show je auto, of een project waar je mee bezig bent.
Volvo 340 1.4 DL met wat werk :)
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-06-2010 13:11 #837049
door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic Volvo 340 1.4 DL met wat werk :)
Je linker ruitenwisser kan ook dienst weigeren vanwege een los boutje op de as, waarmee hij vastgeklemd zit op de spline. Klepje van de ruitenwisser op de as omhoog, boutje aandraaien en klaar.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
18-07-2010 10:00 #840492
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo 340 1.4 DL met wat werk :)
Jaja, het was inderdaad een los boutje, Jeroen. Deze bleek lam, nu een nieuwe borgmoer gekocht en het euvel is verholpen.
Onderhand maken we fikse vorderingen met de Volvo. Alhoewel het nogsteeds een barrel is om tegenaan te kijken, de staat van de auto zelf zeer matig is en de koppeling er uiteraard niet beter op wordt, ben ik er wel (zij het voor de laatste keer) naar Zeeuws-Vlaanderen mee gereden. Het ouwe bakkie heeft de 160 km in ??n keer probleemloos gereden, en op de terugweg hetzelfde verhaal. Bovendien doet hij nog steeds elke dag werk voor woon/werkverkeer en dat doet ie probleemloos en zonder klagen.
Momenteel ziet het er naar uit dat ik in de eerste instantie mijn schokbrekers voor ga vervangen, aangezien het naar mijn idee erop lijkt dat de linker steeds meer jankt, kreunt en herrie maakt dan voorheen. Werkelijk met elk relief in de weg hoor je de schokbreker knarsen.
Ik heb het nog niet voor elkaar om de deur te fiksen. Hij blijft scheef staan en ik zit eraan te denken om de auto maar eens op de brug te zetten daarvoor. Bovendien is het pinnetje waarmee je de buitenhendel aan het mechanisme bevestigd lam en de goede ben ik kwijt, dus ook daar zal iets op moeten gevonden worden, want de deur kan nu niet open. We hebben het geprobeerd met cisal-touw maarja, dat is natuurlijk wel erg behelpen. Ook heb ik uitgevonden onderhand dat een nieuwe einddemper slechts 41 euro kost en die kan ik er natuurlijk zelf wel onder hangen, maar dit kan nog wel eventjes wachten.
Helaas denk ik dat ik met een koude winter geregeld stil zal staan met de Volvo wegens startproblemen. Onlangs de bougies eruit gehaald, schoongemaakt en opgeschuurd en dat leek voor ??n dag effect te hebben, maar de auto start helaas nog steeds als een bejaarde en demente vent in een achtbaan: het is niet helemaal de bedoeling. Wellicht een ontstekingsprobleem en ik zal de spoel eens nalopen en eventueel schoonmaken.
Ook nog geen tijd besteed aan het afstellen van de carburateur of aan een compressiemeting. Het blokkie schudt nog vrolijk in zijn voegen en het ziet er naar uit dat de auto het kan hebben. Toch wil ik hier snel vanaf zijn. Actie ondernemen is de enige mogelijkheid.
Wat wel gelukt is is de radio. Met vier prima klinkende Marquant (niet het beste merk, i know) speakers en dito radio met USB-hub toer ik nu vrolijk door de Zoetermeerse polders heen en dat bevalt me allemaal fantastisch. Met muziek rijden is heerlijk, zeker als je dan neit alle rateltjes, kreuntjes en piepjes hoeft te horen die uit de Volvo komen. Dat is toch een beetje luisteren naar pijn in je portemonnee xD
Onderhand maken we fikse vorderingen met de Volvo. Alhoewel het nogsteeds een barrel is om tegenaan te kijken, de staat van de auto zelf zeer matig is en de koppeling er uiteraard niet beter op wordt, ben ik er wel (zij het voor de laatste keer) naar Zeeuws-Vlaanderen mee gereden. Het ouwe bakkie heeft de 160 km in ??n keer probleemloos gereden, en op de terugweg hetzelfde verhaal. Bovendien doet hij nog steeds elke dag werk voor woon/werkverkeer en dat doet ie probleemloos en zonder klagen.
Momenteel ziet het er naar uit dat ik in de eerste instantie mijn schokbrekers voor ga vervangen, aangezien het naar mijn idee erop lijkt dat de linker steeds meer jankt, kreunt en herrie maakt dan voorheen. Werkelijk met elk relief in de weg hoor je de schokbreker knarsen.
Ik heb het nog niet voor elkaar om de deur te fiksen. Hij blijft scheef staan en ik zit eraan te denken om de auto maar eens op de brug te zetten daarvoor. Bovendien is het pinnetje waarmee je de buitenhendel aan het mechanisme bevestigd lam en de goede ben ik kwijt, dus ook daar zal iets op moeten gevonden worden, want de deur kan nu niet open. We hebben het geprobeerd met cisal-touw maarja, dat is natuurlijk wel erg behelpen. Ook heb ik uitgevonden onderhand dat een nieuwe einddemper slechts 41 euro kost en die kan ik er natuurlijk zelf wel onder hangen, maar dit kan nog wel eventjes wachten.
Helaas denk ik dat ik met een koude winter geregeld stil zal staan met de Volvo wegens startproblemen. Onlangs de bougies eruit gehaald, schoongemaakt en opgeschuurd en dat leek voor ??n dag effect te hebben, maar de auto start helaas nog steeds als een bejaarde en demente vent in een achtbaan: het is niet helemaal de bedoeling. Wellicht een ontstekingsprobleem en ik zal de spoel eens nalopen en eventueel schoonmaken.
Ook nog geen tijd besteed aan het afstellen van de carburateur of aan een compressiemeting. Het blokkie schudt nog vrolijk in zijn voegen en het ziet er naar uit dat de auto het kan hebben. Toch wil ik hier snel vanaf zijn. Actie ondernemen is de enige mogelijkheid.
Wat wel gelukt is is de radio. Met vier prima klinkende Marquant (niet het beste merk, i know) speakers en dito radio met USB-hub toer ik nu vrolijk door de Zoetermeerse polders heen en dat bevalt me allemaal fantastisch. Met muziek rijden is heerlijk, zeker als je dan neit alle rateltjes, kreuntjes en piepjes hoeft te horen die uit de Volvo komen. Dat is toch een beetje luisteren naar pijn in je portemonnee xD
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-07-2010 11:56 #840497
door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic Volvo 340 1.4 DL met wat werk :)
Waarom de bougies opschuren? Je kunt beter de complete ontsteking gewoon vervangen ?n de carburateur reviseren en een keer goed (laten) afstellen (door iemand die nog weet hoe die dingen werken). Als het dan nog niet verholpen is is er misschien wat meer aand de hand. Lekke slangetjes of pakkingen...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
18-07-2010 13:04 #840499
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo 340 1.4 DL met wat werk :)
Je hebt ook nog steeds niet de bougiekabels/verdelerkap/etc vervangen of wat? Ik kan mijn eerste 340-winter ook nog wel herinneren, starten ho maar. Verslofte rotzooi allemaal vervangen et voil?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- J. Ruiter
- Verbannen
-
Minder
Meer
18-07-2010 14:12 #840508
door J. Ruiter
Beantwoord door J. Ruiter in topic Volvo 340 1.4 DL met wat werk :)
je hebt inderdaad meteen resultaat als je de bougies,verdelerkap,rotor,bougieskabels vervangt.,bij een van mijn 340's gedaan na aanschaf van de auto en een goed werkende 340 die zijn werk goed doet..
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
19-07-2010 11:39 #840582
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo 340 1.4 DL met wat werk :)
Klopt, en dat hebben jullie me al 3 keer verteld
maar met geen cent te makken moet je toch ?ets doen he...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
19-07-2010 12:14 #840583
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo 340 1.4 DL met wat werk :)
Bougies: 16 euro
Rotor: 4 euro
Verdelerkap: 10 euro
Bougiekabels: 25 euro
BTW erbij, beetje marge want richtprijzen, kom je op 70 euro. Nouja als ik moest kiezen tussen startproblemen en geen startproblemen... en het scheelt je benzine heh
Rotor: 4 euro
Verdelerkap: 10 euro
Bougiekabels: 25 euro
BTW erbij, beetje marge want richtprijzen, kom je op 70 euro. Nouja als ik moest kiezen tussen startproblemen en geen startproblemen... en het scheelt je benzine heh

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
19-07-2010 17:45 #840605
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo 340 1.4 DL met wat werk :)
ja, het verschil in brandstofverbruik heb je zo terugverdiend. gewoon blijven rijden met oude zooi is uiteindelijk altijd duurder
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- J. Ruiter
- Verbannen
-
Minder
Meer
19-07-2010 21:08 #840627
door J. Ruiter
Beantwoord door J. Ruiter in topic Volvo 340 1.4 DL met wat werk :)
liever het brandstofgebruik van 1 op 12 dan 1 op 6!!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
20-07-2010 00:29 #840687
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo 340 1.4 DL met wat werk :)
Ja jongens, dat snap ik ook wel. Maar dan moet je eerstdie 70 euro hebben. Ik rijd totaan mijn vakantie mijn tank leeg, mijn salaris komt in mijn vakantie en mijn bankrekening heeft niet meer dan 30 cent. Arme student he xD
Heb van mijn ouders wel een kleine goodie gekregen: gele verlichting. Gelijk erin gezet en helemaal kicke. Ook de motor stationair iets hoger afgesteld, hij loopt nu een stuk mooier, hij was duidelijk v??l te laag afgesteld. Deze week nog even de carb nalopen en wellicht dat een collega van me nog wat slangetjes heeft liggen in zijn magazijn.
Morgen zet ik er even een fotootje op van de gele koplampen. Moet ze wel nog wat lager afstellen want de mensen voor mij hebben er verschrikkelijk last van zoals ze nu staan xD
Heb van mijn ouders wel een kleine goodie gekregen: gele verlichting. Gelijk erin gezet en helemaal kicke. Ook de motor stationair iets hoger afgesteld, hij loopt nu een stuk mooier, hij was duidelijk v??l te laag afgesteld. Deze week nog even de carb nalopen en wellicht dat een collega van me nog wat slangetjes heeft liggen in zijn magazijn.
Morgen zet ik er even een fotootje op van de gele koplampen. Moet ze wel nog wat lager afstellen want de mensen voor mij hebben er verschrikkelijk last van zoals ze nu staan xD
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Mark Smeets