Loopt onregelmatig

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-05-2009 00:51 #629029 door V300 register
Loopt onregelmatig is gemaakt door V300 register
Al het nodige over gelezen en gehoord, maar volgens mij moet het toch anders kunnen.

Hij loopt prima, trekt goed, maar owee als je onder de 2500 toeren een constante snelheid wilt rijden, ongeacht in welke versnelling, het schokken dus.
Wanneer je er rekening mee houd is het wel goed op te vangen. soms is het gewoon irritant.

Een collega van mij heeft ooit een GLT nieuw gekocht, herkende dit verhaal, meldt doodleuk... moet je mee leren leven.
Ik geloof er geen snars van.

Ook is het zo dat wanneer je bv 100 rijdt, het schokken achterwege blijft, maar de versn. pook trilt als een idioot

Gisteren starte hij helemaal niet meer, na het verwijderen van de nodige broccili uit de verdelerkap loopt hij plotseling beter.
Als het met zo een simpele ingreep al beter wordt, moet het naar mijn idee gewoon goed kunnen worden.

Hoe krijg je dit goed?

iig vindt het verse cardan dit motor gedrag niet fijn.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Doeke Dobma (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-05-2009 09:16 #778589 door Doeke Dobma (GAST)
Beantwoord door Doeke Dobma (GAST) in topic Loopt onregelmatig

Volvo Jan;105995 schreef : Ik geloof er geen snars van.

Ik ook niet! Maar ik heb wel het een en ander geprobeerd om het op te lossen. Het blok loopt goed, daar zal het niet in zitten. Differentieel is vervangen en als ik het goed begrijp heb je de cardanas ook laten vervangen? Als het koppelstukje verder goed is, kan het dan m.i. alleen nog in de versnellingsbak zitten. Dan zou het echter niet in alle versnellingen voor moeten komen, maar dat doet het wel, dat zou wel erg toevallig zijn. Bij het wisselen van de olie van de bak, zat er wel wat ijzerslijpsel op de aftapplug, dus wie weet...

Ik dacht het ook wel even op te lossen, maar helaas is dat nog niet zo makkelijk.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-05-2009 10:48 #778599 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Loopt onregelmatig
Als de vertanding van de prise-as naar de secundaire as gaar is, dan kan dat in alle versnellingen gebeuren. Dit lijkt me alleen wel he sterk. Aangezien het onder de 2500 toeren gebeurd zeg ik dat het in de motor zit... Rijkere afstelling misschien?

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-05-2009 12:53 #778605 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Loopt onregelmatig
oplossing lijkt mij heel simpel; zorgen dat je niet onder de 2500 toeren komt:D

als er speling in de torquetube vertanding zit, dan merk je dat echt wel en niet in de vorm van schokkerig rijden...

zou kunnen dat een homokineet wat speling heeft in radiale richting, diff is al vervangen als ik me goed herinner.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-05-2009 13:05 #778607 door V300 register

Doeke Dobma;106008 schreef : Ik ook niet! Maar ik heb wel het een en ander geprobeerd om het op te lossen. Het blok loopt goed, daar zal het niet in zitten. Differentieel is vervangen en als ik het goed begrijp heb je de cardanas ook laten vervangen? Als het koppelstukje verder goed is, kan het dan m.i. alleen nog in de versnellingsbak zitten. Dan zou het echter niet in alle versnellingen voor moeten komen, maar dat doet het wel, dat zou wel erg toevallig zijn. Bij het wisselen van de olie van de bak, zat er wel wat ijzerslijpsel op de aftapplug, dus wie weet...

Ik dacht het ook wel even op te lossen, maar helaas is dat nog niet zo makkelijk.

Je hebt er inderdaad veel aangedaan om het op te lossen en mede daardoor komen we volgens mij steeds dichter bij het probleem, jij zou er ook mee verder zijn gegaan, nu ik, want de auto is het waard.

Geen andere cardanas, een verschrijving van mij, bedoelde dat het verse diff. dit niet fijn vindt.
Volgens mij is het geen aandrijflijn probleem, althans niet bij deze.
Het slijpsel aan de aftapplug verbaasd me niet, de bak laat zich heel licht horen.
Het blok is goed, de verbranding niet, daar zit (volgens mij) het probleem.
Het rijden in hogere toerentallen lijkt het probleem op te lossen, is maar ten dele waar.
Inderdaad geen schokken, maar voel domweg dat hij dan ook niet goed loopt, hij presteerd op zijn tenen, en onderin het toeren gebied staan alle paarden op stal.
De bougie's vertellen een gelijkmatige verbranding per cilinder, maar inderdaad Jos, te arm.
Toch is het verbruik daarentegen hoog.
Het verschil met lange afstanden gebruik en woon werk verkeer is 250 km op ??n tank, daar klopt niks van, dat is carburateur met handchoke gedrag.
Momenteel mag ik na 340 kilometer al weer naar de pomp.
Bij de koude start loop hij de eerste tellen rommelig, is ongewoon voor injectie, hoort meteen iets verhoogd en netjes te lopen.
Allemaal zaken die je de auto in eerste instantie vergeeft, omdat ie op leeftijd is en je past jezelf gewoon aan.
Onzin!!! er zit een buitengewoon fris blok in, alleen loopt hij niet goed.
Ook de garagehouder, waar ik altijd kom, verteld het allemaal te herkenen, rijker heeft geen zin, het zit in het injectie systeem, als hij het goed doet... nou, dan heb je geluk.
Ja d??g.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-05-2009 13:40 #778609 door V300 register
Toch is het zo, want de "computer" mag dat woord eigenlijk niet dragen.

de neiging van de B200 injectieblokken om schokkend rijgedrag te geven bij lage belasting is algemeen bekend, en heeft volgens mij gewoon te maken met een "niet zo preciese" mengselregeling.

Ik ben wel benieuwd of de rijervaring met een B200F (met lambda sonde) op dit punt beter is.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-05-2009 13:44 #778611 door V300 register
Wat een bullshit van die garagehouder. Mijn injectie loopt ook met koude motor de eerste minuut een beetje rommelig, maar daarna is het heerlijk rijden. Ik herken wel iets van schokkerig rijgedrag onder de 1800 toeren, iets dat mijn GLS (carb) absoluut niet heeft. Die kan rustig 1100 toeren constant rijden. Het verbruik zou mij ook zorgen baren. 1 op 10 moet toch kunnen!

• Doeke Dobma (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-05-2009 14:01 #778612 door Doeke Dobma (GAST)
Beantwoord door Doeke Dobma (GAST) in topic Loopt onregelmatig
Ik reed er in de stad zo 1 op 9 mee en op de snelweg 1 op 10, tijdens de vakantie naar zweden zelfs een tank gemiddeld 1 op 12 gereden.

Als ie me niet vergis loopt het blok volgens de CO meter wel iets te arm.

• Mark Smeets
  • Moderator
  • Moderator
Meer
25-05-2009 16:27 #778624 door Mark Smeets
Beantwoord door Mark Smeets in topic Loopt onregelmatig

Volvo Jan;106026 schreef : Toch is het verbruik daarentegen hoog.
Het verschil met lange afstanden gebruik en woon werk verkeer is 250 km op ??n tank, daar klopt niks van, dat is carburateur met handchoke gedrag.
Momenteel mag ik na 340 kilometer al weer naar de pomp.

Doeke Dobma;106031 schreef : Ik reed er in de stad zo 1 op 9 mee en op de snelweg 1 op 10, tijdens de vakantie naar zweden zelfs een tank gemiddeld 1 op 12 gereden.

Dit zijn echt extreme waarden zeg! Ik reed met mijn blauwe 360 alleen maar korte afstanden, en zelfs dan haalde ik 420 km op een tank! Allemaal rondjes rond de kerk op 1 lange rit na. Maar aan het zwarte luchtfilter te zien heeft de vorige eigenaar nogal op motorisch onderhoud bezuinigd, dus dit moet zuiniger kunnen...
Als pap het er echt om doet met de grijze haalt hij zelfs 1:14! Bij gewoon rijgedrag haalt mij meestal 1:12 gecombineerd, dus lange afstanden naar het werk, en rondjes rond de kerk met boodschappen doen.

Toch herken ik het schokken van beide auto's, al moet ik toegeven dat de blauwe 360 het erger doet, dus misschien dat een goed onderhouden motor het minder erg doet.

Vraag blijft waar het nu aan ligt. Overigens kan ik mij herrineren dat het schokken pas onder de 2000 toeren begint. 35 in de 3 bijvoorbeeld is schokkerig, terwijl 53 in de 4 (iets meer dan 1500 toeren) best goed gaat. Het schokken is makkelijk te verhelpen door gas bij te geven.

Wat mij overigens nog opvalt is dat abrupt gasgeven in lage toeren ook altijd in 2 schokken resulteerd. Vooral als je net voorzichtig over een drempel in de 2 bent gereden (1050 toeren nog maar..) en je geeft dan gas bij, rammel je alle kanten op. Afentoe schaam je je bijna, omdat het lijkt alsof je niet kunt rijden :snif:

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-05-2009 16:32 #778625 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Loopt onregelmatig

v0lv0freak;106043 schreef : Wat mij overigens nog opvalt is dat abrupt gasgeven in lage toeren ook altijd in 2 schokken resulteerd. Vooral als je net voorzichtig over een drempel in de 2 bent gereden (1050 toeren nog maar..) en je geeft dan gas bij, rammel je alle kanten op. Afentoe schaam je je bijna, omdat het lijkt alsof je niet kunt rijden :snif:

Dat moet je ook niet doen, is slecht voor je motorsteunen.
Dat heeft iedereen, de DLS en GLS hebben dat ook.

Met de GLS is het verbruik met ernstig achterstallig onderhoud en continu koude motor 1:12. Moet ik aan toevoegen dat het CO minder is dan 1%.
Na het opschroeven van het CO schokt hij veel minder/bijna niet meer (zat op 0,15, nu op ??? 1 denk ik).
Maar dat is natuurlijk een carburateurversie.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC