Loopt onregelmatig

• Mark Smeets
  • Moderator
  • Moderator
Meer
25-05-2009 20:07 #778694 door Mark Smeets
Beantwoord door Mark Smeets in topic Loopt onregelmatig

AvdAkker;106109 schreef : die schokken komen volgens mij uit het feit dat de aandrijving een remmende beweging om moet zetten in een accelererende beweging, een belasting op precies de andere zijden van de tandwielen, en dan kunnen de vele minimale (binnen tolerantie) spelingen van tandwiel tot tandwiel (zijn er wel een paar als hij in versnellings staat...) ervoor zorgen dat je evt wat schokjes voelt tijdens dit proces. vanuit lagere toeren wordt dit effect nog wat versterkt doordat het koppel op dat moment iets zwaarder telt.

precies wat ik eigenlijk ook dacht, spelling in de tandwielen. Maar dan is er dus niks anders aan te doen, dan een nieuw diff erop te zetten? Of een andere versnellingsbak of beide?

Of zie ik nu nog tandwielen over het hoofd?

Aan de andere kant, Doeke heeft een nieuw diff eronder gezet dat goed is. Dit zou dus betekenen dat de rest van het schokken bij de PK-38-JH in de versnellingsbak zit?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-05-2009 20:09 #778695 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Loopt onregelmatig
nee, als jij speling hebt in de vertanding van de torquetube, dan durf je er nieteens meer mee te rijden, tot de boel vanzelf verrot gaat (koppelstukje o.a.):D

wat je hoort zijn de lagers van de tube, die staan nu eenmaal heel droog op een toerental van 800 tot 6000 (of meer) te draaien zonder smering.. tot dat de auto heftig gaat trillen, kan dit geen kwaad:)

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-05-2009 20:14 #778698 door Anjo van den Akker

AvdAkker;106109 schreef : boeie dat die motor even kanteld, gaat de auto echt niet van schokken:)

die schokken komen volgens mij uit het feit dat de aandrijving een remmende beweging om moet zetten in een accelererende beweging, een belasting op precies de andere zijden van de tandwielen, en dan kunnen de vele minimale (binnen tolerantie) spelingen van tandwiel tot tandwiel (zijn er wel een paar als hij in versnellings staat...) ervoor zorgen dat je evt wat schokjes voelt tijdens dit proces. vanuit lagere toeren wordt dit effect nog wat versterkt doordat het koppel op dat moment iets zwaarder telt.

v0lv0freak;106114 schreef : precies wat ik eigenlijk ook dacht, spelling in de tandwielen. Maar dan is er dus niks anders aan te doen, dan een nieuw diff erop te zetten? Of een andere versnellingsbak of beide?

Of zie ik nu nog tandwielen over het hoofd?

Aan de andere kant, Doeke heeft een nieuw diff eronder gezet dat goed is. Dit zou dus betekenen dat de rest van het schokken bij de PK-38-JH in de versnellingsbak zit?

ik vermeld expres het bovenstaande dikgedrukte, per tandwielset wordt de uitlijning en spanning in de tandwielen afgesteld, dit levert een speling op, die binnen een fabriekstolerantie valt. te veel speling en de aandrijving gaat overdreven rammelen en uiteindelijk lopen de tandwielen verrot, te weinig speling en de tandwielen lopen verrot. simpel zat, het moet gewoon binnen de toleranties vallen met de juiste hoeveelheid speling.

bij elkaar heb je dan in de versnellingsbak+ diff laten we zeggen 10 van dergelijke verbindingen, op dat moment maakt de beweging van de aandrijving die een remmende beweging om moet zetten in een accelererende beweging dat je die speling opgeteld in 1x te voorduren krijgt en die speling merk je bij normaal accelereren/rijden dus helemaal niets van.

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-05-2009 21:55 #778709 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Loopt onregelmatig
Da's weer een helder verhaal van Anjo! :D

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-05-2009 22:00 #778711 door Anjo van den Akker
komt erop uiteindelijk op neer dat je er 3 dingen aan kan doen;

- terugschakelen voordat je de drempel op gaat en gewoon een constant tempo aanhouden als je over de drempel heen gaat (normaal stijl)
- op tijd remmen voor de drempel en met ingetrapte koppeling over de drempel heen en na de drempel de koppeling weer op laten komen (opoe stijl)
- niet terugschakelen maar opschakelen en gewoon volgas met minstens 90 kmh over die drempel heen vliegen (sjonnie stijl)

:D

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-05-2009 22:03 #778712 door Anjo van den Akker
en om toch ook maar even ?cht ontopic te gaan; als het dus inderdaad bij de beperkingen van het standaard injectie-systeem hoort, dan kun je overwegen om bijv megasquirt met een custom mapping te gaan draaien, ben je er als het goed is ook gelijk helemaal van af.

• Mark Smeets
  • Moderator
  • Moderator
Meer
25-05-2009 22:06 #778714 door Mark Smeets
Beantwoord door Mark Smeets in topic Loopt onregelmatig
ik ga de eerste 2 proberen, kijken welke me beter bevalt :f
EDIT: dit was nog op de vorige post.
EDIT2: over die megasquirt, werkt dat wel fatsoendelijk op een ouderwetse B200? Die heeft toch geen vliegwielsensor (bijvoorbeeld), wat al een grote beperking is om de motor efficienter te laten lopen?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-05-2009 22:14 #778719 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Loopt onregelmatig
mmmja, mooie verhalen allemaal.

Het probleem is niet de aandrijflijn en hoe je het beste kan rijden zonder hem te laten schokken wil ik best voordoen hoor... ervaring genoeg.

Met dit blok heb ik geen ervaring, weet wel dat er iets mis is.
En het zal best zo zijn dat het voor een groot deel te wijten aan de slechte regeling van het gehele brandstof systeem, met een carb. uitvoering heb je er helemaal geen last van, heb ook een GLS gehad.

Maar goed... we gaan gewoon verder zoeken, alle tips welkom natuurlijk.

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-05-2009 22:14 #778720 door Anjo van den Akker
ik zeg wel makkelijk megasquirt, maar dat vooral omdat de huidige computer niet te chippen/aanpassen is en die van een megasquirt dus wel.

wat er precies bij een megasquirt install komt kijken weet ik niet, daar heb ik me nooit in verdiept. zou zomaar kunnen dat je dus even wat gaatjes in je vliegwiel moet prikken:); trouwens zitten die er niet al in ivm renix?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-05-2009 22:16 #778721 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Loopt onregelmatig

AvdAkker;106132 schreef : en om toch ook maar even ?cht ontopic te gaan; als het dus inderdaad bij de beperkingen van het standaard injectie-systeem hoort, dan kun je overwegen om bijv megasquirt met een custom mapping te gaan draaien, ben je er als het goed is ook gelijk helemaal van af.

Lees deze post nu pas...

Leg uit alsjeblieft?

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC