show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

Blue Special No. 1 van Steven (FY-75-SL) (ex)

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
05-08-2009 10:56 #792461 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Blue Special No. 1 van Steven (FY-75-SL) (ex)
ja, dat klopt.

daar loopt vanuit de motorruimte een slangetje naartoe.
als je de nippel opendraait komt er lucht uit, en het beetje water wat meekomt loopt netjes via de afwatering weg.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
05-08-2009 13:55 #792468 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Blue Special No. 1 van Steven (FY-75-SL) (ex)
Hoe draai je die nippel open? kun je dat 'tuutje' eraf schroeven?

Stabistang zit vast, lampjes gefixt. Hij lijkt nergens meer koelvloeistof te lekken. Gisteren de dop eraf gelaten en ik kon nog een litertje bijvullen. Als ik in de dikke slang knijp hoor je geen lucht meer.

Anjo, je bent je kunstof hamer vergeten, lag midden onder de auto.

Net even een proefritje gemaakt naar benzinestation, resultaat:
- bizar late koppeling, ik twijfel of dat vroeger ook z? erg was, misschien weer ff wennen.
- dun slangetje naast de dikke (vul?)slang naar de tank is lek (lekte na het tanken een tijdje, nu niet meer, is dat een soort overloopslang ofzo?)
- op de terugweg hield hij opeens een paar keer in
- hij ploft een beetje en stinkt.
- maar toch best wel veel power :D

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-08-2009 14:03 #792470 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Blue Special No. 1 van Steven (FY-75-SL) (ex)
De aanvoerslangen voor het gas moeten bij vervanging een keurmerk hebben. Ze zijn niet al te goedkoop, maar in dit geval gaat veiligheid wel voor. Controleer tevens alle andere aansluitingen en de verdamper. Bij oude verdamper zit een nippeltje dat je open kan draaien en dan kan er sludge en water uit komen. Dit is normaal onderhoud.

Bij een gasboer en soms bij automaterialenzaken zijn deze slangen met E-specificaties te koop. Check ook zeker de aanvoerslang naar de gastank en de afsluiters. Dit is echt ook belangrijk. Met een CO2 apparaat kun je nog nadere lekkages vaststellen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
05-08-2009 14:15 #792471 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Blue Special No. 1 van Steven (FY-75-SL) (ex)
Voor dat gasgedoe ga ik naar een specialist waar ik m'n nieuwe verdamper heb laten installeren. Die slangen die jij noemt worden altijd gechecked bij de APK, moeten nog goed zijn, is er al eens 1 vervangen geloof ik.

Naar dat sludge-aftapnippeltje zijn we al eens op zoek geweest, niet gevonden. Volgens mij is het bij deze verdamper de bedoeling dat je de dikke slang onderop (die naar de carb gaat) losdraait en schoonmaakt, die zit precies op de nippel-plek waar ik 'm in menig documentatie ben tegengekomen (is nu kapot en eraf).

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
05-08-2009 14:16 #792472 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Blue Special No. 1 van Steven (FY-75-SL) (ex)

punkazz;115321 schreef : - dun slangetje naast de dikke (vul?)slang naar de tank is lek (lekte na het tanken een tijdje, nu niet meer, is dat een soort overloopslang ofzo?)

Dit gaat dus over benzine...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-08-2009 14:20 #792474 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Blue Special No. 1 van Steven (FY-75-SL) (ex)
Ah, nu snap ik hem. Dan is het de bedoeling dat het meeverbrand en zo oplost. Een zelfverzorgend systeem met risico's. Ik kan me zo geen andere voordeel bedenken.
Als het zo werkt zou ook een kortslangetje met overdrukventiel en afschroefbaar lekpotje voldoen?????? (over dat overdrukventiel twijfel ik een beetje)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-08-2009 14:21 #792475 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Blue Special No. 1 van Steven (FY-75-SL) (ex)
Jip, overloopslang. Moet voor APK ook dicht zijn. Is ook wel prettiger ivm benzine luchten/dampen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
05-08-2009 14:35 #792477 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Blue Special No. 1 van Steven (FY-75-SL) (ex)

Erik;115327 schreef : Ah, nu snap ik hem. Dan is het de bedoeling dat het meeverbrand en zo oplost. Een zelfverzorgend systeem met risico's. Ik kan me zo geen andere voordeel bedenken.
Als het zo werkt zou ook een kortslangetje met overdrukventiel en afschroefbaar lekpotje voldoen?????? (over dat overdrukventiel twijfel ik een beetje)

Ik weet het absoluut niet zeker hoor, maar dit vermoeden kreeg ik toen ik me erin ging verdiepen (is ook weer even geleden). Er zat ook niet bijzonder veel sludge in die slang. Deze was trouwens helemaal kapot gescheurd aan de onderkant, erg karig dat ze deze destijds niet hebben meevervangen met de verdamper. Deze dus:

AvdAkker;115289 schreef : de aanvoerslang van het gas naar het mengstuk was zo gaar als wat aan de onderzijde van de verdamper, je trok de slang zo verrot. dat laatste deed mij besluiten om voorlopig even het gas niet aan te sluiten, ik heb dus het systeem laten zitten maar er niets van aangesloten, ook de brandstofafsluiter niet.


Hier staan een heleboel foto's van 'het kreng': www.mijnalbum.nl/Album=ZX6GA486

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
05-08-2009 14:45 #792478 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Blue Special No. 1 van Steven (FY-75-SL) (ex)

antiekeradio;115313 schreef : daar loopt vanuit de motorruimte een slangetje naartoe.
als je de nippel opendraait komt er lucht uit, en het beetje water wat meekomt loopt netjes via de afwatering weg.

Nog even die belangrijke vraag voor vandaag: hoe krijg je die nippel open, stukje losser schroeven ofzo? Ik heb maar een beetje lopen prutsen, zonder resultaat.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
05-08-2009 15:50 #792482 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Blue Special No. 1 van Steven (FY-75-SL) (ex)
ja, sleuteltje 7 ofzo.

aan de motorruimte-kant het hoekje tegenhouden, en met de sleutel een paar slagen open draaien.


Ontluchten moet je doen met de motor op 3000 toeren, kachelkraan geheel open, en het expansievat volgens mij ook open.

er komt door het gasgeven een straaltje water uit. zodra dat zo is ipv luchtbellen, gauw dichtdraaien en de gas weer loslaten.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD