punkazz' problemen topic
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
07-02-2009 18:00 #754553
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic punkazz' problemen topic
Sla je de spijker mee op z'n kop, Wouter! De bodem is beschadigd door het gerammel in de vlotterkamer, slijpsel van de vlotter lag op de bodem. Op benzine lopen is verleden tijd met deze carburateur. Waarschijnlijk heb ik een probleem met de bobine, hij vonkt slecht. Oftewel, opgelost is het nog niet. Dank aan Anjo voor de hulp, toch wat 'schoonheids'foutjes ontdekt (en gefixed) aan de carburateur en gastoevoer.
Fotootje van vanmiddag:
Fotootje van vanmiddag:
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
07-02-2009 18:35 #754556
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic punkazz' problemen topic
Mooie foto zo Steven

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 4
07-02-2009 18:41 #754559
door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic punkazz' problemen topic
Lachen:D
Maar de oorzaak is gevonden, er komt een vervolg?
Maar de oorzaak is gevonden, er komt een vervolg?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
07-02-2009 18:45 #754560
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic punkazz' problemen topic
Ja, waarschijnlijk een andere bobine proberen en dan weer verder zien.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-02-2009 18:49 #754562
door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic punkazz' problemen topic
vanmiddag een 3tal "patienten", 2 zijn er heel goed vanaf gekomen, maar de reden waarvoor ik kwam, de blue special moet nog even op zich laten wachten:D
ik zat wel flink te mieren met de gasinstallatie zeg, allemaal onder het mom van "hoe zat dat ook alweer". voor de 1400 blokkies is dit al de 6e variatie op gasmechanismes die ik zie, deze heeft het gasmengstuk tussen carburateurvoet en inlaatspruitstuk zitten..
motorkap ging open, en ik rook gelijk gas. tijdens het starten nog meer. dus heb weer even het gebruikelijke rondje "slangen trekken" gedaan, waarbij ik erachterkwam dat het haakse aansluitnippel van de gastoevoer los zat. ding gedemonteerd, los gehaald, speciale vloeibare pakking op het schroefnippel gedaan en de boel weer gemonteerd. dat opgelost dus.
carburateur was weinig aan te beginnen toen ik de vlotterkamer zag, vlotterhoogte was ook zeg maar iets van 25mm:+ en allemaal messing braamsel in de vlotterkamer, nee dat ging weinig meer worden.
in principe moet de gas toevoer nu gewoon goed zijn, vacuum is goed alleen ik twijfel over de ontsteking.
met de vraagbaak erbij kan ik een renix met bobine nog wel doormeten, maar voor de oude 343 bobine's sta ik toch even versteld zeg maar. moraal was, ik trek de voedende kabel van de bobine naar de verdelerkap los aan bobine zijde en ik laat steven starten. ik begin de kabel steeds verder naar de bobine te brengen en pas een halve cm boven de bobine komt er af en toe een redelijk zwakke vonk met wittige kleur.
ik weet dat van mijn 1400 de vonk van renix/bobine naar verdelerkap makkelijk 5cm door de lucht kan trekken, en dan nog steeds felblauw van kleur is.
ook lijkt het mij, dat die vonk wat vaker moet gaan als 1x in de 3 sec. bij mij was dit ook veel vaker namelijk.
dus m'n hamvraag, gezien ik nog niet veel kaas van de bobine's op de 343 heb gegeten, hoe test/controleer je die bobine, en waardoor wordt de bobine aangestuurd?
is het zo dat als je het voltage op die bobine meet bij de aansluitdraden, dat je hier een constante 12v moet krijgen en klaar, of zijn er meer factoren e.d.
ik ga zelf ook nog maar even in de documentatie spitten, want ik ben toch wel benieuwd:)
met een andere bobine is de blue special waarschijnlijk weer prima in orde.
ik zat wel flink te mieren met de gasinstallatie zeg, allemaal onder het mom van "hoe zat dat ook alweer". voor de 1400 blokkies is dit al de 6e variatie op gasmechanismes die ik zie, deze heeft het gasmengstuk tussen carburateurvoet en inlaatspruitstuk zitten..
motorkap ging open, en ik rook gelijk gas. tijdens het starten nog meer. dus heb weer even het gebruikelijke rondje "slangen trekken" gedaan, waarbij ik erachterkwam dat het haakse aansluitnippel van de gastoevoer los zat. ding gedemonteerd, los gehaald, speciale vloeibare pakking op het schroefnippel gedaan en de boel weer gemonteerd. dat opgelost dus.
carburateur was weinig aan te beginnen toen ik de vlotterkamer zag, vlotterhoogte was ook zeg maar iets van 25mm:+ en allemaal messing braamsel in de vlotterkamer, nee dat ging weinig meer worden.
in principe moet de gas toevoer nu gewoon goed zijn, vacuum is goed alleen ik twijfel over de ontsteking.
met de vraagbaak erbij kan ik een renix met bobine nog wel doormeten, maar voor de oude 343 bobine's sta ik toch even versteld zeg maar. moraal was, ik trek de voedende kabel van de bobine naar de verdelerkap los aan bobine zijde en ik laat steven starten. ik begin de kabel steeds verder naar de bobine te brengen en pas een halve cm boven de bobine komt er af en toe een redelijk zwakke vonk met wittige kleur.
ik weet dat van mijn 1400 de vonk van renix/bobine naar verdelerkap makkelijk 5cm door de lucht kan trekken, en dan nog steeds felblauw van kleur is.
ook lijkt het mij, dat die vonk wat vaker moet gaan als 1x in de 3 sec. bij mij was dit ook veel vaker namelijk.
dus m'n hamvraag, gezien ik nog niet veel kaas van de bobine's op de 343 heb gegeten, hoe test/controleer je die bobine, en waardoor wordt de bobine aangestuurd?
is het zo dat als je het voltage op die bobine meet bij de aansluitdraden, dat je hier een constante 12v moet krijgen en klaar, of zijn er meer factoren e.d.
ik ga zelf ook nog maar even in de documentatie spitten, want ik ben toch wel benieuwd:)
met een andere bobine is de blue special waarschijnlijk weer prima in orde.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 4
07-02-2009 18:52 #754565
door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic punkazz' problemen topic
Er zat nog een goede bobine op de GK.
Erik heeft hem nu, kun je hem PB'en.
Erik heeft hem nu, kun je hem PB'en.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
07-02-2009 19:02 #754573
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic punkazz' problemen topic
Dat moet goed komen inderdaad.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-02-2009 19:12 #754577
door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic punkazz' problemen topic
hahaha!, die foto heet ook echt minimeeting:humor:
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-02-2009 19:33 #754586
door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic punkazz' problemen topic
nog even offtopic terugkomend op die zilveren 3deurs gl special op het midden van deze foto: (want wat doet die auto daar toch?)
dat is de auto van Rebecca,
ik had een pbtje gekregen dat de vario vaak en lang in hoge toeren bleef hangen, de diagnose zelf was in 5 min klaar, tachorelais bleek schuldig (div soldeereilandjes gebarsten, eff solderen en hij is weer ok!). hmm, de boel is nu toch los, ook het emvk maar even open, opschakel zijde klepje begon toch al wat te scheuren, voor de zekerheid de complete solenoid vervangen. terugbouwen en weer proberen, en ja hoor, hij doet helemaal niets meer, terugschakelen niet en opschakelen niet. heb ik er m'n ex ouwe uitgebrande tachorelais op zitten bouwen:lol:, naja weer de boel los en m'n 2e reservetacho er op zitten bouwen, en toen werkte het terugschakelen wel, maar het opschakelen niet! wat bleek na meten met de multimeter, dat was de solenoid waarvan de spoel verrot/onderbroken was:lol: dus, uiteindelijk maar het losse klepje + as gewisseld, op de originele spoel en de boel weer samengebouwd en het werkte allemaal weer. Rebecca was na een testrondje ook weer helemaal tevreden:)
dat is de auto van Rebecca,
ik had een pbtje gekregen dat de vario vaak en lang in hoge toeren bleef hangen, de diagnose zelf was in 5 min klaar, tachorelais bleek schuldig (div soldeereilandjes gebarsten, eff solderen en hij is weer ok!). hmm, de boel is nu toch los, ook het emvk maar even open, opschakel zijde klepje begon toch al wat te scheuren, voor de zekerheid de complete solenoid vervangen. terugbouwen en weer proberen, en ja hoor, hij doet helemaal niets meer, terugschakelen niet en opschakelen niet. heb ik er m'n ex ouwe uitgebrande tachorelais op zitten bouwen:lol:, naja weer de boel los en m'n 2e reservetacho er op zitten bouwen, en toen werkte het terugschakelen wel, maar het opschakelen niet! wat bleek na meten met de multimeter, dat was de solenoid waarvan de spoel verrot/onderbroken was:lol: dus, uiteindelijk maar het losse klepje + as gewisseld, op de originele spoel en de boel weer samengebouwd en het werkte allemaal weer. Rebecca was na een testrondje ook weer helemaal tevreden:)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
07-02-2009 23:54 #754655
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic punkazz' problemen topic
Anjo;
de test van de bobine vergelijken met de RENIX is niet helemaal eerlijk...
de RENIX zorgt ook bij lage toerentallen dat de schakelcurve van de stroom door de bobine (waardoor de vonk ontstaat) 'grillig' genoeg is om een stevige vonk te maken.
bij een conventionele contactpuntonsteking zit je met:
- contactpunten (met name de draaiingshoek van de krukas tussen het sluiten en weer openen van de contacten, ?n het exacte moment van openen zijn belangrijk)
- condensator (deze is heel belangrijk voor de sterkte van de vonk)
bij de 343's heb je als extra complicatie nog dat de bobine een 9 Volts bobine is, die met een smoorweerstand de spanning verlaagt zodra die opwarmt. Bij koud starten heb je dus een soort 'boost' omdat je de volle 12V over de 9V bobine krijgt.
Een slechte smoorweerstand (die teveel spanningsval geeft) ru?neert dus ook de prestaties van de 343 ontsteking.
Andere reden waarom de bobine eigenlijk niet verdacht is;
bobines gaan meestal op 2 manieren kapot:
- helemaal geen vonk meer
- af en toe wel, af en toe geen vonk
'de hele tijd een zwakke vonk' staat daar dus niet bij....
de test van de bobine vergelijken met de RENIX is niet helemaal eerlijk...
de RENIX zorgt ook bij lage toerentallen dat de schakelcurve van de stroom door de bobine (waardoor de vonk ontstaat) 'grillig' genoeg is om een stevige vonk te maken.
bij een conventionele contactpuntonsteking zit je met:
- contactpunten (met name de draaiingshoek van de krukas tussen het sluiten en weer openen van de contacten, ?n het exacte moment van openen zijn belangrijk)
- condensator (deze is heel belangrijk voor de sterkte van de vonk)
bij de 343's heb je als extra complicatie nog dat de bobine een 9 Volts bobine is, die met een smoorweerstand de spanning verlaagt zodra die opwarmt. Bij koud starten heb je dus een soort 'boost' omdat je de volle 12V over de 9V bobine krijgt.
Een slechte smoorweerstand (die teveel spanningsval geeft) ru?neert dus ook de prestaties van de 343 ontsteking.
Andere reden waarom de bobine eigenlijk niet verdacht is;
bobines gaan meestal op 2 manieren kapot:
- helemaal geen vonk meer
- af en toe wel, af en toe geen vonk
'de hele tijd een zwakke vonk' staat daar dus niet bij....
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Mark Smeets