show je auto, of een project waar je mee bezig bent.
Volvo 340 CVT '88 van Steven (ex)
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
02-01-2011 21:32 #859060
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo 340 CVT '88 van Steven (ex)
Ik heb zo'n idee dat er dingen los aan het trillen zijn (carb, spruitstuk, voorpijp?! (uitlaat maakt beetje meer kabaal zo lijkt)). De klepjes hoor je steeds beter en ik vermoed dat ik ook wat vermogen kwijt ben. De bout bovenop het luchtfilter was los aan het trillen (resoneerde behoorlijk hard bij sommige toeren). Ik heb die nu weer handvast zitten, maar daar mogen een paar slagen bij. Binnenkort de boel maar eens nader inspecteren.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
02-01-2011 21:48 #859061
door V300 register
Bij mij begon er na verloop van tijd iets heel irritant te rammelen, en bij nader inspectie bleek het de luchtaanzuigpijpdinges te zijn vanaf het luchtfilter naar de voorzijde van de auto. Heb 'm met een tiewrap een beetje onder spanning vastgezet, en toen was het over.
Maar natuurlijk kan het ook het luchtfilter/de carb/'t uitlaatsysteem zijn.
Maar natuurlijk kan het ook het luchtfilter/de carb/'t uitlaatsysteem zijn.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
09-01-2011 17:45 #859571
door V300 register
Net ff luchtfilter losgehaald en ff alle schroeven gecheckt of ze vastzaten. Nou, redelijk, kon een kwartslag bij. De carb is wel vies en moet een keer schoongemaakt worden. Al een klein beginnetje gemaakt met een tandenborstel.
Andere bevindingen:
- luchtfilter kan beter vast door 1 moertje te vervangen door een juiste en een ringetje erbij bovenop.
- stationairsproeier doet niks (solenoid klikt niet)
- decceleratiemechanisme haalt niet veel uit, 't palletje verandert met gas geven/gas los nauwelijks mee. Er zit een stelschroef bovenop toch? Dus niet dat die helemaal vastgedraaid moet worden, want dan zat hij veel te los.
Check:
Oja, en wat is dit:
[img]http://www.sminc.nl/pictures/was da.jpg[/img]
Andere bevindingen:
- luchtfilter kan beter vast door 1 moertje te vervangen door een juiste en een ringetje erbij bovenop.
- stationairsproeier doet niks (solenoid klikt niet)
- decceleratiemechanisme haalt niet veel uit, 't palletje verandert met gas geven/gas los nauwelijks mee. Er zit een stelschroef bovenop toch? Dus niet dat die helemaal vastgedraaid moet worden, want dan zat hij veel te los.
Check:
Oja, en wat is dit:
[img]http://www.sminc.nl/pictures/was da.jpg[/img]
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-01-2011 17:48 #859573
door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Volvo 340 CVT '88 van Steven (ex)
laatste foto; volgens mij pulsair klep, iig onderdeel van het pulsair systeem
tis op de 1e foto net niet te zien, maar er hoort naast de rode pijl een stangetje in dat ovalen ringetje te zitten dat mee beweegt bij hoog vacuum
tis op de 1e foto net niet te zien, maar er hoort naast de rode pijl een stangetje in dat ovalen ringetje te zitten dat mee beweegt bij hoog vacuum
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
09-01-2011 17:50 #859574
door V300 register
dat zat ergens halverwege, dus net achter die slangetjes (alleen op gevoel gevoelt eigenlijk).
(edit: als ik dat omhoog duw gaat gas dus wel mee, maar als ik het gasmechanisme induw, dan doet ie vrijwel niets)
(edit: als ik dat omhoog duw gaat gas dus wel mee, maar als ik het gasmechanisme induw, dan doet ie vrijwel niets)
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
19-01-2011 22:09 #860373
door V300 register
Resultaat 'dagje Erik' mag er wezen, lijst is weer een stukkie korter!!! Hij loopt ook weer veule beter. De schuur van Erik is ook wat ruimer geworden, wat dingen verplaatst/heringedeeld.
- EMVK aanpakken;
- bij 70700km riemen laten nastellen;
- 'ontstekingsronde' maken;
- olie/filterwissel;
- benzineslangetjes (2) in kofferbak vervangen
- bumpers poetsen;
- terugslagklepje ruitensproeier vervangen
- kachelbak vervangen;
- motorkap vervangen;
- voorbalkML-en en afwerken;
- stationairsproeier vervangen (is vervangen maar die werkt dacht ik ook niet);
- radio aansluiten;
- kleppen stellen;
- roestplekken aanpakken;
- motorruimte schoonmaken;
- zijkant wit spuiten, of vervangen;
De schroef in het rondje moest dus gewoon vast (vergeleken met andere carb), geen stelschroef dan denk ik. EGR zit daar ook in de buurt, heeft het daar invloed op?
- voorbalk
- stationairsproeier vervangen (is vervangen maar die werkt dacht ik ook niet);
- radio aansluiten;
- kleppen stellen;
- roestplekken aanpakken;
- motorruimte schoonmaken;
- zijkant wit spuiten, of vervangen;
De schroef in het rondje moest dus gewoon vast (vergeleken met andere carb), geen stelschroef dan denk ik. EGR zit daar ook in de buurt, heeft het daar invloed op?
- Wouter Borsje
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
19-01-2011 23:54 #860377
door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Volvo 340 CVT '88 van Steven (ex)
Die schroef is de stelschroef van het deceleratie mechanisme, hoe meer je de schroef (eigenlijk een boutje) indraait hoe minder ver het membraan nog omhoog kan onder invloed van het vacu?m.
Door dit mechanisme blijft de motor bij gas los nog even een wat hoger toerental draaien, schijnt beter te zijn voor de uitstoot van schadelijke gassen.
Dit mechanisme staat los van de werking van het EGR.
Uitleg over hoe dit mechanisme af te stellen staat voor zover ik weet in de vraagbaak van Olving.
Door dit mechanisme blijft de motor bij gas los nog even een wat hoger toerental draaien, schijnt beter te zijn voor de uitstoot van schadelijke gassen.
Dit mechanisme staat los van de werking van het EGR.
Uitleg over hoe dit mechanisme af te stellen staat voor zover ik weet in de vraagbaak van Olving.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
20-01-2011 00:10 #860378
door V300 register
Oh, dus toch. Toen de schroef (erg) los zat zakte het toerental vrij dramatisch bij gas los. Nu blijft hij veel hoger in toeren en stabieler. Is het niet toevallig net andersom
?
Zal ongetwijfeld ook met de andere aanpassinkjes van vandaag te maken hebben gehad (chokekabel zat bijvoorbeeld niet helemaal lekker), maar toch. Ben al blij met dit resultaat.
Dat potje wat je ziet op de foto, das toch de EGR, of niet? Dat zit op hetzelfde vacu?m, vandaar de vraag...
Zal ongetwijfeld ook met de andere aanpassinkjes van vandaag te maken hebben gehad (chokekabel zat bijvoorbeeld niet helemaal lekker), maar toch. Ben al blij met dit resultaat.
Dat potje wat je ziet op de foto, das toch de EGR, of niet? Dat zit op hetzelfde vacu?m, vandaar de vraag...
- Wouter Borsje
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
20-01-2011 00:39 #860379
door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Volvo 340 CVT '88 van Steven (ex)
De EGR klep zit op het uitlaatspruitstuk/inlaatspruitstuk (egr laat een klein deel van de uitlaatgassen weer door naar de inlaat), vanaf de carb loopt hier een eigen vacu?m slang heen.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
20-01-2011 02:21 #860380
door V300 register
Ik weet de werking en de problemen ermee, maar dus nog steeds niet hoe dat eruit ziet bij een 1.4. Alleen een keer van een 2-liter gezien.
Dacht dat ie op de laatste foto te zien is...wat is dat dan voor een zwart rond ding daar rechts? Verderop in die slang zit nog een kleiner vergelijkbaar iets. Zie je ook niet bij elke carb. Zal wel puur vacu?m'gedoe' zijn voor deceleratie mechanisme...
Dacht dat ie op de laatste foto te zien is...wat is dat dan voor een zwart rond ding daar rechts? Verderop in die slang zit nog een kleiner vergelijkbaar iets. Zie je ook niet bij elke carb. Zal wel puur vacu?m'gedoe' zijn voor deceleratie mechanisme...
Moderators: Mark Smeets