reparatie en afstelling carburateur B19A

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-02-2010 13:02 #818472 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic reparatie en afstelling carburateur B19A
Verdelerkap past in principe maar op 1 manier. Als je er niet zeker van zou zijn dat het niet goed zit kun je de oliedop eraf draaien, cilinder 1 kun je dan op tuimelen zetten en dan zou cilinder 4 op ontsteken moeten staan. Van daaruit kun je dus alle kabels aansluiten.

Benzinepomp lijkt me in dit geval inderdaad logischer, als na wat startpogingen de carb nog droog is.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-02-2010 15:40 #818492 door V300 register
over de gasklep aanslag / bedieningshefboom:

volvofiel;134828 schreef : Volgens mij hoort die niet afstelbare speling zo. Ik zal vandaag wat foto's maken van het systeem.

OK ik ben benieuwd. het is wel zo dat je voor de controle van de juiste afstelling een bepaald gedeelte van het mechaniek moet losmaken en dan aan de hand van de afstand tussen de rand van de gasklep en de flens van de carburateur een bepaald verschil meten (met de schuifmaat dus)

heb niet gecheckt of dit in de vraagbaak staat overigens. zou kunnen dat dit helemaal nieuwe info is voor je.

Leiding van/naar de afsluiter:

volvofiel;134828 schreef : Ik ook niet. Dit kanaal zit in het inlaatspruitstuk. Hij krijgt aanvoer vanaf de carb, daar loopt een kanaal onder de gasklep door. Vervolgens komt dit kanaal uit in een ringvormig kanaal dat samenvalt met een ringvormig kanaal op de flens van het inlaaspruitstuk (waar de carb op t spruitstuk zit). Via de ringvormige kanaal 'stroomt' er benzine (o.i.d.) naar 'boven', want daar zit het kanaal in het inlaatspruitstuk. Dit kanaal zit recht onder/voor de stelschroef van het stationair toerental, dus mij lijkt dat deze schroef dit kanaal kan afsluiten of niet.
Het is mij niet duidelijk of dit kanaal nog verder doorloopt naar de stationairsproeier of dat t afbuigt.

ik denk nu dat deze afsluiter ?fwel alleen lucht, ?fwel een voorgemengd mengsel vanuit de carburateur naar het spruitstuk laat stromen.

het kanaal begint dus in de carburateur tussen de vertikale schuif en de gasklep?
van daaruit gaat het door de flens/pakking, komt het uit bij de stelschroef, en van daaruit naar de afsluiter. het zou logisch zijn als het vanuit de afsluiter daarna zowat rechtstreeks uitkomt in het spruitstuk.

Op die manier zou het kanaal een regelbare doorlaat zijn die de lucht danwel benzinemengsel "om de gasklep heen" laat stromen.

als de afsluiter goed werkt, zou de motor dus straks onmiddelijk moeten afslaan zodra je de stekker eraf trekt.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-02-2010 15:44 #818493 door V300 register
over het nog niet willen starten: een nieuwe benzinepomp erop zetten lijkt me zeker een goede oplossing, omdat we twijfelen aan de conditie/werking van de huidige.

Wat ik niet kan terugvinden is of de slangetjes bij de tank al eens ooit vervangen zijn. het zou kunnen dat je bij aanzuigen niet in de gaten hebt dat er ook lucht mee komt, terwijl de benzinepomp hierdoor niet werkt.

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-02-2010 23:16 #818567 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic reparatie en afstelling carburateur B19A

antiekeradio;134870 schreef :
het kanaal begint dus in de carburateur tussen de vertikale schuif en de gasklep?
van daaruit gaat het door de flens/pakking, komt het uit bij de stelschroef, en van daaruit naar de afsluiter. het zou logisch zijn als het vanuit de afsluiter daarna zowat rechtstreeks uitkomt in het spruitstuk.

Op die manier zou het kanaal een regelbare doorlaat zijn die de lucht danwel benzinemengsel "om de gasklep heen" laat stromen.

Exact!
Omdat ik dit systeem nooit eerder heb opgemerkt heb ik er ook nooit rekening mee gehouden (want je moet dus een extra gat in de pakking maken).

Ik ben heel benieuwd wat andere B19-rijders voor pakking hebben! Jean-Luc, kun jij je hierover wat voorstellen/herinneren?

antiekeradio schreef : over het nog niet willen starten: een nieuwe benzinepomp erop zetten lijkt me zeker een goede oplossing, omdat we twijfelen aan de conditie/werking van de huidige.

Wat ik niet kan terugvinden is of de slangetjes bij de tank al eens ooit vervangen zijn. het zou kunnen dat je bij aanzuigen niet in de gaten hebt dat er ook lucht mee komt, terwijl de benzinepomp hierdoor niet werkt.

De slangen bij de tank heb ik eigenlijk nooit naar gekeken. Wel heeft Anjo me ooit al eens gezegd dat er ergens een zwak punt in het systeem zit (ik geloof de verbindingsslang tussen beide delen van de tank).

Ik ruik verder geen benzine (nooit geroken ook) dus ik ging ervan uit de slangen in orde zijn (ook met het oog op verbruik).
Ik let altijd heel erg op lekkagesporen op plaatsen waar de auto gestaan heeft en het enige in al die kilometers is dat het diff af en toe een drupje laat vallen.

Waarschijnlijk komt de pomp morgen binnen. Die ga ik nog even monteren en dan kijken of hij start.
Als hij niet start, moet ik even kijken wat ik dan ga doen (waarschijnlijk terug in de stalling zetten).

Ik ben wel heel benieuwd hoe de loop van de motor nu is!
Van een 240-kenner heb ik nog wat tips gekregen om de zuigerringen en kleppen wat te ontkolen (nachtje ATF op de zuigers + motorolie voor diesels gebruiken).

Bedankt voor de nuttige tips, ik heb er weer een hoop bijgeleerd deze week.

• Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-02-2010 23:21 #818569 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic reparatie en afstelling carburateur B19A

v0lv0freak;134842 schreef : Laatst vertelde iemand mij dat hij aan een Volvo van iemand anders aan het sleutelen was, gewoon nieuwe verdelerkap, rotor,bougies enz.. Maar na het terugplaatsen van alle onderdelen wilde de auto absoluut niet meer aanslaan.
Achteraf bleek dat de verdelerkap er de hele tijd 180 graden verkeerd op had gezeten, en daardoor ook de kabels verkeerd zaten, maar toen hij de verdelerkap er goedom opzette, en de kabels ook weer terug zette zoals ze zaten, sloeg hij dus uitteraard niet aan omdat de cylinders nu niet in de juiste volgorde ontsteking kregen. Het kan dus idd zoiets simpels zijn als de verdelerkap

Dat was ik! Je hebt het alleen niet helemaal goed onthouden... :D Een ANWB monteur was bij een niet startende 360 aan het rommelen geweest zonder succes. Toen ik daarna de auto controleerde bleek de verdelerkap er door hem gedraaid op gezet te zijn. Dan doet hij helemaal niks natuurlijk. Doordat het nokje niet in het gat valt zit de kap scheef, hoger en 180 graden gedraaid... Niet dat hij startte toen het er goed op zat... Weet ook niet of Erik er ondertussen aan toe gekomen is om hem te starten.

• Mark Smeets
  • Moderator
  • Moderator
Meer
19-02-2010 23:27 #818571 door Mark Smeets
Beantwoord door Mark Smeets in topic reparatie en afstelling carburateur B19A

Bodejodel;134948 schreef : Dat was ik! Je hebt het alleen niet helemaal goed onthouden... :D

Nee dat was jij niet, maar een 850 rijder die een sedan spoiler op kwam halen ;)

toevallig dat ik jou verhaal wel daarvoor aan hem verteld had :+

• Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-02-2010 23:28 #818572 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic reparatie en afstelling carburateur B19A
Ah zo... :D

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-02-2010 23:52 #818574 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic reparatie en afstelling carburateur B19A
de carburateur zelf is zo simpel, omdat een aantal cruciale delen niet op de carburateur zitten maar eromheen:+ idd o.a. de stationairsproeier, maar heb je ook al eens naar de vlotterkamerontluchtings constructie gekeken? dat is ook al zoiets aparts.

ik heb ook nog een vraagje adhv de afgelopen foto's; bij de verdeler zit een vacuumslangetje, waar is deze aan de andere kant op aangesloten?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-02-2010 23:53 #818575 door V300 register

v0lv0freak;134950 schreef : Nee dat was jij niet, maar een 850 rijder die een sedan spoiler op kwam halen ;)

toevallig dat ik jou verhaal wel daarvoor aan hem verteld had :+

Ik voelde me bijna aangesproken, maar ik kwam een jalouzie ophalen :humor:

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-02-2010 00:05 #818578 door V300 register
het probleem van de gare slangetjes bij de aanzuig aansluiting van de tank is dat ze van buiten naar binnen lekken.

als de motor stil staat, zit de benzine in de tank lager en zal nooit daarlangs gaan lekken. Als de motor loopt, zuigt hij aan de slang. Als deze lek is, komt er lucht naar binnen.

zo'n benzinepomp heeft niet veel lucht nodig om niet meer te pompen (zeker als de klepjes niet meer 100% zijn)

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC