show je auto, of een project waar je mee bezig bent.
Volvo 340 L 1983 van Marcel
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
06-02-2010 13:27 #816612
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo 340 L 1983 van Marcel
Ik ben nu dus ff met de aandrijfas bezig erop zetten, ik heb het volgende geprobeerd: Op de prise-as kan ik hem erop schuiven zover de naden op de prise-as lopen, maar dan zit hij niet zover naar voren dat hij op de achterste past. Op de achterste kan ik hem net 2mm schuiven, en hoeveel kracht ik er ook op zet, verder wil ie niet, maar eraf gaat ie dan weer erg gemakkelijk. Kan het zijn dat aan de prise-as de cardanas verder dan die naden kan worden geschoven zodat hij op de achterste past? Of moet hij per se eerst op de achterste? Sorry voor al die vragen hierover maar ik heb nog totaal geen ervaring met aut's of sleutelen :cry2:
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-02-2010 13:45 #816616
door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Volvo 340 L 1983 van Marcel
hij moet idd perse eerst op de achterste, omdat hij daar zover opgeschoven moet worden dat ie over de voorste geschoven kan worden.
maak eerst beide prise-assen schoon met een staalborstel, en doe in de bussen van de aandrijfas een goed dik vet. achter zorgen dat de bus van de as goed in de spiebanen valt, zover mogelijk met de hand erop schuiven en daarna met een blokje hout en een kunststof hamer er verder op drijven. evt kun je het staartstuk van het koppelingshuis gebruiken met een hefboom om hem erop te drukken.
om het jezelf iets makkelijker te maken zou je de voorste versnellingsbak rubbers een x aantal slagen kunnen lossen, dan komt de voorkant van de bak wat omlaag en gaat het net ietsjes makkelijker
als je eenmaal voorbij de voorste prise as komt met de as kun je hem vrijwel altijd in 1x over het voorste schuiven, doordat je de as er schuin op monteerd gaat hij zo lastig.
heb het bij cvt asjes wel eens dat hij nagenoeg onmogelijk terug te plaatsen is, maar als hij eenmaal ver genoeg is zoeft hij over de voorste prise-as (bij cvt zit er een veer bij de versnellingsbak die de as naar voren drukt)
maak eerst beide prise-assen schoon met een staalborstel, en doe in de bussen van de aandrijfas een goed dik vet. achter zorgen dat de bus van de as goed in de spiebanen valt, zover mogelijk met de hand erop schuiven en daarna met een blokje hout en een kunststof hamer er verder op drijven. evt kun je het staartstuk van het koppelingshuis gebruiken met een hefboom om hem erop te drukken.
om het jezelf iets makkelijker te maken zou je de voorste versnellingsbak rubbers een x aantal slagen kunnen lossen, dan komt de voorkant van de bak wat omlaag en gaat het net ietsjes makkelijker
als je eenmaal voorbij de voorste prise as komt met de as kun je hem vrijwel altijd in 1x over het voorste schuiven, doordat je de as er schuin op monteerd gaat hij zo lastig.
heb het bij cvt asjes wel eens dat hij nagenoeg onmogelijk terug te plaatsen is, maar als hij eenmaal ver genoeg is zoeft hij over de voorste prise-as (bij cvt zit er een veer bij de versnellingsbak die de as naar voren drukt)
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
06-02-2010 15:57 #816628
door V300 register
Bedankt, daar kan ik wat mee
Het schoonborstellen en invetten heb ik zojuist ff gedaan, nu moet ik werken dus ga ik morgen nog een poging wagen. Dan gelijk een kleiner breekijzer zoeken om te hefbomen.
Van de versnellingsbak, welke zijn die rubbers? Die aan het |--| vormige ophangstel zitten of waar de versnellingspook aanzit?
Van de versnellingsbak, welke zijn die rubbers? Die aan het |--| vormige ophangstel zitten of waar de versnellingspook aanzit?
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
19-02-2010 17:57 #818511
door V300 register
De rubberschroeven heb ik nu een stuk omlaag gedaan, maar nog geen merkbaar verschil gevoeld. Morgen ga ik ze nog lager draaien en een hefboom constructie proberen te gebruiken. Vandaag niet meer verder gegaan omdat ik besefte van suiker te zijn en toen ging het regenen. Nog wel een pluspuntje, ik heb eindelijk een 5bak! zgan, en gereviseerd door een kerel die bij een volvogarage werkte en hem als reserve hield.
(klikie voor groter)
Waarom niet meteen deze eronder? Omdat ik 13-2 APK moet hebben en zo snel zal het me niet lukken denk ik :+ En ik ben nog in dubio over een sper
(klikie voor groter)
Waarom niet meteen deze eronder? Omdat ik 13-2 APK moet hebben en zo snel zal het me niet lukken denk ik :+ En ik ben nog in dubio over een sper
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
20-02-2010 16:13 #818654
door V300 register
Welk een voldoening.. na de moertjes van de voorste rubbers van de bak op zijn laagst te hebben geschroefd, en flink krijkken tegen het koppelingshuis met een waterpomptang, gaf hij eindelijk mee! :w00t: de cardanas zit er nu eindelijk weer op 
Wat nog rest is de uitlijning, na de bak weer terug te hebben gehangen is de cardanas onmogelijk heen en weer te schuiven, wat na een tip van Erik Buijs wel mogelijk zou moeten zijn. De achterste motorsteunen moeten dus los, motor omhoog en weer vast. Deze heb ik meteen even bekeken, maar zat anders dan ik had verwacht:
Aan de achterkant zit hij vast met een schroef, en onder met 3(of moertjes ofzo)
Moet ik nu die ene losmaken aan beide steunen of die aan de onderkant?
Wat nog rest is de uitlijning, na de bak weer terug te hebben gehangen is de cardanas onmogelijk heen en weer te schuiven, wat na een tip van Erik Buijs wel mogelijk zou moeten zijn. De achterste motorsteunen moeten dus los, motor omhoog en weer vast. Deze heb ik meteen even bekeken, maar zat anders dan ik had verwacht:
Aan de achterkant zit hij vast met een schroef, en onder met 3(of moertjes ofzo)
Moet ik nu die ene losmaken aan beide steunen of die aan de onderkant?
- E. van Oostveen
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-02-2010 00:12 #818730
door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Volvo 340 L 1983 van Marcel
Aan de onderkant zitten 3 inbusboutjes, die hoef je niet los te halen. Achterop zit bij een 1400 aan weerzijden een moer. Deze kun je van bovenaf en van onderaf loshalen. Zorg wel voor passend gereedschap. Van bovenaf is het handig als je eerst de pannenkoek verwijderd.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
21-02-2010 00:22 #818734
door V300 register
Die 3 leken ook al een beetje op inbus ja, maar er zit nogal wat troep in/op enzo, maar thx voor je antwoord, van de week weer aan de slag
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-02-2010 12:07 #818764
door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Volvo 340 L 1983 van Marcel
die 3 aan de onderkant is inbus 6, die mogen idd vast blijven zitten
aan allebei de kanten de moer ietsje lossen (sleuteltje 17), dan motor met de hand omhoog drukken en tegelijkertijd de moer weer vastzetten, tot de aandrijfas redelijk soepeltjes heen en weer te schuiven is dan is de uitlijning goed
aan allebei de kanten de moer ietsje lossen (sleuteltje 17), dan motor met de hand omhoog drukken en tegelijkertijd de moer weer vastzetten, tot de aandrijfas redelijk soepeltjes heen en weer te schuiven is dan is de uitlijning goed
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
25-02-2010 15:38 #819354
door V300 register
Net een poging gewaagd, de motor met de hand omhoog had weinig resultaat, dus eerst maar eens de krik onder de carter. Dit had weinig succes (volgens mij ging hij meer aan de voorkant omhoog dan aan de achterkant) vervolgens krijk onder koppelingshuis. Na een tijdje kon ik de as mooi verschuiven, dus moertjes weer vast en krik laten zakken. Maar ondertussen zakte ook de motor/koppelinghuis weer omlaag..
Dalijk nog even een poging doen met krik onder koppelinghuis, en dan net iets hoger vastzetten zodat hij hopelijk zakt tot de goede hoogte
Dalijk nog even een poging doen met krik onder koppelinghuis, en dan net iets hoger vastzetten zodat hij hopelijk zakt tot de goede hoogte
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
25-02-2010 18:11 #819371
door V300 register
En nu word ik wel heel chagerijnig, ik krijg het elke keer weer voor elkaar om hem net 2mm ofzo te laag te krijgen, als ik hem iets omhoog duw verschuift 'ie goed, maar als de motor dan weer terugzakt weer niet..:flame:
Moderators: Mark Smeets