show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

Volvo 340 L 1983 van Marcel

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
08-01-2010 00:00 #811412 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo 340 L 1983 van Marcel

AvdAkker;129868 schreef : (afwegen of je voor dubbele carburateurs gaat (VET!! en ook weinig werk aan de kabelboom) of injectie)

Wat is eigenlijk het verschil in vermogen/efficientie/vetheid tussen carbs en multi-injectie? Op m'n gevoel zou ik zeggen dat de injectie beter is icm een goede ecu?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-01-2010 08:30 #811416 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic Volvo 340 L 1983 van Marcel
Een goed injectiesysteem met een programmeerbare ecu is veel makkelijker te tunen en loopt onder alle weersomstandigheden even goed. Een carburateur moet je mechanisch afstellen en een flinke verandering in de luchtvochtigheid en temperatuur helpen je zorgvuldig afgestelde carburateurinstellingen meteen weer om zeep. Je stelt hem af op een bepaald toerental onder een bepaalde belasting, maar hoe presteert hij bij andere toerentallen en belastingen?

Onderaan deze pagina staat een aardig vergelijk tussen Injectie en Carburateurs:

dtcc.cz28.com/history/vs.htm

Met de beoordeling van de "WOW-factor" ben ik het zelf iig niet eens. 2 dikke carburateurs zien er imo veel vetter uit als een injectiesysteem. Het geluid is vaak ook nog veel vetter. Maar zoals de auteur zelf al zegt, hij is eigenlijk een injectiefanaat.

Hier een heldere uitleg over de verschillen en eigenschappen:

www.carcraft.com/techarticles/116_0308_efi/index.html

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-01-2010 09:44 #811420 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Volvo 340 L 1983 van Marcel
ja jeroen, dat eerste is natuurlijk heel makkelijk gezegd maar ik vind wel dat de verschillen daarbij alsnog minimaal zijn omdat het een kleine factor in mengsel is.

het grote voordeel van carburateurs is de doodeenvoud, je hoeft bij een swap in een 300 nauwelijks wat aan de kabelboom te verbouwen en enkel een elektrische brandstofpomp toe te voegen. een keer goed af laten stellen op de dyno (sproeierbezetting e.d.) en je kan het hele jaar door heerlijk gasgeven. naast 2 dubbele carburateurs kun je er ook 4 motorfietscarburateurs op zetten voor hetzelfde effect.

voor hetzelfde geluid als de dubbele carbs zou je er ook injectie op kunnen zetten met 4 gasklephuizen, nadeel van een injectie is dat het een stukje complexer wordt, meer sensoren en meer bedrading(al mag dat laatste geen probleem zijn). aangezien je het inlaatspruitstuk hoe dan ook verbouwd ivm ligging motor/ hrc moet je voor ideale werking van je injectie deze ook opnieuw af laten stellen ivm andere lengte inlaattraject>gasklep.

ik heb persoonlijk een gruwelijke hekel aan injectiesystemen met een elektronisch gaspedaal; de gasrespons is hoe dan ook veel te traag. als ik op het pedaal trap wil ik het liefste direct een respons op de motor, vaak duurt dat gewoon een halve seconde.

kortgezegd; carburateurs erop!

• Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-01-2010 12:21 #811423 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic Volvo 340 L 1983 van Marcel

AvdAkker;129983 schreef : ja jeroen, dat eerste is natuurlijk heel makkelijk gezegd maar ik vind wel dat de verschillen daarbij alsnog minimaal zijn omdat het een kleine factor in mengsel is.

Zelfs een minimale prestatiewinst is interessant als je tot het naadje gaat met tunen...? Dat zou juist jij met me eens moeten zijn. ;)
Als je gewoon "eenvoudig" een brok extra vermogen en koppel wilt zijn carburateurs inderdaad de beste keuze.

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-01-2010 13:16 #811428 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Volvo 340 L 1983 van Marcel
bij een wat grotere (2.0>) turbomotor zou ik het daar volledig mee eens zijn

een 2.0 16v met wat interne tuning (nokkenassen, compressie, grotere kleppen etc) goede uitlaat en een goede dubbele carburateur setup kan zo richting de 200pk geschopt worden

datzelfde verhaal maar dan icm injectie gaat dan wel richting de 220/225 maar er hangt een behoorlijk prijskaartje aan

het is maar net wat je wilt, net wat je zegt, eenvoudig een brok vermogen en koppel erbij dan zijn carbs the way to go; injectie blijft natuurlijk erg gaaf maar de winst tov carbs vind ik persoonlijk minimaal op zo'n blokkie.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
08-01-2010 15:54 #811435 door V300 register

AvdAkker;129983 schreef :
ik heb persoonlijk een gruwelijke hekel aan injectiesystemen met een elektronisch gaspedaal; de gasrespons is hoe dan ook veel te traag. als ik op het pedaal trap wil ik het liefste direct een respons op de motor, vaak duurt dat gewoon een halve seconde.

kortgezegd; carburateurs erop!

Een h????l belangrijke opmerking hier, de gasreactie is bepaald door de afregeling van de fabrikant en de trage reactie heeft als enkele reden de uitstoot en het verbruik tot een minimum te beperken.

Geef mij maar een enjectiesysteem. Overigens kan je met een fatsoenlijk inlaatspruitstuk met ??n gasklep makkelijk hetzelfde vermogen en gasreactie bereiken als bij dubbele carburateurs.

Goed, ik ben dan ook een echte anti-carburatie/ injectie-fanaat. Injectie heeft in mijn ogen alleen maar voordelen. yeehaa!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
08-01-2010 16:05 #811438 door V300 register
Twee trappers reageren nog veel sneller.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
08-01-2010 16:47 #811443 door V300 register
ja de vertraging komt meestal doordat de boordcomputer eerst gaat berekenen tot hoe ver hij de gasklep onder de gegeven omstandigheden kan openen voordat er teveel schadelijke uitstoot komt. Die berekeningen gaan redelijk vlot maar een paar tienden vertraging voelt als veel meer, ook omdat de gasklep dus uiteindelijk niet in 1 klap maar meer geleidelijk open gaat.

sommige boordcomputers kun je door een bepaalde diagnostische modus, danwel een andere landencode in te voeren deze 'berekening vooraf' laten overslaan. de gasreactie is dan vrijwel gelijk aan carburateurmotoren.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
08-01-2010 17:02 #811453 door V300 register
Ik heb dus nog genoeg te overwegen :+ Ik denk dat het ook afhankelijk wordt of ik bij m'n supermarkt bijbaantje een promotie naar teamleider kan krijgen en m'n loon kan verdubbelen, als ik het geld ervoor heb dan zou ik momenteel toch naar injectie neigen

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-01-2010 17:12 #811456 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Volvo 340 L 1983 van Marcel

antiekeradio;130006 schreef : ja de vertraging komt meestal doordat de boordcomputer eerst gaat berekenen tot hoe ver hij de gasklep onder de gegeven omstandigheden kan openen voordat er teveel schadelijke uitstoot komt. Die berekeningen gaan redelijk vlot maar een paar tienden vertraging voelt als veel meer, ook omdat de gasklep dus uiteindelijk niet in 1 klap maar meer geleidelijk open gaat.

sommige boordcomputers kun je door een bepaalde diagnostische modus, danwel een andere landencode in te voeren deze 'berekening vooraf' laten overslaan. de gasreactie is dan vrijwel gelijk aan carburateurmotoren.

Verschrikkelijk is dat. Kun je eerst alvast vol gas geven, vervolgens een kop koffie gaan drinken en als je klaar bent begint 'ie vast met toeren opbouwen.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC