeding bij contact aan
- is de sproeier intern gangbaar/is de sproeier+kanaal schoon
als dat allemaal in orde is dan word de sproeier gebypassed door een foute mengsel en stationair afstelling.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 4
18-04-2010 21:57 #827320
door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic reparatie en afstelling carburateur B19A
Anjo, het kanaal van die sproeier heb ik vorige vakantie (toen de benzinepomp kapot was) schoongemaakt. Ook heb ik toen de werking gecheckt; in orde.
De carburateur staat nu afgesteld volgens de documentatie. Met choke vol uit draait hij ook netjes ergens tussen de 1500 en 2000 tpm geloof ik.
Stationair draait hij momenteel onregelmatig met 500 tpm met een hoop geschud en getril, moet ik nog iets opschroeven. Hij slaat echter niet af, ook niet met fors remmen.
Hij gaat binnenkort weg voor de apk, dan krijg ik gelijk het CO te horen. Het verbruik is erg netjes, dus hij loopt niet te rijk o.i.d. Hij rookt ook niet.
Misschien dat toch die ontsteking nog niet helemaal goed getimed staat.
De carburateur staat nu afgesteld volgens de documentatie. Met choke vol uit draait hij ook netjes ergens tussen de 1500 en 2000 tpm geloof ik.
Stationair draait hij momenteel onregelmatig met 500 tpm met een hoop geschud en getril, moet ik nog iets opschroeven. Hij slaat echter niet af, ook niet met fors remmen.
Hij gaat binnenkort weg voor de apk, dan krijg ik gelijk het CO te horen. Het verbruik is erg netjes, dus hij loopt niet te rijk o.i.d. Hij rookt ook niet.
Misschien dat toch die ontsteking nog niet helemaal goed getimed staat.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 4
20-04-2010 11:00 #827438
door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic reparatie en afstelling carburateur B19A
Als 'ie door de APK heen komt ga ik eens langs bij Slubo en mogen zij het blok eens helemaal nakijken.
Ik heb gezocht en gezocht en gezocht en gezocht maar kan geen vergelijkbare gevallen vinden. Alles wat ik check schijnt gewoon goed te zijn maar toch blijft het ding belabberd lopen. Starten gaat steeds slechter (waarom moet 't ding in godsnaam cilinder voor cilinder aanslaan terwijl er nergens een vuiltje op een contact van de ontsteking zit en het buiten 20 graden is??) en dat piepgeluid wisselt nu willekeurig van toon en volume zonder dat ik kan vinden wat het is.
De v-snaren staan strak gespannen en zijn 7.500 km en nog geen jaar geleden vervangen.
Als ik met remmenreiniger in de motorruimte ga rondspuiten is er totaal geen reactie, na die voorpijppakking vervangen te hebben is het blok ook een stuk stiller (maakt nu bijna hetzelfde geluid als de rode DLS, tikt alleen nog een klein beetje). Hij trekt gelijkmatig, houdt niet in (ook niet bij constante snelheid), verbruikt weinig olie, benzineverbruik is normaal, en t?ch loopt het ding belabberd.
Kortom; ik heb er na een jaar genoeg van en gooi het bijltje er bij neer. Ik laat er na m'n examens door een specialist naar kijken.
Ik heb gezocht en gezocht en gezocht en gezocht maar kan geen vergelijkbare gevallen vinden. Alles wat ik check schijnt gewoon goed te zijn maar toch blijft het ding belabberd lopen. Starten gaat steeds slechter (waarom moet 't ding in godsnaam cilinder voor cilinder aanslaan terwijl er nergens een vuiltje op een contact van de ontsteking zit en het buiten 20 graden is??) en dat piepgeluid wisselt nu willekeurig van toon en volume zonder dat ik kan vinden wat het is.
De v-snaren staan strak gespannen en zijn 7.500 km en nog geen jaar geleden vervangen.
Als ik met remmenreiniger in de motorruimte ga rondspuiten is er totaal geen reactie, na die voorpijppakking vervangen te hebben is het blok ook een stuk stiller (maakt nu bijna hetzelfde geluid als de rode DLS, tikt alleen nog een klein beetje). Hij trekt gelijkmatig, houdt niet in (ook niet bij constante snelheid), verbruikt weinig olie, benzineverbruik is normaal, en t?ch loopt het ding belabberd.
Kortom; ik heb er na een jaar genoeg van en gooi het bijltje er bij neer. Ik laat er na m'n examens door een specialist naar kijken.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
20-04-2010 11:27 #827441
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic reparatie en afstelling carburateur B19A
Ach troost je Joost, we hebben allemaal al zo'n moment gehad en dan is het idd beter om er even een echte vakman naar te laten kijken!
De eer is dan even aan iemand anders, maar dan is dat tenminste voorbij!
Zorg dan wel dat je te weten komen wat er nu mis was, of blijf er eventueel bij... Dan steken we er allemaal nog iets van op!
De eer is dan even aan iemand anders, maar dan is dat tenminste voorbij!
Zorg dan wel dat je te weten komen wat er nu mis was, of blijf er eventueel bij... Dan steken we er allemaal nog iets van op!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 4
20-04-2010 11:52 #827444
door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic reparatie en afstelling carburateur B19A
Zeker.
Ik snap ook niet waar die lage compressie aan ligt. De motor rookt totaal niet, zelfs in de winter rookt 'ie alleen de eerste kilometer iets.
De carterontluchting zag er nieuw uit, was ook kurkdroog. Nu iets vettig. Als de motor loopt en je trekt de olie peilstok eruit is er niets te merken; geen verandering van de motorloop, noch een of andere druk uit de peilbuis.
Zodra die specialist er naar kijkt zal ik er zelf naast blijven staan. Zoiets als dit wil ik in de toekomst zelf kunnen oplossen.
Iemand zei me al dat ik gewoon een 240 moest kopen, maar als ik de vraagprijzen van die tanks zie realiseer ik me dat ik voor hetzelfde geld een motorrevisie en restauratie van deze 345 heb...
Maargoed, je leest het hier vanzelf wel als er weer een update komt. Misschien zijn de kleppen of "iets daar in de buurt" wel verroest door het lange stilstaan. Maar zelf staak ik m'n zoektocht, de grens is bereikt
Denk overigens niet dat het beestje de stalling in gaat o.i.d., ik blijf er gewoon lekker mee rijden.
Ik snap ook niet waar die lage compressie aan ligt. De motor rookt totaal niet, zelfs in de winter rookt 'ie alleen de eerste kilometer iets.
De carterontluchting zag er nieuw uit, was ook kurkdroog. Nu iets vettig. Als de motor loopt en je trekt de olie peilstok eruit is er niets te merken; geen verandering van de motorloop, noch een of andere druk uit de peilbuis.
Zodra die specialist er naar kijkt zal ik er zelf naast blijven staan. Zoiets als dit wil ik in de toekomst zelf kunnen oplossen.
Iemand zei me al dat ik gewoon een 240 moest kopen, maar als ik de vraagprijzen van die tanks zie realiseer ik me dat ik voor hetzelfde geld een motorrevisie en restauratie van deze 345 heb...
Maargoed, je leest het hier vanzelf wel als er weer een update komt. Misschien zijn de kleppen of "iets daar in de buurt" wel verroest door het lange stilstaan. Maar zelf staak ik m'n zoektocht, de grens is bereikt

Denk overigens niet dat het beestje de stalling in gaat o.i.d., ik blijf er gewoon lekker mee rijden.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
20-04-2010 12:09 #827447
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic reparatie en afstelling carburateur B19A
Tja, een 240 kopen? Omdat die motor beter is?
Misschien een gek idee, maar ik merk dat m'n laatste aanwinst echt is opgeknapt van gewoon lekker veel lange afstanden rijden. Uiteraard na een beurtje inclusief kleppen stellen en nieuwe d-riem. Ik kan daar natuurlijk geen bewijzen voor aandragen, maar het voel gewoon zo.
Heb je die uitlaatpakkingen (4 in een doosje) vervangen?
Misschien een gek idee, maar ik merk dat m'n laatste aanwinst echt is opgeknapt van gewoon lekker veel lange afstanden rijden. Uiteraard na een beurtje inclusief kleppen stellen en nieuwe d-riem. Ik kan daar natuurlijk geen bewijzen voor aandragen, maar het voel gewoon zo.
Heb je die uitlaatpakkingen (4 in een doosje) vervangen?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 4
20-04-2010 12:25 #827448
door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic reparatie en afstelling carburateur B19A
Eigenlijk merkte ik geen verschil na die Frankrijk reis. Ja, het olieverbruik is wat verbeterd.
Die uitlaatpakkingen heb ik niet vervangen nee, is niks mis mee. De pakking bij de voorpijp heb ik ook nog niets eens hoeven vervangen, gewoon die flens aandraaien was al genoeg.
Die uitlaatpakkingen heb ik niet vervangen nee, is niks mis mee. De pakking bij de voorpijp heb ik ook nog niets eens hoeven vervangen, gewoon die flens aandraaien was al genoeg.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
20-04-2010 12:42 #827449
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic reparatie en afstelling carburateur B19A
Joost, als je ermee blijft rijden, mss is het dan wel beter om nu alsnog de problemen te proberen oplossen, want rondrijden terwijl het niet in orde is, zorgt straks mss voor nog grotere problemen, een ongunstiger verbruik enz... Ik zou voor de korte pijn kiezen als ik even tijd had en hem gewoon in orde brengen (motorisch dan toch)!
Ik heb ook al 'n keer gedacht van: "nou even niet!", maar dat brengt echt alleen maar andere problemen met zich mee! Gewoon doen jongen!
Ik heb ook al 'n keer gedacht van: "nou even niet!", maar dat brengt echt alleen maar andere problemen met zich mee! Gewoon doen jongen!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Mark Smeets