show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

1981 Volvo 345 2.0 GLS van Joost

  • 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-11-2009 15:03 #807948 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic 1981 Volvo 345 2.0 GLS van Joost
Hoe dan ook, het blok is versleten, toch..?
Met olie testen geeft alleen een bevestiging.

Geen idee of de auto op bedrijfstemperatuur was. De auto heb ik er de avond van tevoren neergezet. Het kan natuurlijk zijn dat ze hem even hebben laten draaien.
Echter, binnen een kwartiertje waren ze klaar (m'n moeder kwam er toevallig langs) en later startte de monteur de wagen met choke.

Conclusie: ik weet het helemaal niet. Ik ga er nu effe heen.

Edit: maar ik moet toegeven dat het me ontzettend gaaf lijkt om er een B23 (geen B230) in te bouwen :D

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
24-11-2009 15:14 #807950 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1981 Volvo 345 2.0 GLS van Joost
Joost, een B23 inbouwen kost wat tijd maar het is zeer leerzaam en leuk om te doen. Je auto gaat er ook wat rustiger van draaien als je de normale spruitstukken en carb gebruikt (misschien iets rijker afstellen) omdat dat blok totaal niet gestressed wordt.
Hoewel ik altijd wel geloof dat zuigerveren na een tijdje loslopen heb je toch al behoorlijk veel kms met dat ding gemaakt en er gebeurt weinig.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-11-2009 15:29 #807954 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic 1981 Volvo 345 2.0 GLS van Joost
Al 7000 km idd, waarvan 3000 warme kilometers in twee weken.

Kan ik mijn huidige carb blijven gebruiken trouwens? Of moet de carb van de B23 erop?
Zijn in wezen hetzelfde, alleen de naald en sproeierbuis verschillen geloof ik.

Net terug van de garage trouwens. Gemeten met warme motor (hij heeft eerst een half uurtje gedraaid), maar geen olie op de zuigers. "Dat heeft 'ie ook niet als je er mee aan het rijden bent", zo luidde de verklaring :)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
24-11-2009 15:31 #807956 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1981 Volvo 345 2.0 GLS van Joost
Ik heb ondervonden dat een B230 op B200 spullen gewoon heerlijk rustig en goed loopt. Je zult nooit het volle vermogen halen natuurlijk maar als je de carb wat rijker afstelt zal het allemaal wel lopen. Daar zie ik geen problemen in.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-11-2009 15:40 #807957 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic 1981 Volvo 345 2.0 GLS van Joost
Ja, maar ik heb geen B200-spullen :)

Ik heb daarom het liefst een B23 omdat ik de contactpunten wil behouden, net als de Zenith 175 CD carb. Daarvan ken ik de werking en weet ik wat er mee aan de hand kan zijn. Ik zit niet te wachten op een injectie of Solex, daar kan ik niet lekker mee prutsen als dat nodig is.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
24-11-2009 15:41 #807958 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1981 Volvo 345 2.0 GLS van Joost
Ik bedoel als een B230 op B200 spullen loopt zal een B23 op B19 spullen ook vast wel lopen. Zeker omdat je met die carb genoeg kunt spelen, meer dan met het injectiesysteem (zonder grote aanpassingen).
Daar zou ik nog het minst bang voor zijn, je kunt natuurlijk altijd de carb van een B23 ook meenemen als je wilt.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
24-11-2009 16:34 #807967 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1981 Volvo 345 2.0 GLS van Joost
Ik gok de naald en sproeier van een B23 carb en klaar is kees. Of zou de ontsteking nog anders zijn? Misschien even naar renixnummers kijken?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-11-2009 16:41 #807968 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic 1981 Volvo 345 2.0 GLS van Joost

volvofiel;126391 schreef : "Dat heeft 'ie ook niet als je er mee aan het rijden bent", zo luidde de verklaring :)

nouja zeg, alsof er geen belletje ging rinkelen toen hij naar dat compressiemeting kaartje keek:S:S

@ luc, renix heeft die b19a niet.

gewoon de verdeler en carb van 't nieuwe blok gebruiken; dan klopt alles tenminste met de motor.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-11-2009 16:44 #807969 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic 1981 Volvo 345 2.0 GLS van Joost
Fijn, dank!

Weer wat om naar uit te kijken....

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-11-2009 16:57 #807974 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic 1981 Volvo 345 2.0 GLS van Joost

volvofiel;126385 schreef : Hoe dan ook, het blok is versleten, toch..?
Met olie testen geeft alleen een bevestiging.

als de test ineens normale (toelaatbare) waarden aangeeft na toevoeging van de eetlepel olie, dan weet je dat het de zuigerveren zijn. anders een verbrande klep(pen) of iets in die richting.
zeker gezien de hoeveelheid gereden kmers met verkeerd afgestelde ontsteking, zou dat bijzonder goed het geval kunnen zijn.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD