Loopt onregelmatig
- Mark Smeets
- Moderator
-
AvdAkker;106109 schreef : die schokken komen volgens mij uit het feit dat de aandrijving een remmende beweging om moet zetten in een accelererende beweging, een belasting op precies de andere zijden van de tandwielen, en dan kunnen de vele minimale (binnen tolerantie) spelingen van tandwiel tot tandwiel (zijn er wel een paar als hij in versnellings staat...) ervoor zorgen dat je evt wat schokjes voelt tijdens dit proces. vanuit lagere toeren wordt dit effect nog wat versterkt doordat het koppel op dat moment iets zwaarder telt.
precies wat ik eigenlijk ook dacht, spelling in de tandwielen. Maar dan is er dus niks anders aan te doen, dan een nieuw diff erop te zetten? Of een andere versnellingsbak of beide?
Of zie ik nu nog tandwielen over het hoofd?
Aan de andere kant, Doeke heeft een nieuw diff eronder gezet dat goed is. Dit zou dus betekenen dat de rest van het schokken bij de PK-38-JH in de versnellingsbak zit?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-

wat je hoort zijn de lagers van de tube, die staan nu eenmaal heel droog op een toerental van 800 tot 6000 (of meer) te draaien zonder smering.. tot dat de auto heftig gaat trillen, kan dit geen kwaad:)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
AvdAkker;106109 schreef : boeie dat die motor even kanteld, gaat de auto echt niet van schokken:)
die schokken komen volgens mij uit het feit dat de aandrijving een remmende beweging om moet zetten in een accelererende beweging, een belasting op precies de andere zijden van de tandwielen, en dan kunnen de vele minimale (binnen tolerantie) spelingen van tandwiel tot tandwiel (zijn er wel een paar als hij in versnellings staat...) ervoor zorgen dat je evt wat schokjes voelt tijdens dit proces. vanuit lagere toeren wordt dit effect nog wat versterkt doordat het koppel op dat moment iets zwaarder telt.
v0lv0freak;106114 schreef : precies wat ik eigenlijk ook dacht, spelling in de tandwielen. Maar dan is er dus niks anders aan te doen, dan een nieuw diff erop te zetten? Of een andere versnellingsbak of beide?
Of zie ik nu nog tandwielen over het hoofd?
Aan de andere kant, Doeke heeft een nieuw diff eronder gezet dat goed is. Dit zou dus betekenen dat de rest van het schokken bij de PK-38-JH in de versnellingsbak zit?
ik vermeld expres het bovenstaande dikgedrukte, per tandwielset wordt de uitlijning en spanning in de tandwielen afgesteld, dit levert een speling op, die binnen een fabriekstolerantie valt. te veel speling en de aandrijving gaat overdreven rammelen en uiteindelijk lopen de tandwielen verrot, te weinig speling en de tandwielen lopen verrot. simpel zat, het moet gewoon binnen de toleranties vallen met de juiste hoeveelheid speling.
bij elkaar heb je dan in de versnellingsbak+ diff laten we zeggen 10 van dergelijke verbindingen, op dat moment maakt de beweging van de aandrijving die een remmende beweging om moet zetten in een accelererende beweging dat je die speling opgeteld in 1x te voorduren krijgt en die speling merk je bij normaal accelereren/rijden dus helemaal niets van.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
- Berichten: 4

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
- terugschakelen voordat je de drempel op gaat en gewoon een constant tempo aanhouden als je over de drempel heen gaat (normaal stijl)
- op tijd remmen voor de drempel en met ingetrapte koppeling over de drempel heen en na de drempel de koppeling weer op laten komen (opoe stijl)
- niet terugschakelen maar opschakelen en gewoon volgas met minstens 90 kmh over die drempel heen vliegen (sjonnie stijl)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mark Smeets
- Moderator
-
EDIT: dit was nog op de vorige post.
EDIT2: over die megasquirt, werkt dat wel fatsoendelijk op een ouderwetse B200? Die heeft toch geen vliegwielsensor (bijvoorbeeld), wat al een grote beperking is om de motor efficienter te laten lopen?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Het probleem is niet de aandrijflijn en hoe je het beste kan rijden zonder hem te laten schokken wil ik best voordoen hoor... ervaring genoeg.
Met dit blok heb ik geen ervaring, weet wel dat er iets mis is.
En het zal best zo zijn dat het voor een groot deel te wijten aan de slechte regeling van het gehele brandstof systeem, met een carb. uitvoering heb je er helemaal geen last van, heb ook een GLS gehad.
Maar goed... we gaan gewoon verder zoeken, alle tips welkom natuurlijk.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
wat er precies bij een megasquirt install komt kijken weet ik niet, daar heb ik me nooit in verdiept. zou zomaar kunnen dat je dus even wat gaatjes in je vliegwiel moet prikken:); trouwens zitten die er niet al in ivm renix?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
AvdAkker;106132 schreef : en om toch ook maar even ?cht ontopic te gaan; als het dus inderdaad bij de beperkingen van het standaard injectie-systeem hoort, dan kun je overwegen om bijv megasquirt met een custom mapping te gaan draaien, ben je er als het goed is ook gelijk helemaal van af.
Lees deze post nu pas...
Leg uit alsjeblieft?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.