show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

Mattias' Daily 340 GL 1.7

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
06-07-2010 07:47 #837320 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Mattias' Daily 340 GL 1.7
Euhm, nee hoor wouter, dat is zeker niet de oorzaak, want hoe verklaar je anders dat mijn wielboog bovenin helemaal kaal is gesleten?!?

Het is wel degelijk de vering! Die moet ik dus gaan vervangen! Dus de oorzaak en gevolgtrekking kloppen als een bus!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
06-07-2010 14:12 #837330 door V300 register

Dendorssers;149292 schreef : ...om het oranje van de lak terug wat roder te maken!

Zoals een echte Belg betaamt, maar met dit WK had je best nog even kunnen wachten!!! ;)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
06-07-2010 14:40 #837333 door V300 register
Wat een duiveltje zeg!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
06-07-2010 15:58 #837334 door V300 register

punkazz;149330 schreef : Zoals een echte Belg betaamt, maar met dit WK had je best nog even kunnen wachten!!! ;)

Pff, net alsof mij dat wat kan rekken Steven! Van mij mogen ze winnen, vrees alleen dat jullie dan helemaal door het dolle heen gaan... Maar zolang ik er geen last van heb...

Nu nog de vraag: zijn de veren van een 360 uitwisselbaar met die van een 1700, 340?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
06-07-2010 16:10 #837335 door V300 register
Eerlijk gezegd zou ik het niet weten. Ik heb laatst bij Dafhobby specifiek voor B19 gehaald. Ik weet ook niet of de oude veren zo slap zijn geworden... ik dacht bij mezelf: voor een paar euro nieuwe, dan maar nieuwe! 2-liter blokkie weegt natuurlijk wel wat meer. Aan de andere kant heb je 2 soorten Koni's voor de 300: voor 1400 en 1 set voor 1700/2-liter. Misschien heb je daar wat aan.

Overigens: setje nieuwe schokbrekers, daar ga je erg veel plezier aan beleven! Misschien ook even de toplagers vervangen als je de boel toch open hebt liggen. Kosten 8 euro p/st.

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-07-2010 17:05 #837344 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Mattias' Daily 340 GL 1.7
360 veren zijn anders dan 340 veren, evenals de schokbrekers. Ik heb het nu wel over origineel Volvo spul.

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-07-2010 19:13 #837354 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Mattias' Daily 340 GL 1.7
er zit inderdaad verschil in demper en veerkarakteristiek, maar op de 1.7 kun je zonder problemen/nadelen gewoon 360 spul monteren.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
07-07-2010 08:42 #837396 door V300 register
Kijk, dat zijn nu is antwoorden! Zal nog alles is even bekijken, of ik onder andere de juiste shocks heb liggen enz... Maar dan gaat alles er genadeloos onder.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
09-08-2010 14:38 #842335 door V300 register
Zoals sommige dit weekend wel gemerkt hebben, is er heel wat gebeurd met de rode 340... Helaas heb ik geen enkele foto gemaakt, want er moest hard gewerkt worden en er was niemand in de buurt die even een foto wou maken...

Omdat ik vrijdag een vrije dag had, maar is besloten wat spullen te gaan halen om de remmerij en de veren van de 340 te upgraden. Het was namelijk zo dat bij elke bocht die ik wat sportief nam, het rehtervoorwiel langs de binnenkant over de wielkast schuurde, niet normaal dus... Een nieuwe (gebruikte) set veren van een 360 had ik al klaar liggen, maar had enkel nog wat tijd nodig om ze eronder te zetten.
Dus nadat ik vrijdag een set veerspanners had gekocht, een setje wielremcilinders voor achteraan, maar weer volle moed naar huis vertrokken om te beginnen met de werkzaamheden. Veren vervangen, remmenrij vernieuwen en alles weer in orde brengen zodat ik weer lekker voort kon tuffen.

Wegens omstandigheden kon ik pas rond half 3 's middags beginnen met klussen, dus gauw auto op de assteunen een halve meter van de grond gezet en begonnen met de rechtervoorpoot loshalen zodat ik bij de veren kon komen... Na even zoeken en hameren om de stuurstang, was alles los en kort daarna hing de veerpoot al schuin onder de auto vandaan! Veren eruit en mijn vaststellingen gedaan. Hoes kapot, remschijf slecht, remblokken op, schokbreker bagger, veerpoot vies en na inspectie bleek deze dus doorgerot! :grr: Heb je dat nou weer, ik dus snel Anjo te pakken gehad via msn en hem het nummer van onze goede, allombekende onderdelenboer in Landhorst gebeld... Die had gelukkig nog veerpoten genoeg liggen, dus die had ik al gereserveerd met een optie op die van de andere kant, maar die zou ik ook eerst verder gaan demonteren voordat ik naar Erik zou afzakken.
Dus rechts alles eronderuit gehaald en aan de kant gelegd en aan de linker kant begonnen! deze keer met vernieuwde inzichten, sneller kunnen werken en ook daar de hele veerpoot er preventief onderuit gehaald. Hij was op de remschijf na zo slecht nog niet, maar net zoals aan de andere kant, was van de bumpstop enkel nog wat gruis over en waren de schokbrekers en veren ook bijna op... Dus Erik gebeld en gezegd dat ik er die avond nog om zou komen.:D

Omdat het al 17u was, dacht ik pas na het eten te gaan, dus er was nog even tijd om de remcilinders uit elkaar te halen, schoon te maken en terug te bouwen, want ik was er nu toch, alles hing toch al bijna los, dus waarom ook niet! Dus ??n voor ??n de remcilinders uit elkaar gehaald en het was nodig blijkbaar. De troep die daarin zat heb je nog nooit gezien, de remolie was gewoon schandalig en daarbovenop zat er nog een hele hoop bezinksel in, hardnekkig bezinksel zelfs, want ik moest er nog hard op schrobben ook. Maar uiteindelijk beide kanten schoon gemaakt en helemaal klaar voor gebruik terug gemonteerd.

Na het eten maar gauw in de auto gesprongen en naar Erik te gaan, helaas was het toen al een uur of 8's avonds en tegen dat ik goed en wel op weg was, was het toch wel al half 9... Dus rond een uur of half 11 kwam ik bij Erik aan, die samen met zijn pa nog net de schuur aan het inruimen was... Ik had niet verwacht dat hij er nog zou zijn, vooral niet omdat hij gezegd had dat hij er maar tot 7u zou zijn en hij de stukken ergens zou verstoppen... Na een korte babbel, een snelle blik en 3 vermoeide gezichten die allemaal terug naar huis wouden, hebben we maar afscheid genomen en ben ik terug in de auto gestapt voor de 177km huiswaarts... Thuis was ik pas tegen half 1 's nachts, dus na 4u aan een stuk onderweg zijn een dag hard aan de auto gewerkt te hebben, was het bedje een ware zegen...:woops:

De volgende ochtend vol goede moed begonnen met het uitladen met de onderdelen van Erik, maar helaas zat het weer wat tegen, het bleef maar wat druppelen... Toch heb ik doorgewerkt, want het moest gewoon klaar zijn, dus steeds maar door blijven gaan...
De setjes die ik van Erik gekregen had, waren er van een 1400, dus de veren die erop zaten, waren veel te zwak voor de zwaardere 1700 motor die ik heb liggen, dus ook deze moesten vervangen worden voor de 360 veren... Dus alles uit elkaar, lagers controleren (1 slechte vervangen, door schoongemaakte uit de eigen veerpoten) en de andere schoongemaakt en gesmeerd zodat ze allebei weer tiptop waren. Had al prijs gevraagd voor nieuwe delen de dag ervoor, maar ze waren 30 euro per stuk, niet op voorraad enz... dus ik moest ze wel hergebruiken, maar ze waren gelukkig nog goed...
Dus nadat alles weer in elkaar zat maar weer begonnen met de montage, dat ging goed vooruit dus een uurtje later zat de ene kant er alweer onder, inclusief met goeie remblokken in de schoongemaakte klauwen, klaar voor de volgende dus...
Ook daar vlot alles kunnen wijzigen naar de andere veren, maar helaas net voor het einde alle activiteiten moeten staken vanwege de regen... Ik heb zelfs nog een half uur met een paraplu boven mijn kop zitten werken, maar dat was uiteindelijk geen doen!
Ik zou dus moeten wachten tot de volgende ochtend om de laatste bout aan te trekken en mijn remmen te ontluchten en door te spoelen.:lol::no_comment:

Volgende dag weer begonnen, ook nu weer aan het regenen! :flame: Maar ik moest en zou het klaar hebben, dus plat op de oprit, in de regen de laatste bout aangetrokken en toen klaarde het toen het tijd was voor de remmen gelukkig op! Snel beide remmen ontlucht en getest en heel de zooi weer in elkaar gezet en klaar gemaakt voor een testritje!

"We gave it hell, and it helt together!" :D:D
Na een zacht begin, rustig remmen wat testen en na constatatie dat hij mooi rechtdoor bleef rijden bij remmen en hij het perfect deed, klaar voor het wat betere werk. drempels nemen met +30 km/h was uit den bozen, dus naar de eerste beste drempel gereden en met 60 km/h erover... EN... :confused:
Helemaal goed! :D:grr2::+ Het zit weer allemaal retestrak in elkaar! Bochten scheuren gaat weer zoals het had moeten zijn, het bootgehalte is eruit, nu enkel de schokbrekers achteraan nog even wisselen en ik heb een hele andere auto... Super dus.
Nu enkel het olielek nog oplossen bij de oliepomp van de motor, toch de remschijven wisselen (met die van 360 restauratie... die zijn nog heel goed en dan krijgt de 360 gewoon helemaal nieuwe!) en het kreng is er weer helemaal klaar voor, tip top! Klaar voor de winter na een klein beurtje net voor de winter en ... ach... hij is niet meer de mooiste, maar hij doet het eigenlijk nog wel slecht!

*mijmert even kort over de auto en gaat terug aan het werk!* :D

• Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
09-08-2010 15:30 #842338 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Mattias' Daily 340 GL 1.7
Mooi verhaal zeg Karsten en fijn dat het na een flink aantal uren werken, regenbuien en een beste rit naar Erik allemaal weer werkt zoals het hoort.

Echte liefhebbers gaan ver voor hun 300 :y:

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC