show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

Volvo 340 CVT '88 van Steven (ex)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-01-2011 14:44 #860386 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo 340 CVT '88 van Steven (ex)
Even wat dingen ter verduidelijking, want ik vat het nog niet helemaal. Dit is het plaatje uit het onderdelenboek.

Exhaust Gas Recirculation (EGR).

Wat ik op mijn foto zie, dat ronde zwarte apparaat, dat is toch dan nummertje 13 (reservoir) en verderop zit dan nummer 12 (distributor valve). In dit plaatje lijkt het eigenlijk idd los te staan van de rest, maar goed...het staat onder het kopje EGR. edit: Ruimtelijk inzicht is niet mijn sterkste punt ;) dit klopt niet. edit2: H?, staat dit plaatje in spiegelbeeld ofzo? De vlotterkamer zit toch aan de voorkant van de auto? Misschien moet ik even afstand nemen, want het dolt in mijn hoofd.

Stel ik wil de EGR loskoppelen, gaat het dan om die dingen, of om het apparaat 1 (valve)? Wat ik nog altijd niet kan duiden in real life, ondanks dat het toch een aanzienlijk groot ding lijkt. Misschien moet ik gewoon beter kijken hoor (beetje verkeerd gekeken blijkt nu ook na research, wellicht is het al verwijderd?!).

Slang 11 links gaat vanaf het midden van de valve (1) (lijkt een aansluiting) naar de carb (beetje onduidelijk)?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-01-2011 15:21 #860388 door V300 register
Ik ga het nog ingewikkelder maken. Of moeten we naar het witte ding kijken (afgedopt?) op de carb. Lijkt op de juiste plek te zitten, maar dan zit ik nog met de vergelijkbare potjes die aangesloten zitten op het deceleratiemechanisme, die je duidelijk ziet zitten:

Kortom, is het onderdelenboek nou zo onduidelijk of snap ik er echt geen bal van? (zijn jullie nou zo slim, of ben ik nou zo dom) :+

• Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
20-01-2011 16:04 #860390 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Volvo 340 CVT '88 van Steven (ex)
Hahaha nou Steven je lijkt me zover ik je ken slim genoeg, daar zal het vast niet aan liggen!

Ik kan me voorstellen dat al die verschillende onderdelen aan en rondom de carburateur (zeker bij een B14.4S) je wat in verwarring brengen, ben jij ook op de Remmencursus of weer eens een zaterdag bij je ouders?, vanaf Deventer ben ik zo in Heerde, dan leg ik je alles met alle plezier uit bij een geopende motorkap.
(en natuurlijk ook een mooie gelegenheid voor een fotoshoot, twee witte variootjes bij elkaar:))

Op de tekening met de EGR klep is mijns inziens ook de carb verkeerd om op het spruitstuk getekend, overigens zitten alle vacu?m aansluitingen aan de zelfde kant van de carb, de kant waar de stationairsproeier solenoid zit (of nog makkelijker gezegd, de kant van het kleppendeksel)

Het dopje wat jij waarschijnlijk bedoelt op de laatste foto (kom me overigens bekend voor zeg :D) is van de vlotterkamer ontluchting.

Ik heb gisteren nog even gezocht of ik een foto had met de EGR er duidelijk op, nog niet kunnen vinden..

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-01-2011 17:28 #860396 door V300 register
Ok?, duidelijk. Ik was dus niet gek.

Dan vind ik 2 dingen verwarrend aan de tekening:
- dat ie verkeerd getekend is :+
- dat onder het hoofdstuk 'EGR' ook no. 12 en 13 zijn meegenomen, terwijl die er dus niets mee te maken hebben.

Ik weet nu wel waar ik moet kijken, dus wellicht kom ik er nu zelf ook uit. Dit wil niet zeggen dat ik er daadwerkelijk wat aan ga doen, maar ik verdiep me gewoon graag in zulke materie.

Met de remmencursus ben ik er uiteraard, het is immers bij mij(n ouders' loods)! Voor de foto moet mijn auto wel de juiste kant op staan, anders staat er een lelijk zwart vlak bij op. :+

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-01-2011 20:28 #860405 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Volvo 340 CVT '88 van Steven (ex)
de EGR klep zit recht onder de carburateur, tussen het in en uitlaatspruitstuk in. ronde doos van ca 10cm in doorsnede; vaak roestbruin.

blokkeren van EGR bij een 1.4 bestaat uit de vacuumleiding die hem bediend afdoppen en vervolgens de klep demonteren en het kanaal in deze klep dichtlassen/afdoppen whatever

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-01-2011 19:01 #861146 door V300 register
Voor de zekerheid een nieuwe stationairsproeier gekocht bij t&p oldtimershop in Belgi?. Op Kapaza staan volgens mij best aardige onderdelen voor de 300-serie, meer dan op zijn website.
nl.kapaza.be/belgie?ca=4_s&id=1276369&o=1

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-01-2011 20:24 #861154 door V300 register
Vraag me af of er nog nieuwe co stelschroeven zijn te krijgen???

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-01-2011 21:06 #861157 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Volvo 340 CVT '88 van Steven (ex)
gaat bij normaal gebruik niet kapot

is wel bij Weber nog wel te krijgen overigens

• Mark Smeets
  • Moderator
  • Moderator
Meer
28-01-2011 21:45 #861162 door Mark Smeets
Beantwoord door Mark Smeets in topic Volvo 340 CVT '88 van Steven (ex)

punkazz;166567 schreef : Op Kapaza staan volgens mij best aardige onderdelen voor de 300-serie, meer dan op zijn website.
nl.kapaza.be/belgie?ca=4_s&id=1276369&o=1

Wat een mooie auto op zijn website ;) :D

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-02-2011 14:36 #865295 door V300 register
Ik heb nogal wat lekkage (als ik 'm helemaal voltank) aan een benzineslang die te bereiken is van buitenaf, in de wielkuip zeg maar. Welke slang is dit precies in dit verhaal (die korte bij het Y-stuk)? Zit daar die terugslagklep in? En is deze daadwerkelijk in zijn geheel van buitenaf te vervangen?

Wouter76;145175 schreef :
Dit is de 12mm slang van de tank ontluchting zoals hij onder de auto vandaan kwam, je kunt hier de Y koppeling zien met een stukje 6mm slang
(die aan de onderzijde van het expansievat bevestigd zit)

Een close-up hiervan:

antiekeradio;145950 schreef : dat ding met die pijl erop is de terugslagklep voor de expansietank.

terugslagklep zit erin zodat je niet langs boven de expansietank vol kunt gooien, want dan zou het nut een beetje wegvallen...

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC