Anjo’s projectauto: 1986 340GT special B14T
- V300 register
- Verbannen
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- E. van Oostveen
- Nieuw lid
-
(.....goed gevoel)
- V300 register
- Verbannen
-
@ Anjo: idd, al die kabels - zitten zo wel heel netjes:D. Is een technisch baantje bij het ontwikkelen van nieuwe auto's niets voor jou?
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
dit is nog gewoon vallen en opstaan; past het niet? jammer; slijptol erin, in de afvalbak donderen en opnieuw beginnen.
met een probleem je bed in gaan en met een idee wakker worden en het succesvol uitvoeren.
na een halve dag achter de draaibank tevreden zijn met je verrichte werk en er tijdens de montage achter komen dat je verkeerd gemeten hebt en het werk weg kunt donderen...
na 9 uur lassen realiseren dat wat je wilt niet werkt en vervolgens een nieuwe oplossing vinden die beter is en met een half uurtje klaar...
d?t is de charme van dit werk, geen computer, geen ingewikkelde metingen maar kijken; letten op wat in de praktijk heel gaat blijven en wat niet, proberen om het er zo netjes mogelijk uit te laten zien maar wel functioneel en betrouwbaar...
toen ik de motor erin hing was ik al bezig met hoe ik de leidingen kon laten lopen; 25 stappen vooruit denken en dan toch dat ene kleine dingetje vergeten waar je later achterkomt...
heerlijk; i love it.
de engineers van nu die dingen ontwikkelen hebben een mooi computerprogrammatje waar alles op uitgetekend word (heb ik zelf ook trouwens:D), en zodra het uitgevoerd wordt en het product nodig is komt de klant (bijv de productie) erachter dat er met bepaalde dingen totaal geen rekening gehouden is.. halve, snelle oplossingen worden dan toegepast en die worden dan nog wel eens vastgelegd als productiemethode ook... door de gehele v300 heb ik al meerdere van dat soort dingen gezien al was dat wel een ander tijdperk als we het over automatisering hebben.. maar toch het is gewoon slordig en dat komt doordat ze zoveel "vaklui zonder praktijkervaring" op de engineering hebben lopen EN omdat alles zo goedkoop en snel mogelijk moet.
vooral van dat laatste heb ik geen last en ik denk dat dat een hoop gaat schelen in het eindresultaat!
- V300 register
- Verbannen
-
AvdAkker;117014 schreef : neuh, daar is geen hol meer aan!
Spreek je uit ervaring?
dit is nog gewoon vallen en opstaan; past het niet? jammer; slijptol erin, in de afvalbak donderen en opnieuw beginnen.
Daar heeft men dus CAD voor uitgevonden.
met een probleem je bed in gaan en met een idee wakker worden en het succesvol uitvoeren.
Problemen van je werk mee naar huis nemen, valt niet aan te raden.
na een halve dag achter de draaibank tevreden zijn met je verrichte werk en er tijdens de montage achter komen dat je verkeerd gemeten hebt en het werk weg kunt donderen...
Weer 500 Euro over de balk gesmeten..........
na 9 uur lassen realiseren dat wat je wilt niet werkt en vervolgens een nieuwe oplossing vinden die beter is en met een half uurtje klaar...
Daar hebben ze "Simultaneous Engineering" voor uitgevonden........
d?t is de charme van dit werk, geen computer, geen ingewikkelde metingen maar kijken; letten op wat in de praktijk heel gaat blijven en wat niet, proberen om het er zo netjes mogelijk uit te laten zien maar wel functioneel en betrouwbaar...
Erg knap als je alleen door te kijken kunt bepalen of iets heel gaat blijven.
Eisen en wensen-conceptfase-conceptkeuze-engineering-testing-validating.
toen ik de motor erin hing was ik al bezig met hoe ik de leidingen kon laten lopen; 25 stappen vooruit denken en dan toch dat ene kleine dingetje vergeten waar je later achterkomt...
heerlijk; i love it.
de engineers van nu die dingen ontwikkelen hebben een mooi computerprogrammatje waar alles op uitgetekend word (heb ik zelf ook trouwens:D), en zodra het uitgevoerd wordt en het product nodig is komt de klant (bijv de productie) erachter dat er met bepaalde dingen totaal geen rekening gehouden is.. halve, snelle oplossingen worden dan toegepast en die worden dan nog wel eens vastgelegd als productiemethode ook... door de gehele v300 heb ik al meerdere van dat soort dingen gezien al was dat wel een ander tijdperk als we het over automatisering hebben.. maar toch het is gewoon slordig en dat komt doordat ze zoveel "vaklui zonder praktijkervaring" op de engineering hebben lopen EN omdat alles zo goedkoop en snel mogelijk moet.
Een computerprogramma ontwerpt en tekent niets uit hoor, moet je er
allemaal ZELF instoppen. Dat vraagt creativiteit, inzicht en ervaring.
Om te voorkomen dat er zaken over het hoofd gezien worden, bouwt men
meestal meerdere proto's, die uitvoerig getest worden en waarbij de resultaten
vergeleken worden met wat er in het eisen- en wensenpakket gevraagd werd.
En ja, het klopt inderdaad dat het budget en de tijd eindig zijn, maar dat
geldt voor de concurrent ook.
vooral van dat laatste heb ik geen last en ik denk dat dat een hoop gaat schelen in het eindresultaat!
- V300 register
- Verbannen
-
Fran?ois;117015 schreef : Ho,ho, Anjo, nu moet ik toch even op de rem trappen.........
Klopt allemaal wat je zegt, maar Anjo's punt is volgens mij dat hij dat juist niet leuk vind
Ik ben het daar trouwens wel mee eens. Zodra je op Anjo's manier werkt kun je je eigen creativiteit maximaal benutten. Zodra je dit voor je werk doet ben je gebonden aan budgetten, tijd etc.
Problemen van je werk mee naar huis nemen is het dus ook niet, meer problemen van je hobby mee naar huis neme
- V300 register
- Verbannen
-
- V300 register
- Verbannen
-
Ik ben het helemaal met Anjo eens. Ik bouw liever een bestaande auto om dan dat ik een auto compleet vanaf de grond aan op moet bouwen.
Vergeet niet dat veel auto's verre van perfect zijn voor het doel waar wij ze voor willen gebruiken. Vandaar dat je je eigen creativiteit de loop moet laten gaan :yesyes:. En da's nog eens veel leuker ook
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
Fran?ois gezien jouw functie bij DAF begrijp ik je reactie volkomen, toch wil ik graag nog even op wat stukjes uit jouw quote-bericht reageren;Fran?ois;117015 schreef : Ho,ho, Anjo, nu moet ik toch even op de rem trappen.........
Spreek je uit ervaring?
ja ik heb daar ervaring mee, ik heb voor m'n stage's bij terberg ook op kantoor gezeten bij de engineering en in de periode dat ik dat deed bleek het gewoon niet echt m'n ding.
Daar heeft men dus CAD voor uitgevonden.
dat is zeker waar voor een bedrijf waar productie gemaakt moet worden; in een project waarvan je het eindresultaat zelf nog niet helemaal weet en eigenlijk ook een uniek eenmalig prototype is is het eigenlijk onmogelijk om met CAD of bijv ProE te werken, alleen al voor het tijdsverlies.
Erg knap als je alleen door te kijken kunt bepalen of iets heel gaat blijven.
Eisen en wensen-conceptfase-conceptkeuze-engineering-testing-validating.
dit stukje komt puur door m'n ervaring op de assemblage en eindcontrole bij Terberg; daar heb ik geleerd hoe je moet zoeken naar potentieel kritische punten of mankementen en ze vervolgens probeerd te verhelpen en voorkomen. het gaat hierbij vooral om olieleidingen; luchtleidingen; koelwaterleidingen; intercoolerleidingen en elektra. de steunen die ik gemaakt heb (bijv gaskabel, brandstofdrukregelaar etc) zijn allemaal oversized in materiaalkeus; ook dat is een manier om zeker te zijn dat iets heel blijft. het klinkt heel makkelijk wat ik zeg maar op de een of andere manier werkt het wel. (bijv de dikte van chassisbalken berekenen om te zien wat heel blijft doe je niet door te kijken, daar ben ik het uiteraard mee eens)
Een computerprogramma ontwerpt en tekent niets uit hoor, moet je er
allemaal ZELF instoppen. Dat vraagt creativiteit, inzicht en ervaring.
Om te voorkomen dat er zaken over het hoofd gezien worden, bouwt men meestal meerdere proto's, die uitvoerig getest worden en waarbij de resultaten vergeleken worden met wat er in het eisen- en wensenpakket gevraagd werd. En ja, het klopt inderdaad dat het budget en de tijd eindig zijn, maar dat geldt voor de concurrent ook.
het eerste stuk komt dus volgens mij mede door het feit dat de mensen op de engineering vaak een stuk praktijkervaring missen; het stukje ervaring. daardoor worden items niet gelijk in een ontwerp meegenomen. een product ontwerpen vraag een gigantische inzet aan werk maar met een goede research en een eventueel verouderd product en de vraag in de markt kun je voordat er ook maar iets van het nieuwe product op papier of een beeldscherm staat een hele waslijst aan dingen maken die je in het ontwerp mee kan nemen.
je heb daarnaast uiteraard ook wel mensen op de engineering die die ervaring wel hebben en compleet anders werken, dat is uiteraard ook weer zo!
je hoeft je als ingenieur ook totaal niet beledigd te voelen hoor Fran?ois, mijn werkwijze bij dit project is voor mij een bewuste keus omdat ik het nu op een manier doe die ik zelf bijzonder lekker vind werken en waarbij ik weet dat ik er goede resultaten bij haal.
dat ik het in de post hierboven nogal apart verwoord heb komt misschien wel door m'n enthousiasme maar ook omdat het werk op de engineering mij op dit moment niet trekt; misschien piep ik over 10 jaar wel heel anders, wie weet!
precies!Jos360;117016 schreef : maar Anjo's punt is volgens mij dat hij dat juist niet leuk vind
ook helemaal waar; auto's zoals die van jou (343T), paul galema (343 16v), frits (340L & 360 rally), frank de boer (360 2.0 16vT) mij en vast nog wel een aantal anderen die ik vergeet zijn leerprojecten; al doende leert men nu eenmaal.Ovlov 3.6L;117025 schreef : Vandaar dat je je eigen creativiteit de loop moet laten gaan :yesyes:. En da's nog eens veel leuker ook
goed; vanavond zat ik in de kabeltjes:
ik ben volgens mij al ongeveer op 50% van nieuwe draden erin knopen wat betreft de motorbundel; daarna volgt een testfit waarbij ik de accukabels op maat maak en dan wordt de hele boel netjes ingepakt. dan de interieurkabel nog verbouwen en dan komt het leukste; spanning erop om te kijken of er nog fouten in zitten:+
nu even relais, schakelaars en dat soort ongein bestellen...
- V300 register
- Verbannen
-
Hij ging toch op benzine rijden ?
FF serieus, ziet er heel netjes uit, petje af Anjo !