motor loopt erg onregelmatig
- V300 register
- Verbannen
-

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
antiekeradio;193845 schreef : motorblokken vriezen ook wel gewoon kapot, vriespluggen of niet.
de B14 heeft ook helemaal geen vriespluggen, dus die wil zowieso wel eens een mooi stuk uit de zijkant van het blok verliezen als het bevroren raakt.
Wat je kunt doen is de dynamoriem en de dop van je koelvloeistoftankje eraf halen, motor starten, even laten draaien en als je voelt dat er wat warmte van het blok komt (of je hoort iets via het reservoir) nog eens proberen of de waterpomp al kan draaien.
als de waterpomp kan draaien, riem er terug op leggen de motor nog wat langer laten warm lopen. Vervolgens al het koelwater aftappen, net onder de waterpomp zit nog een stalen 'bout' die je eruit moet draaien om het blok helemaal leeg te krijgen. haal ook 1 slangetje bij de kachelkraan los om de radiator onder het dashboard leeg te laten lopen.
Als het koelsysteem leeg is kun je hem rustig laten diepvriezen. Verse koelvloeistof is goed tot minstens -26 en dat halen we ook in de 'horror winter' waarschijnlijk niet gauw :+
Van de week een klant van mij met een Seat met een 1400 16 klepper, cv bevroren..Ik Mag er dus een andere motor inbouwen..
Dus het kan allemaal:crazy1:
- V300 register
- Verbannen
-

- V300 register
- Verbannen
-

- V300 register
- Verbannen
-
antiekeradio;194289 schreef : helemaal leeg gehaald, gevuld met -26 vloeistof, en s'morgens bij -10 is het zaakje stijf bevroren? ik snap m niet hoor
Haha, ik denk toch dat er iets anders inzit dan alleen de goede koelvloeistof:yesyes:
- V300 register
- Verbannen
-
Hij startte vrijwel direct, en ik moet zeggen dat ik de choke heel snel in kon schuiven (voorheen duurde dat wel een dikke 10 minuten, wellicht door de gereviseerde carb?) Dat is het positieve, echter na warm te zijn gelopen loopt hij helaas nog steeds onregelmatig. De deo test lijkt niet veel verandering op te leveren bij het spruitstuk en de carb voet.
Wat me opvalt:
- Ik kan de CO schroef compleet indraaien zonder dat dit effect heeft op het lopen van de motor. (het puntje van de CO schroef is nog intact)
- er komt redelijk wat witte rook uit de uitlaat.
Waar zou ik nu nog naar kunnen kijken?
- V300 register
- Verbannen
-

Met het goed lopen bij volledige CO schroef indraai;
- hoeveel toeren maakt hij stationair? (moet 800 zijn)
- heb je de vlotterhoogte juist afgesteld? (7mm incl pakking dacht ik)
- retourslang benzinepomp verstopt? (anders is de brandstofdruk te hoog)
Witte rook kan waterdamp zijn, dat is een product van normale verbranding, of een product van een lekke koppakking (= zoete geur), maar dat merk je omdat je koelvloeistof verdwijnt en aan keiharde koelslangen bij een warme motor.

- V300 register
- Verbannen
-
- Ik heb helaas geen toerenteller in de auto, dus dan wordt het eerst zoeken en daarna inbouwen van een toerenteller.
- de gevolgen van een lekke koppakking klinken bekender. De rook heeft inderdaad een aparte zoete geur en (nog voor de vorstperiode) en de koelvloeistof verdwijnt inderdaad tijdens het rijden, ik dacht in eerste instantie aan een lek. Als ik naar het motorblok kijk zie ik onderaan tijd vocht op het blok zitten, ik dacht in eerste instantie aan regenwater.
- ik zal de retourslang van de benzine pomp preventief vervangen. Er zit zo wie zo nog een hoop oude meuk wat vervangen kan worden in de kap

Overigens erg leuk dat zelf vervangen, de buren zullen wel denken wat een prutser, iedere week sleutelen en anderhalve maand is de bak niet van z'n plaats geweest !
- V300 register
- Verbannen
-

- V300 register
- Verbannen
-
Ik weet niet hoeveel ervaring je hebt met koppakkingen vervangen, maar zo niet stel ik voor dat je je even goed inleest over kopbouten, gebruikte momenten, het vlakken van de oppervlaktes en de volgordes. Vervang ook gelijk de spruitstukpakking.
[youtube]7nRdTbciWq8[/youtube]
evt deel 3