reparatie en afstelling carburateur B19A

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-02-2010 00:18 #819590 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic reparatie en afstelling carburateur B19A
Docu volgen, er staat niet voor niets een markeerstreep op de hendel. De tape is voor de elektrische isolatie van de aansluiting voor het choke lampje...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-03-2010 18:07 #820390 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic reparatie en afstelling carburateur B19A
Zo, ik had geen tijd om de carb weer helemaal na te lopen maar we moesten wel weg, dus we hebben de chokekabel vastgezet ( :+ ) met de bedoeling om even een stukje te rijden.
Had al twee weken niet meer gelopen; starten, starten, prutteldepruttelVROEM. Mooi.

Het gierende/krijsende geluid is weg, maar een nieuwe piep is in de plaats daarvan gekomen. Het is een gierend/piepend geluid, niet toerental afhankelijk. Als je het gas loslaat giert het op een iets hogere frequentie dan als je gewoon gas geeft.
In de auto hoor je het bijna niet, als je de kap opendoet hoor je het wel duidelijk.
Kan het zijn dat het asje van de verdeler een drupje olie nodig heeft? Ik vermoed dat het daar vandaan komt. Het is nl. niet toerentalafhankelijk.

De motor draait stationair tussen 500 en 700 rpm, slaat niet af. Vanmiddag zo'n 100 km gereden, eigenlijk geen klachten. Hij trekt goed. Ik ga zo het toerental even iets omhoog schroeven, 500 is wel erg laag (en je wordt dan een beetje door elkaar gerammeld).

Als ik dat piepje vandaag nog wegkrijg gaat 'ie morgen mee naar de ALV, anders nemen we het zekere voor het onzekere en gaat de 850 mee.

Als iemand suggesties heeft over de pieptoon, hoor ik 't graag. Het lijkt me niet de dynamo/waterpomp/v-snaartjes o.i.d. omdat het niet toerentalafhankelijk is en de frequentie alleen licht veranderd tussen gas in en gas los.

Alvast dank!

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-03-2010 19:54 #820408 door 16673-dummy
Begin nu toch te twijfelen; kan ik eigenlijk wel olie onder de verdelerkap gaan rondstrooien? Lijkt me niet de bedoeling?

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-03-2010 20:02 #820414 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic reparatie en afstelling carburateur B19A
klinkt als een onbelast(gas los) schreeuwend lagertje, belast(gas geven) wordt de as in de lagering getrokken zodat het geen herrie maakt

lijkt me stug dat dit de verdeleras is maar is allicht te proberen, mag je idd smeren als je de contactpunten maar droog houd!.

je kunt ook even de v-snaar eraf wippen en dan starten om te kijken of het dan over is.

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-03-2010 20:05 #820418 door 16673-dummy
Dank!

De v-snaartjes staan goed op spanning en het geluid verandert ook niet i.c.m. het toerental. Zijn ook net 7000 km en nog geen jaar oud.
Maar ik zal morgen wat WD40 op de poelies spuiten om te kijken of 't helpt.

Is 't ernstig, dat lager? Het lijkt wel alsof het "van de oppervlakte" komt, dus niet inwendig onder in 't blok verstopt o.i.d.

Edit: ik dacht eerst nog even dat t aan de koppeling/torque tube lag, maar inde motorruimte hoor je t beter dan in de auto boven de pook.

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-03-2010 20:25 #820422 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic reparatie en afstelling carburateur B19A
gewoon ff eraf wippen dan weet je of je het in waterpomp/dynamolager of whatever moete zoeken, poelies inspuiten zal niet helpen

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-03-2010 21:38 #820494 door 16673-dummy
Wouter trok vanmiddag even de stekker van die stationairboring los; geen reactie.....

geen idee waar het aan kan liggen. Mijn tijd is nu echt op; hij verdwijnt deze week weer in de stalling en ergens in mei of juni komt 'ie er weer uit. Dan worden alle pakkingen aan/op het blok vervangen en kijk ik verder wat er nog te doen valt. Nu wil ik er even niet meer aan denken :humor:

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
07-03-2010 23:23 #820513 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic reparatie en afstelling carburateur B19A
ow, dat was eigenlijk niet helemaal raar, als je bedenkt dat hij nog half op het stationair circuit stond + hij duidelijk valse lucht trekt ergens.
hij reageerde wel wat, geeft toch aan dat er iets werkt.

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-03-2010 14:19 #820538 door 16673-dummy
Volgens mij is 'ie wel een stukje zuiniger geworden!

• Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-03-2010 13:16 #821029 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic reparatie en afstelling carburateur B19A

volvofiel;136817 schreef : Kan het zijn dat het asje van de verdeler een drupje olie nodig heeft? Ik vermoed dat het daar vandaan komt. Het is nl. niet toerentalafhankelijk.

De verdeleras draait toch ook met de snelheid van de motor rond, dus die is ook toerentalafhankelijk...

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC