reparatie en afstelling carburateur B19A
- V300 register
- Verbannen
-
AvdAkker;134953 schreef : ik heb ook nog een vraagje adhv de afgelopen foto's; bij de verdeler zit een vacuumslangetje, waar is deze aan de andere kant op aangesloten?
deze hoort volgens de documentatie te zitten op de vacuum aansluiting die nog juist in het huis van de carburateur zelf gemonteerd is.
Dat is dus een poortje wat pas bij enig gasgeven 'onder de gasklep' komt.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Dan is er nog een vlotternaald, de sproeier en nog een kanaaltje naast de sproeier. Verder is er daar niks :+
Vanaf het vacuumpotje loopt er idd een slangetje naar de carb.
Ik had geluk; net toen ik bij Slubo kwam binnenlopen, kwam de TNT eraan met mijn benzinepomp!yeehaa!
Nu net effe thuis gegeten, moet vanmiddag weer weg. Misschien dat ik eind v.d. middag nog even tijd heb het ding erop te zetten. Dan zal ik gelijk de benzineleiding even bekijken. Maar tijdens de eerste startpoging zat de vlotterkamer helemaal vol....
- V300 register
- Verbannen
-
deze zit aan een 3-weg afsluiter, en die afsluiter heeft buiten de aansluiting op de carburateur 1 slang naar het luchtfilter en 1 slang die onder de auto verdwijnt.
er staat bij dat deze juist aangesloten moet zijn omdat anders het verbruik zeer be?nvloed wordt.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
die 3wegklep kun je vinden tegen de linkerchassisbalk ong ter hoogte van het luchtfilter
- V300 register
- Verbannen
-

- V300 register
- Verbannen
-
- V300 register
- Verbannen
-
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
De benzinepomp zit erop. Na een poosje starten begon er in het vooronder wat te pruttelen (2 cilinders ofzo). Even lekker laten pruttelen (zonder gas), toen kwam er een backfire en opeens deden ze allevier weer mee. Even een poosje op 2500 tpm gehouden en hij liep weer als vanouds. Wel een stuk lekkerder! Hij moest gewoon weer effe op gang komen denk ik.
Ik hoor een indringende pieptoon dat afhangt van het toerental, ik denk ergens een lager ofzo (waterpomp? dynamo?). Zal wel weer overgaan.
Toen werd het tijd voor een proefrit! Broerlief moest nog een diepvries meenemen, maar die paste niet in zijn 850 sedan dus toen moest de 345 er maar aan geloven.
Hij reed lekker, was in z'n element! De motor warmde op en stationair loopt de auto nu 500 tpm. Moet natuurlijk even afgesteld worden, maar dit is voor mij een signaal dat het vacuumsysteem in orde is.
Toen we een poosje 100 hadden gereden en m'n vader de vijfde gang in wilde zetten, sloeg de motor op hol. De toerenteller schoot diep in het rood en alle lampjes gingen branden (het ding wist niet wat 'm overkwam natuurlijk) :humor:
Tegelijkertijd hoorde ik getik/gerammel in het vooronder, wat via de uitlaat de auto verliet. Ondertussen scheurde opa's karretje vrolijk verder, hij trok als een speer en we gingen al bijna 140! :yummie:
Koppeling in en contact uitgeschakeld. Even gestopt, kapje open, paar keer de gasrol open en weer dicht gedraaid, niets aan de hand verder.
Motor weer gestart en weer verder gereden zonder problemen :+
Thuis even de zaak ge?nspecteerd maar ik kan niets vinden. Ik denk dat de teur een schroefje o.i.d. heeft ingeslikt, waarop de motor 'bah' zei en het ding uitspuugde via de uitlaat.
Voor alle zekerheid haal ik morgen de carb er even af en ga ik hem grondig inspecteren op missende onderdelen en/of schade.
Afijn, het beestje draait nu beter dan ooit!
Deze toer zorgt er echter wel voor dat ik niet meer kan zeggen dat we nooit boven de 4500 tpm zijn geweest; ik denk dat we de 6500/7000 tpm wel gehaald hebben.
Edit: @ Wouter en Anjo: er zit niets op de teur, wel heb ik het bekende potje tegen de balk gezien. Een slang naar beneden, een slang naar het luchtfilter en een slang naar de flexibele slang tussen luchtfilter en carb. Niet de vlotterkamer.
Edit 2: de motor dieselt NIET meer na. Ik denk dat de 'stationairsproeier' nu fatsoenlijk zn werk doet.
- V300 register
- Verbannen
-
volvofiel;135084 schreef : Ik denk dat de teur een schroefje o.i.d. heeft ingeslikt, waarop de motor 'bah' zei en het ding uitspuugde via de uitlaat.
Nou dat lijkt me stug: een schroefje komt niet van de carburateur naar de uitlaat voordat ie in de verbrandingskamer is geweest en hoe sterk die Ovlov-blokken ook zijn, dat kan nooit goed gaan.
- Mark Smeets
- Moderator
-