show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

Anjo’s projectauto: 1986 340GT special B14T

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
29-09-2009 22:32 #800735 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Anjo’s projectauto: 1986 340GT special B14T
Anjo, amp?re meter heb je erg weinig aan. Zware accessoire verbruikers kun je het beste relais-schakelen over D+ (spanning bij lopende motor)

De relatie tussen accuspanning en ladingstoestand is namelijk veel directer dan de laadstroom versus ladingstoestand.

m.a.w. als je een voltmeter hebt, zie je vlug genoeg hoe je boordnet er voor staat.

Waarom de originele toerenteller niet goed genoeg zou zijn weet ik ook niet :) die hele grote accessoire dingen (vaak nog voorzien van shiftlights etc) zien er naar mijn idee behoorlijk bout uit. Een 80mm VDO toerenteller kan mooi zijn, maar heeft weinig meerwaarde ten opzichte van de originele in het dash.

Zou trouwens wel erg vet zijn om de originele econometer ook overdruk te laten aanwijzen, ipv alleen onderdruk. Daar zou je zo'n multi fuelpump/vacuum tester voor kunnen gebruiken :+

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
29-09-2009 22:35 #800737 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Anjo’s projectauto: 1986 340GT special B14T
Nouja Wouter, het is gewoon leuk om al die meters te hebben. Zeg nou zelf, een diff-temp en vbak-temp meter is ook niet echt nuttig ;)
En koelwater temp, die zit toch in je dashboard. Of wil je de originele tellers er helemaal uitslopen?

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-09-2009 23:16 #800744 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Anjo’s projectauto: 1986 340GT special B14T
ik ga niet zomaar schakelen via de D+, ik zou uberhaupt niet weten wat voor verbruikers nut kunnen hebben van die schakeling, ampere meter zou eigenlijk alleen leuk zijn voor de startmotor maar het blijft eigenlijk onzinnig/onnodig kabelwerk met het verplicht in serie schakelen van de meter, denk eigenlijk dat die er nieteens in komt.

zware gebruikers schakel ik zowieso via relais en die hebben bij mij meestal een 15+ voeding op de schakelaar waarbij ik dus daarna nog regel of de verbruiker aan gaat of niet; de 15+ in dat geval wisselen voor D+ is een kleine moeite maar in mijn ogen niet noodzakelijk of nuttig.

het probleem met de originele vacuum en koelwatertemp meters is dat ze aangeven of je koelwater op temperatuur, te warm of te koud is. of je vacuum 2 streepjes of 4 streepjes is; maar dat er geen feitelijke waarde aan gekoppeld is waardoor je nog niets aan de informatie hebt..

of een difftemp en vbak temp meter niet nuttig zijn is maar net hoe je het bekijkt; komt de temp van een van de 2 boven de gewenste temperaturen waarbij de olie optimaal werkzaam is; dan ga ik voor oliekoeling, zolang je die temperaturen niet bijhoud weet je nooit hoe warm het wordt.

over de hoeveelheid meters; dat blijft gewoon een kwestie van persoonlijke smaak, ik vind het er gewoon wreed uitzien mits het goed ingebouwd wordt. zelfde geld voor een 4" toerenteller met shiftlight, die wordt overigens ook ingebouwd en niet los bovenop het dash gekwakt zoals je wel vaak ziet.

ik heb me een tijdje terug bezig gehouden met een Motometer MFA10, zo'n unit gebruiken we in de huidige range terberg trekkers voor weergave van de meeste vitale delen, uiteindelijk bleek dat bij een analoge motor (geen injectie) er amper leuke functies mee te gebruiken zijn, daarnaast zijn die dingen totaal niet te krijgen in 12v wat weer een omvormer + dito warmte betekende en toen ben ik maar gauw van het idee afgestapt...

de nieuwe trekker heeft een display dat wel erg gaaf is; je kan er via via zelfs de motor mee herprogrammeren, maar ook hierbij geld: communicatie via CAN, en daar heb ik nix an..

volledig digitaal is dus wel een overwogen optie geweest; maar ik ga niet met zelfbouw producten werken, hooguit software schrijven. als je dan uiteindelijk naar prijs kijkt heb je of 1 lcd schermpje met een setje sensoren, of 7 meters een set sensoren en een digitale highspeed afr, egt, boost, en lambda weergave en in dat geval ga ik zeker weten voor het laatste!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
30-09-2009 09:01 #800750 door V300 register
Dat zeitronix spul ziet er leuk uit, Anjo. Maar... niet dat standaard digitale boostmetertje nemen! Neem dan dat DashDAQ display dat er onder staat, dat is nog een beetje af te lezen.
Digitale cijfertjes wil je niet proberen te lezen als je lekker aan het boenderen bent :nono:

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-09-2009 09:38 #800754 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Anjo’s projectauto: 1986 340GT special B14T
tuurlijk wel, heb er op de vrachtwagens ook totaal geen moeite mee; kwestie van wennen.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
30-09-2009 09:43 #800755 door V300 register
Ge moet ook nie zo boenderen op de weg Anjo :D.

Wat wordt het nou eigenlijk met deze auto? Een racemonster met 2 kuipstoelen voor op t circuit? Of een (personen)wegauto met circuit aspiraties en enorm veel vermogen en een top-wegligging?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
30-09-2009 10:02 #800758 door V300 register
dat vraag ik mij nu ook af eigenlijk!
Anjo is op dit moment bang om ermee te gaan driften, dus ergens moet hij denk ik is gaan beslissen wat hij doet!

Mss een 3de auto een optie! Als echte driftwagen dan deze keer!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
30-09-2009 10:33 #800761 door V300 register

Dendorssers;121467 schreef :
Mss een 3de auto een optie! Als echte driftwagen dan deze keer!

Heb wel iets voor je:p

Het is wel zo dat als je ergens veel geld, tijd en energie in steekt nja het hele bloed zweet en tranen verhaal, dat je het niet stuk wilt zien gaan. Helemaal niet omdat het zo'n gave auto is, geen roest, geen deuken, goede lak (op foto's).
Had hetzelfde probleem met de 242, te zeldzaam om mee te racen.

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-09-2009 12:59 #800776 door Anjo van den Akker

Dendorssers;121467 schreef : Anjo is op dit moment bang om ermee te gaan driften

ik ben zeker niet bang om er mee te driften; ik zit vol in de leerperiode om deze huidige setup maximaal te kunnen rijden, op het moment dat ik er gewend aan ben durf ik vanzelfsprekend wel meer en dan verdwijnt de angst om wat te slopen bij het driften. tot die tijd is het gewoon rustigaan en enkel maximaal op plekken waar ik geen schade kan rijden, zou zonde zijn als er wat gebeurd.

wat de auto wordt staat volgens mij al op de eerste pagina van dit topic omschreven, ik wil geen auto opbouwen voor 1 specifiek doel.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
30-09-2009 14:54 #800792 door V300 register
Maar even zonder dollen Anjo. Dit moet je niet oefenen/leren op de openbare weg

()()
(^_^)
|| ||

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC