show je auto, of een project waar je mee bezig bent.
Anjo’s projectauto: 1986 340GT special B14T
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
15-12-2009 21:32 #809681
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Anjo’s projectauto: 1986 340GT special B14T
Je kunt op de foto's goed zien dat de runners gescheurd zijn naast de las. Dit is het teken dat ze te licht gelast zijn. Hoogstwaarschijnlijk ga ik hetzelfde probleem krijgen met mijn uitlaatspruitstuk :+
Wanneer je namelijk heel licht last, krijg je veel spanning in het materiaal. Wanneer je flink doorlast is het spanningsverloop geleidelijker. Zwaar gelast materiaal koelt relatief gezien langzamer af en hoe langzamer je afkoelt hoe minder spanningen je in het materiaal krijgt.
Volgende keer dus zwaarder lassen! Het maakt in principe niet uit of je nu MIG of TIG last. Voordeel van TIG is dat je zelf de materiaaltoevoer in de hand hebt. Wanneer er veel dikteverschil is dan is het haast onmogelijk om dit met MIG te doen. Met TIG kun je lekker op de dikkere plaatsen meer warmte inbrengen zonder dat je er weer een flinke rups op aan het leggen bent. Voorwaarde voor TIG is wel dat het materiaal over het algemeen schoner moet zijn. Waar vervuiling bij MIG weggeslagen/weggespoeld wordt door het klapperen van het lassen en het toevoegen van materiaal, blijft TIG het vuil er vrolijk op liggen. Je kunt natuurlijk ook op wisselspanning lassen. Zo zorg je er bij Aluminium namelijk voor dat de oxidehuid wordt weggeslagen. Ik weet alleen niet hoe wisselspanning bij staal reageert. Misschien eens proberen? Ik ben benieuwd!
Wanneer je namelijk heel licht last, krijg je veel spanning in het materiaal. Wanneer je flink doorlast is het spanningsverloop geleidelijker. Zwaar gelast materiaal koelt relatief gezien langzamer af en hoe langzamer je afkoelt hoe minder spanningen je in het materiaal krijgt.
Volgende keer dus zwaarder lassen! Het maakt in principe niet uit of je nu MIG of TIG last. Voordeel van TIG is dat je zelf de materiaaltoevoer in de hand hebt. Wanneer er veel dikteverschil is dan is het haast onmogelijk om dit met MIG te doen. Met TIG kun je lekker op de dikkere plaatsen meer warmte inbrengen zonder dat je er weer een flinke rups op aan het leggen bent. Voorwaarde voor TIG is wel dat het materiaal over het algemeen schoner moet zijn. Waar vervuiling bij MIG weggeslagen/weggespoeld wordt door het klapperen van het lassen en het toevoegen van materiaal, blijft TIG het vuil er vrolijk op liggen. Je kunt natuurlijk ook op wisselspanning lassen. Zo zorg je er bij Aluminium namelijk voor dat de oxidehuid wordt weggeslagen. Ik weet alleen niet hoe wisselspanning bij staal reageert. Misschien eens proberen? Ik ben benieuwd!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-12-2009 21:55 #809684
door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Anjo’s projectauto: 1986 340GT special B14T
de conclusie van het te licht lassen had ik ook al getrokken, is ook duidelijk te zien aan de vorm van de lasrupsen (echt eropleggen(schijten) ipv semi versmelten)
wisselspanning lassen met TIG kan enkel met rvs (mits dikte kleiner als 0,8mm) en aluminiumbrons, aluminium en aluminiumlegeringen! dit komt namelijk door de vorm en samenstelling van de laselektrode, bij wisselstroom dient deze van 100% zuiver wolfraam te zijn, nog beter zijn wolfraamelektroden gelegeerd met 0,8% zirconium vanwege nog betere ontstekingseigenschappen, lassen van dun alu plaatwerk en waar absoluut geen wolfraam in de las mag voorkomen (verzwakking las). bij lassen op gelijkspanning is de samenstelling wolfraam met 1-2% thoriumoxide maar hogere toevoegingen van thoriumoxide (3 a 4%) zijn ook gangbaar.
de elektrode is over het algemeen bij het lassen met de electrode aan de negatieve pool scherp-puntig waarbij de hoek van de punt de hoeveelheid inbranding bepaald, bij het lassen over wisselstroom is de punt van de electrode bol, dit is omdat de thermische belasting bij de electrode aan + (halve puls van de las) veeeeeeul groter is; de punt zou binnen tienden van seconden wegsmelten en de las vervuilen met wolfraamoxide (risico scheuren; verzwakking laswerk)
over het algemeen kies je dus bij wisselstroom lassen net als bij het lassen met de elektrode aan de positieve pool voor een dikkere elektrode, dit omdat de thermische belasting van de elektrode veel hoger is tov lassen met de elektrode aan de minpool. een te dikke elektrode zorgt echter ook weer voor een instabiele boog, en dus verneukt laswerk.
oftewel; op staal krijg je het niet voor elkaar om met wisselstroom te lassen, houd dus in dat er eerst even flink gestaalborsteld moet worden en zelfs nog even ontvetten voordat er gelast wordt (maar aan die procedure was ik al gewend geraakt;))
ik weet wel dat het nieuwe spaghetti spruitstuk dat ikzelf tzt ga maken met de grotere turbo volledig TIG gelast word, hechten aan 't blok; voorverwarmen naar 200/250gr en dan volledig met TIG aflassen. downpipe idem dito alleen word die van RVS:)
wisselspanning lassen met TIG kan enkel met rvs (mits dikte kleiner als 0,8mm) en aluminiumbrons, aluminium en aluminiumlegeringen! dit komt namelijk door de vorm en samenstelling van de laselektrode, bij wisselstroom dient deze van 100% zuiver wolfraam te zijn, nog beter zijn wolfraamelektroden gelegeerd met 0,8% zirconium vanwege nog betere ontstekingseigenschappen, lassen van dun alu plaatwerk en waar absoluut geen wolfraam in de las mag voorkomen (verzwakking las). bij lassen op gelijkspanning is de samenstelling wolfraam met 1-2% thoriumoxide maar hogere toevoegingen van thoriumoxide (3 a 4%) zijn ook gangbaar.
de elektrode is over het algemeen bij het lassen met de electrode aan de negatieve pool scherp-puntig waarbij de hoek van de punt de hoeveelheid inbranding bepaald, bij het lassen over wisselstroom is de punt van de electrode bol, dit is omdat de thermische belasting bij de electrode aan + (halve puls van de las) veeeeeeul groter is; de punt zou binnen tienden van seconden wegsmelten en de las vervuilen met wolfraamoxide (risico scheuren; verzwakking laswerk)
over het algemeen kies je dus bij wisselstroom lassen net als bij het lassen met de elektrode aan de positieve pool voor een dikkere elektrode, dit omdat de thermische belasting van de elektrode veel hoger is tov lassen met de elektrode aan de minpool. een te dikke elektrode zorgt echter ook weer voor een instabiele boog, en dus verneukt laswerk.
oftewel; op staal krijg je het niet voor elkaar om met wisselstroom te lassen, houd dus in dat er eerst even flink gestaalborsteld moet worden en zelfs nog even ontvetten voordat er gelast wordt (maar aan die procedure was ik al gewend geraakt;))
ik weet wel dat het nieuwe spaghetti spruitstuk dat ikzelf tzt ga maken met de grotere turbo volledig TIG gelast word, hechten aan 't blok; voorverwarmen naar 200/250gr en dan volledig met TIG aflassen. downpipe idem dito alleen word die van RVS:)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- E. van Oostveen
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 10
15-12-2009 23:01 #809694
door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Anjo’s projectauto: 1986 340GT special B14T
In het geval van uitlaatdelen las ik veelal ook door en meestal maak ik spinnepoten/tentakels aan de las om een paar cm. Dit geeft me ook vaak een goede indruk over het materiaal in de omgeving.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
16-12-2009 07:53 #809711
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Anjo’s projectauto: 1986 340GT special B14T
Als je dan zit met die twee verschillende diktes van materiaal, dan is het toch een kwestie van het dikkere materiaal eerst met een brander tot 90?C te stoken. Dat gebeurd hier op het werk standaard.
Door het voorverwarmen van het materiaal, gebeurd de inbranding in het dikke materiaal veel sneller met een zelfde stroom. Mocht je de stroom gaan verhogen zit je anders gewoon door het dunne, maar doordat de inbranding in het dikke materiaal veel sneller gebeurd, kan je gewoon op een stroom lassen waarmee je ook het dunnere kan lassen.
Dit is maar wat ik heb opgestoken de laatste maanden hier op het werk, maar dat wil niet zeggen dat wat ik zeg nu 100% correct is! Om de echte tips te krijgen, zou ik bijna een foto hier bij de las-dienst moeten voorleggen!
Door het voorverwarmen van het materiaal, gebeurd de inbranding in het dikke materiaal veel sneller met een zelfde stroom. Mocht je de stroom gaan verhogen zit je anders gewoon door het dunne, maar doordat de inbranding in het dikke materiaal veel sneller gebeurd, kan je gewoon op een stroom lassen waarmee je ook het dunnere kan lassen.
Dit is maar wat ik heb opgestoken de laatste maanden hier op het werk, maar dat wil niet zeggen dat wat ik zeg nu 100% correct is! Om de echte tips te krijgen, zou ik bijna een foto hier bij de las-dienst moeten voorleggen!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-12-2009 17:14 #809863
door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Anjo’s projectauto: 1986 340GT special B14T
gisteravond spruitstuk gelast, ging perfect. af laten koelen; runner nummer 1 scheurde weer half open:(
next step; voorgloeien tot 300gr en dan lassen, ik zal em krijgen. helaas pas rond/na de kerst ben thuis bezig met het verbouwen van de badkamer en ook de 343 gaat even voor..
ZONDE dat ik er nu met dit heerlijke weer niet mee kan rijden, maar er zal vast nog wel meer sneeuw/ijzel/gladheid komen deze winter:)
next step; voorgloeien tot 300gr en dan lassen, ik zal em krijgen. helaas pas rond/na de kerst ben thuis bezig met het verbouwen van de badkamer en ook de 343 gaat even voor..
ZONDE dat ik er nu met dit heerlijke weer niet mee kan rijden, maar er zal vast nog wel meer sneeuw/ijzel/gladheid komen deze winter:)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
18-12-2009 18:13 #809869
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Anjo’s projectauto: 1986 340GT special B14T
Die grijs/zwarte velgen staan je turbo ook goed! (hint: hij is VIES).
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
19-12-2009 10:00 #809902
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Anjo’s projectauto: 1986 340GT special B14T
Ja zonde idd dat je er nu niet mee kan rijden; maar komt vast wel meer sneeuw Anjo!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
27-12-2009 19:43 #810535
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Anjo’s projectauto: 1986 340GT special B14T
Hallo Anjo,
Ik heb in het verleden samen met mijn collega/vriend ook eens een spruitstuk gemaakt. Deze was voor een daf 55 met renault 5 alpine tuurbo motor. Spruitstuk is na 7 jaar nog steeds heel. Wij hebben gewooon verwarmingsbuizen gepakt, allemaal zelfde lengte gemaakt, Daarna van dat parkieten zand erin gedaan(zodat de hele buid gevult is). Toen goed heet stoken en dan heel voorzichtig buigen. We hebben alleen dus de flenzen aan het begin en aan het eind hoeven te lassen. Is misschien een idee voor jou?? Hoeft in ieder geval niet veel te kosten. p.s. Wil wel een foto toevoegen, maar hoe??
Ik heb in het verleden samen met mijn collega/vriend ook eens een spruitstuk gemaakt. Deze was voor een daf 55 met renault 5 alpine tuurbo motor. Spruitstuk is na 7 jaar nog steeds heel. Wij hebben gewooon verwarmingsbuizen gepakt, allemaal zelfde lengte gemaakt, Daarna van dat parkieten zand erin gedaan(zodat de hele buid gevult is). Toen goed heet stoken en dan heel voorzichtig buigen. We hebben alleen dus de flenzen aan het begin en aan het eind hoeven te lassen. Is misschien een idee voor jou?? Hoeft in ieder geval niet veel te kosten. p.s. Wil wel een foto toevoegen, maar hoe??
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mark Smeets
- Moderator
-
Minder
Meer
27-12-2009 20:07 #810536
door Mark Smeets
Beantwoord door Mark Smeets in topic Anjo’s projectauto: 1986 340GT special B14T
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-12-2009 20:30 #810538
door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Anjo’s projectauto: 1986 340GT special B14T
die heb je al, "this vehicle is turbocharged" en die wordt als het goed binnenkort vanzelf bezorgd:D:D
@ Ronald, interessant idee, heeft wel wat. alleen moet je dan van tevoren wel precies weten hoe je de runners wilt laten lopen. bij een alpine (crossflow) kop is de turbo ook veeel netter te plaatsen als bij een gtt kop. toch geef ik stiekem nog steeds de voorkeur aan een TIG gelast spruitstuk, ik begin daar nu vind ik zelf aardig handig mee te worden en het werkt gewoon heerlijk.
@ Ronald, interessant idee, heeft wel wat. alleen moet je dan van tevoren wel precies weten hoe je de runners wilt laten lopen. bij een alpine (crossflow) kop is de turbo ook veeel netter te plaatsen als bij een gtt kop. toch geef ik stiekem nog steeds de voorkeur aan een TIG gelast spruitstuk, ik begin daar nu vind ik zelf aardig handig mee te worden en het werkt gewoon heerlijk.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Mark Smeets





