Volvo 340 L 1983 van Marcel
- V300 register
- Verbannen
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Ik heb gisteravond in m'n vrije tijd ook maar eens een plan van aanpak opgezet, wat ruwweg neerkomt op rijdend krijgen, basisonderhoud plegen, onderdelen en verf verzamelen, laswerk (laten) uitvoeren, nieuwe deuren/voorschermen erop en bij/overspuiten. Als dat allemaal klaar is ga ik mijn oog laten vallen op een mogelijke F7R swap (toevallig staat er nu een op marktplaats yay, net als een 1.7 5bak )
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
lijkt me wel lache, als je de juiste conversieparts hebt is het op de remmen en het inlaatspruitstuk na een best eenvoudige swap. in een mk3 is het voor een groot deel echt regelrecht schroefwerk, in je mk2 moet je nog wat andere dingetjes verbouwen (o.a. brede radiateur bovenop voorbalk plaatsen, gat voor radiateur vergroten etc.)
over die aandrijfas; sjah je kan geluk hebben en je kan pech hebben, rijstijl; uitlijning e.d. hebben effect op de levensduur, maar hoeft geen hoofdoorzaak te zijn voor het overlijden van een as. iemand die altijd doodnormaal rijd en er geen gekke dingen doet kan ook een keer de l*l zijn.
vergis je er echter niet in, vooral het inlaatspruitstuk (afwegen of je voor dubbele carburateurs gaat (VET!! en ook weinig werk aan de kabelboom) of injectie) bij injectie moet de gasklep naar de andere kant van 't spruitstuk verhuizen, moet je alu voor kunnen lassen. daarnaast is de kop te breed en komt het spruitstuk/carburateur tegen de hoofdremcylinder aan. brake-bias systeem, rembekrachtiger + hrc verplaatsen e.d. zijn mogelijke oplossingen, maar het blijft een van de meest serieuze onderwerpen bij zo'n swap. voor zover ik weet is er nog geen veilige/geschikte/uitgevoerde oplossing voor in een LHD en dat betekend pionierswerk.
- V300 register
- Verbannen
-
Aandrijfas is puur pech. Ik heb met mijn 340 in drie en een half jaar maar ??n stuk gereden.
En dat terwijl er een turbo met berg koppel ingelegen heeft,
nu de 1.7i in ligt,
er een starre sinterplaat ingezeten heeft,
ik er al twee jaar mee drift,
en er ook dit soort stuff mee uithaalde
Maargoed, Buis kreeg het ook voor elkaar om drie aandrijfassen op ??n dag kapot te rijden
maar die had dan ook nog meer koppel.Ik bedenk me trouwens wel net, dat ik mijn motor van harde steunen had voorzien, dat zou ook kunnen schelen in aandrijfas verbruik!
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
klopt idd, minder beweging/tordering van 't blok en dus een betere uitlijning tov aandrijfasrwdstudent;129879 schreef : Ik bedenk me trouwens wel net, dat ik mijn motor van harde steunen had voorzien, dat zou ook kunnen schelen in aandrijfas verbruik!
- V300 register
- Verbannen
-
Ik kan het weten, heb zonder motorkap gereden met slappe- en harde motorsteunen :]
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
de beweging zonder belasting (gewoon ff paar x abrupt gas geven) vanuit de motorruimte zegt al genoeg, gezien de lage toleratiemogelijkheden van de as; allemaal kielekiele
- V300 register
- Verbannen
-
AvdAkker;129868 schreef : kijk, dat is praat!
En het blijft ook nog even praat, ik wil eerst de buitenkant helemaal goed hebben, de huidige 1.4 kan nog wel even mee
Ergens ben ik dan net als jij Anjo, als ik iets doe wil ik het ook meteen goed doen, en dus het beste (maar nog best goed te doen) erin hebben :f
Het viel me al tegen toen ik las dat er geen redblock in de 340paste, en toen las ik op v3m opeens over de f7r, met dit plaatje erbij yeeehaaa!:
Hebbe hebbe hebbe!
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
bekijk het topic van adam bijv maar eens, das een echte f7r www.volvo300mania.com/forum-uk/viewtopic.php?f=13&t=6017
qua werk is een turboblok meer kosten/fabricage, omdat je ruimte moet creeren voor je intercoolersysteem en de turbo zelf natuurlijk. voordeel van turbo is dat je makkelijker meer vermogen eruit kan krijgen, maar met de juiste aanpassingen aan een 16v na blok wordt dat ook al eng zat in een 340 (tegen de 200pk)
- V300 register
- Verbannen
-
bedankt voor die link iig, ik moet toch zeggen dat ons forum een betere indeling/zoekfunctie heeft dan de v3m