Loopt onregelmatig

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-08-2009 14:26 #795533 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Loopt onregelmatig
net onder het scherp toeziende oog van Jan het co nagesteld op 2%, lambda blijft netjes iets boven 1 als de motor op toeren komt, zit nu helemaal goed dus!

het kleine stukje terug naar m'n huis vond ik hem nog lekkerder rijden, hij pakt weer net iets feller op. erg grappig dat elke keer dat gaandeweg wat afgesteld werd hij gewoon beter begon te rijden..

een volgens mij erg tevreden Jan is nu met de 360 onderweg naar huis, ik ben benieuwd of hij ook tevreden thuis aankomt:)

uiteindelijke probleem? slecht passende bougiekabels, ja serieus!

het klik gedeelte van de kabel zat niet op de bougie zelf waardoor hij op dat stukje al vonken trok; de eerste paar testritten kreeg ik ineens een gigantisch bokkende auto, ik deed de kap open en zag ze zo hard dansen dat het mij niet goed leek, duw een bougie kabel terug op de bougie en hij liep weer op 4 poten.

m'n pa had de auto ook nog een keer mee naar z'n werk omdat ik wilde weten hoe hij dat vond rijden. "dat ding bokt als de klere", motorkap open en bougiekabel van cyl 1 hangt volledig naast de bougie..

helaas heeft de garage dus op diverse manieren dit daadwerkelijke probleem van vonkoverslag verdoezeld, o.a. door het verdraaien van de verdelerkap. ja hij liep weer redelijk maar dit is geen oplossing. alle afstelmogelijkheden volgens de vraagbaak heb ik uitgevoerd en ik heb er een hoop van geleerd, mijn doelstelling was al gehaald. in tussentijd zag ik bij de items die verkeerd stonden elke keer een verbetering, uiteindelijk bleken de verkeerd afgestelde dingen het verdraaide verdelerhuis, de gaskabel/gasklep en het co maar of dat de enige dingen zijn waar wat mee is kom je pas achter als je al het andere ook kritisch en met de juiste documentatie bekijkt..

al met al is dit "project" me bijzonder goed bevallen, ik heb voor mijn gevoel al een hoop opgestoken van het b200 blok en ik heb voor Jan een goed lopende auto afgeleverd wat ook belangrijk was; het was behoorlijk wat anders als een b14 waarbij ik me al helemaal volledig vertrouwd voel maar het blijkt weer dat het basisprincipe wat we ook toepassen op carburateur motoren weer volledig geld.

niet zomaar her-afstellen als er mogelijk iets in de kring ontsteking-brandstof-vacuum niet in orde is, 3 hele belangrijke woorden welke al het onderhoud en de slijtagedelen van de complete motor omvat.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-08-2009 14:31 #795534 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Loopt onregelmatig
Mooi! Dan kunnen leden met injectieproblemen ook bij je terecht :)

T.z.t. ook eens een B19A? :+

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-08-2009 14:42 #795535 door Anjo van den Akker

volvofiel;118480 schreef : Mooi! Dan kunnen leden met injectieproblemen ook bij je terecht :)

ik wil er geen handel van maken, dit soort dingen zijn leuk voor een keertje maar het blijft geen feest:D..

maar ik moet zeggen, met een beetje inzicht in hoe iets dient te werken, geduld, goed gereedschap en ook vooral de juiste documentatie kun je zelf eigenlijk in principe alles oplossen. ik heb hiervoor uiteindelijk enkel een vraagbaak gebruikt, stond alles perfect en duidelijk in uitgelegd! daarnaast heb ik het onderdelenboek gebruikt om componentennamen mee op te zoeken, als je voor de eerste keer bijv "hulpluchtregelaar" ziet en je moet het even opzoeken op de motor dan is het zoeken in dat onderdelenboek enorm handig.

de enige extra voordelen die ik heb tov een ander is dat ik goed bevriend ben met de lui hier in de dorps garage en dat ik kostenloos gebruik mag maken van o.a. de co-meter en in dit geval ook de timing-stroboscoop. al moet je daar voor betalen kost dat ook absoluut de wereld niet.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
29-08-2009 15:57 #795536 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Loopt onregelmatig
Pffff, ben weer thuis.
Zou al tevreden geweest zijn met een niet bokkende auto, maar het is meer dan dat.
PK rijdt kompleet anders.

Terug naar huis had ik eens goed de tijd om de zgn 'kritieke momenten' op te zoeken.

Het maakt niks meer uit in welke versnelling, en met welk toerental je de motor laat trekken, zelfs een rondje rotonde in z'n 4, met minder dan 1000 toeren,(bij wijze van test) geeft hij geen krimp.
Ook onderin pakt hij normaal op, met meer trekkracht dan voorheen, en zonder een heftig trillende versn. pook.

Dus weer een heerlijke 'tweeliter'!!

Middels fijne 'fine tuning', kan het verhaal dat een ietwat bokkig karakter van de eerste generatie injectie, een 360 GLE/GLT eigen zou zijn, naar het 'land der fabelen'.

Anjo, klasse!

ps,
na drie uur praten schrok ik me de kolere van het tijdstip, ben vergeten je ouders nog even gedag te zeggen... bij deze.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
29-08-2009 16:35 #795537 door V300 register
Hij loopt prachtig inderdaad. Zoals een ware 2-liter hoort te lopen.
Ik ben het er mee eens dat het bokkige karakter naar het land der fabelen kan. Nu de rest van NL nog :D

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
29-08-2009 18:07 #795545 door V300 register

Volvo Jan;118482 schreef : ps,
na drie uur praten schrok ik me de kolere van het tijdstip, ben vergeten je ouders nog even gedag te zeggen... bij deze.

hahaha lekker herkenbaar dat :)

fijn dat ie weer lekker rijdt!! het kan dus wel degelijk

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-08-2009 18:22 #795552 door Anjo van den Akker
hahaha nou ik ben blij voor je Jan, en het was een genot om je auto een tijdje onder m'n hoede te hebben:)

over 3 uurtjes en schrikken van het tijdstip, het kan erger; toch Jos:D

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
29-08-2009 18:24 #795553 door V300 register
Mwoah, ik heb het bij jou thuis inderdaad wel eens erger gehad, in de sneeuw enzo :humor:

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC