show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

Anjo’s projectauto: 1986 340GT special B14T

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-02-2009 09:04 #760001 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Anjo’s projectauto: 1986 340GT special B14T
Hmmm, als je nou eens, een volumeknop monteerd, dan zouden die doppen ook iets minder noodzakelijk zijn. :humor:

Vergeet je de extra 72A+ accu niet om dit alles te voeden?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Mark Smeets
  • Moderator
  • Moderator
Meer
27-02-2009 09:12 #760002 door Mark Smeets
Beantwoord door Mark Smeets in topic Anjo’s projectauto: 1986 340GT special B14T

AvdAkker;91628 schreef : over voeding van dit systeem ben ik nog aan het rekenen, waarschijnlijk een 2e (extra) 90A dynamo + een 75Ah accu.

huysmans;91645 schreef : Vergeet je de extra 72A+ accu niet om dit alles te voeden?

Zie hierboven ;)

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-02-2009 09:41 #760004 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Anjo’s projectauto: 1986 340GT special B14T

v0lv0freak;91635 schreef : EDIT: waarom eigenlijk 'maar' 6 woofers en 18 (!!) tweeters? Moet dat niet andersom (zou dat passen??)? :)
EDIT 2: ik denk dat ik het zelf al weet: tweeters hebben minder vermogen dan die dikke woofers, en dus zijn er meer nodig om een goeie mix van alle frequentie's te krijgen. Zit ik goed?

dat van die tweeters is niet waar... een tweeter kan net zoveel vermogen trekken/eisen als een woofer.

het gaat vooral om de frequentie,

een 15 inch woofer van 500 watt rms geeft net zoveel slagvolume als een 15 inchwoofer van 100 watt rms. de muziekfrequentie is immers hetzelfde dus de hoeveelheid luchtverplaatsing veranderd niet. door een merk als kicker te nemen weet ik dat ik met de kwaliteit meer dan goed zit. ik ben er supertevreden over en dat is de reden waarom ik niet met merken ga mixen, alles van kicker.

ik heb ook voor relatief lichte woofers gekozen qua rms, maar die wel een keiharde piek kunnen hebben. ik zorg voor versterkers die hier perfect op aansluiten en dat zorgt voor een knoerdharde installatie. maar gezien de hoeveelheid bass die die 6 woofers gaan presteren, moet ik een mid en high range hebben die dat bij kan houden, en daar heb ik toch wel een aantal speakertjes voor nodig...

met de audio komt het allemaal goed, alleen duurt het nog even voordat ik er aan ga beginnen en voordat ik de rest van de versterkers/speakers binnen heb:)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-02-2009 12:03 #760012 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Anjo’s projectauto: 1986 340GT special B14T
Het is niet dat je je verveelt tijdens het wachten, er is nog zat ander werk.

Kwa vermogen is het inderdaad zo dat je moet voorkomen dat het gaat vervormen. Als je speakers het vermogen niet aan kunnen dan wordt het geluid wel zachter gezet. Als de versterker tegen z'n grens zit gaat ie clippen en dan blaas je speakers op. Dit lijkt mij een prima match.

Kwa accu kan je dan inderdaad beter iets teveel reserve hebben dan iets te weinig. Bij grenswerk dus iets groter, maar dat zit geloof ik al in de planning. ;) (toch eens beter lezen... ook op het werk)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-02-2009 12:26 #760014 door V300 register
1 ding snap ik niet Anjo;

Waarom je zulke ingrijpende tuning op de motor wilt gaan uitvoeren, terwijl je de meest beperkende factor, de carburateur, laat zitten.

Met een injectiesysteem icm een fatsoenlijk gasklephuis/inlaatspruitstuk kun je al z?veel meer uit het huidige blok halen!!!
Uitwegen van onderdelen kan nooit kwaad, maar andere noktiming, kleppen etc.. is echt behoorlijk nutteloos als je die carb laat zitten.

je zult daarmee vooral de piek van de motor verleggen, niet zo gauw verhogen. de hoogte wordt gewoon begrensd door de carburateur.

Ik begreep dat je de kennis nog niet hebt om zo'n injectiesysteem zelf te maken/ cq ontwerpen. Maar als dat de enige belemmering is? no big deal!

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-02-2009 13:00 #760017 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Anjo’s projectauto: 1986 340GT special B14T

antiekeradio;91658 schreef : Ik begreep dat je de kennis nog niet hebt om zo'n injectiesysteem zelf te maken/ cq ontwerpen. Maar als dat de enige belemmering is? no big deal!

klopt, in injectiesystemen moet ik me nader gaan verdiepen tov enkel turbodiesels. ik heb hier inmiddels al wat naslagwerk voor ingeslagen. maar dit is echt niet een belemmering, een ombouw naar injectie valt op later tijdstip misschien nog wel serieus te overwegen.

ik wil de 8v zo laten incl carburateur, en daar de mogelijkheden van opzoeken. eventueel een ombouw naar injectie, maar dan wil ik het liefste gelijk een 16 kleps kop op.

de tijd zal het leren:)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-02-2009 13:05 #760018 door V300 register

antiekeradio;91658 schreef : 1 ding snap ik niet Anjo;

Waarom je zulke ingrijpende tuning op de motor wilt gaan uitvoeren, terwijl je de meest beperkende factor, de carburateur, laat zitten.

Met een injectiesysteem icm een fatsoenlijk gasklephuis/inlaatspruitstuk kun je al z?veel meer uit het huidige blok halen!!!
Uitwegen van onderdelen kan nooit kwaad, maar andere noktiming, kleppen etc.. is echt behoorlijk nutteloos als je die carb laat zitten.

je zult daarmee vooral de piek van de motor verleggen, niet zo gauw verhogen. de hoogte wordt gewoon begrensd door de carburateur.

Ik begreep dat je de kennis nog niet hebt om zo'n injectiesysteem zelf te maken/ cq ontwerpen. Maar als dat de enige belemmering is? no big deal!

Ik ben het eigenlijk wel met Wouter eens.

Eigenlijk is een injectiesysteem op zo'n blok nog niet eens zo moeilijk te bouwen.
Stel je voor: Je pakt het originele inlaatspruitstuk. Daarin maak je gaten voor de injectoren, zo dicht mogelijk bij de cilinderkop. Gooi er een injectierail overheen (die standaard verkrijgbaar zijn) met daarop een regelbare brandstofdrukregelaar. De carburateur gooi je in de vuilnisbak (:)) en je maakt er een gasklephuis tussen (met een hele grote opening :). Daarnaast nog een map-sensor-aansluiting op het inlaatspruitstuk. Nog een luchttemperatuurmeter voor die gasklephuisje.
Koopt een KdFi'tje en prop nog een breedband-lambdasonde in de uitlaat (die je toch al nodig hebt, al ga je 't carburateurtje opfokken ;)). Dan heb je eigenlijk de belangrijkste dingen al voor het injectiesysteem.

Door het ontbreken van de venturi-shit in de inlaat (welke restrictief is) wi je sowieso al vermogen.
Daarnaast heb je bij een carburateur nog het nadeel dat wanneer je hem op hoog vermogen afsteld, hij vaak op deellast voor geen meter loopt. Wanneer je hem bij deellast dan lekker hebt lopen loopt hij op vollast weer te schraal enzo..............bagger dus.

Aanradertje: eerst motortje mechanisch gezien helemaal klaar maken om in de 340 te gooien. Inderdaad dus de boel uitwegen en balanceren dus. Daarna de boel aan de gang zien te krijgen met de carburateur. Alles perfect? Daarna pas doortunen......

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-02-2009 13:15 #760020 door V300 register
Jij snapt het teminste wel Anjo, voor niks gaat de zon op. Ja oke, of je de audio mee moet rekenenen... Daar kun je aan twijfelen, het is ook niet echt een gewoon pioneer radiootje wat jij erin bouwt........

Heb je de spuitprijs al inbegrepen wat bij je zei... Anders zou ik maar dat ben ik voor hetzelfde geld maar zo,n johnny flodder wagen gekocht hebben zoiets: autotelegraaf.nl/occasion/kopen/Chevrole...oryId%3D1;whitelabel =

Zie ik mezelf ook wel inrijden haha.

Nee weet je wat het is je hebt veel mensen met een 340 als er 400 euro onderhoud aan komt de wagen al op de sloop staat. Dat vind ik onzin. Ik ben nu mijn wagen aan het opknappen, en heb iemand die hem deels overgaat spuiten.

Met alles en echt alles erbij kost dat gewoon 1200 euro. Mensen laggen mij uit, maar dat moeten ze zelf weten. Voor die 1200 euro heb ik 2 komplete nieuwe reserve cvt koppelingen (kwam er pas weer 1 tegen) nieuwe riemen, nieuwe gebalanceerde automaat, nieuwe reserve emvk altijd handig, laswerk dorpel nieuwe shokdempers voor en achter en veerpoten, reserve nieuwe remschijven, remblokken, remcylinders, slangen hoop klein zooi ect. Nieuwe bumpers, 2 nieuwe schermen.

Als ik kijk wat jij er aan uitgeeft dan heb jij "slechts" en beetje kwalitatief erg super goede audio....

Ik houw wel van dat soort mensen die geld uitgeven aan zo,n wagen. Dat alles voor niks, en anders gaat die maar weg vind ik zo zielig.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-02-2009 13:57 #760023 door V300 register
Och, zo'n carb is ook wel leuk te kietelen... Ik moet me toch eens inlezen op dat spul, er zijn nog 3 wagens in de collectie met zo'n set (dubbele dus), naast Streepje. (Oh, en 2 'brommers' met een 4 voudige set ;) )

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-02-2009 15:42 #760026 door Anjo van den Akker

Ovlov 3.6L;91662 schreef : Eigenlijk is een injectiesysteem op zo'n blok nog niet eens zo moeilijk te bouwen.

dat klopt, het stelt niet al teveel voor qua onderdelen, maar om alles perfect bij elkaar aan te laten sluiten (zelfs al gooi ik er megasquirt oid overheen) zijn er wel een hoop dingen waar ik rekening mee moet houden mbt bepalen van een goede setup.

een grotere tubo betekend een andere sproeierbezetting voor de carburateur, en dan ben je er onderhand al. de solex is bij deellast aardig goed afstelbaar, om op een hoger toerental alsnog niet te arm te lopen.

als ik tegelijk de internals van de motor aanpak, grotere turbo neem, en een programmeerbare injectie er op maak heeft dat veel meer effect, misschien wordt het zowieso wel een injectie (dat het niet op de planninglijst staat zegt niet dat het niet gebeurd;))

het opfokken van het motortje zelf is iets voor latere zorg, eerst erin pleuren zoals ik hem hebben wil en dat voorlopig gewoon rijden.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC