1981 Volvo 345 2.0 GLS van Joost
- V300 register
- Verbannen
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
- V300 register
- Verbannen
-
je moet namelijk ALLE bougies eruit draaien voor je hiermee begint.
de nippel van de compressiemeter is dus de enige vulling van de bougiegaten.
De motor gaat hierdoor heel snel en stotend rond, je hoort duidelijk dat hij vertraagt bij het comprimeren van de ene afgesloten cilinder.
na 5 of 6 van deze 'stoten' loopt de compresiewaarde niet meer op. Dan is de motor dus 11 tot 13 keer rond geweest.
nadat de waarde van alle cilinders genoteerd is, doe je een eetlepel olie per cilinder in de bougiegaten, een paar keer rondgooien zonder compressiemeter, en dan het hele compressie test rondje van begin opnieuw.
Belangrijkste problemen die je kunt tegenkomen zijn grote verschillen tussen de cilinders onderling en een groot verschil na het geven van olie.
Als het grote verschil tussen cilinders weg gaat door het geven van olie, zitten er ??n of meerdere zuigerveren vast.
Als het geven van olie geen groot verschil maakt, en er toch veel verschil tussen de cilinders is, heb je waarschijnlijk een verbrande klep.
Als 1 cilinder 0 compressie heeft, met of zonder olie erop, staat er een klep vast in de open positie of zit er een gat in de zuiger.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Ik betwijfel of de garage het zo gedaan heeft namelijk...
- V300 register
- Verbannen
-
Bij mijn 340 1400 heb ik het bij een vriend gedaan..
- V300 register
- Verbannen
-
www.volvo300club.nl/berichten.php?conten...ietest&menu=techniek
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
slb_340;126106 schreef : De compressie testen is erg makkelijk zelf te doen. Heb je een compressietester toevallig?
Bij mijn 340 1400 heb ik het bij een vriend gedaan..
Goh ja, die heb ik heel toevallig in de schuur staan, daarom ga ik ook naar de garage

@ Wouter;
Cilinder 1 7,5
Cilinder 2 6,4
Cilinder 3 7,0
Cilinder 4 6,2
Volgens mij doet cilinder 1 meer werk dan de rest? Dat is toch altijd zo? De bougie van cilinder 1 was meer "verbrand" dan die van de rest van de cilinders....
Verder zitten de waarden nog best dicht bij elkaar vind ik.
- V300 register
- Verbannen
-
volvofiel;126129 schreef : Verder zitten de waarden nog best dicht bij elkaar vind ik.
Eigenlijk vind ik dat best nog tegenvallen, want ik dacht eerlijk dat ze nog redelijk ver uit elkaar lagen! Kan aan mij liggen, maar mss moet je even de haynes of vraagbaak erbij nemen en de waarden vergelijken met de voorgeschreven waarden.
Heb ze even opgezocht en ik vrees toch dat je met een probleem zit hoor Joost! Als ik het zo kan zien...
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
Dynamische compressiemeters kosten maar ca. ?25,- en zijn net zo groot als een multimeter hoor, niks bijzonders. Ik heb er ook een in mijn toolbox liggen. (Hella)volvofiel;126129 schreef : Goh ja, die heb ik heel toevallig in de schuur staan, daarom ga ik ook naar de garage
Dat ziet er niet zo best uit... erg laag en behoorlijk gespreid...volvofiel;126129 schreef : @ Wouter;
Cilinder 1 7,5
Cilinder 2 6,4
Cilinder 3 7,0
Cilinder 4 6,2
Volgens mij doet cilinder 1 meer werk dan de rest? Dat is toch altijd zo? De bougie van cilinder 1 was meer "verbrand" dan die van de rest van de cilinders....
Verder zitten de waarden nog best dicht bij elkaar vind ik.
Mijn 360: 4 x 12.1
De garage zal wel een statische meting gedaan hebben, die mogen wat lager uitvallen, maar de spreiding moet eigenlijk zo klein mogelijk zijn. Bij jou is dat wel 1.1 Bar... :wtf:
- V300 register
- Verbannen
-