show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

1981 Volvo 345 2.0 GLS van Joost

• Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-11-2009 19:20 #807841 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic 1981 Volvo 345 2.0 GLS van Joost

volvofiel;126268 schreef : Edit: past er ook een zescilinder in uit een 260 of is dat ook weer zo'n VAG-blok?

Dat is een PRV (Peugeot, Renault Volvo) blok, dat past ook niet. Totaal anders en niet ?cht een van de meest betrouwbare Volvomotoren. Renault heeft er zelfs een turbo op geplakt in de 25 (geloof ik?) geloof ik. Voor Volvo voldeed die setup niet aan de kwaliteits en betrouwbaarheidsstandaard.

Zoals Jos al zei: atmosferische 8-klepper.

Tijdens je studie heb je veel meer vrije tijd als tijdens je carri?re daarna hoor! Ondanks het huiswerk... :D

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-11-2009 19:21 #807843 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic 1981 Volvo 345 2.0 GLS van Joost
en dus het liefste met zo'n constant vacuum carburateur en contactpunten (dan zit de juiste curve voor dat blok direct in de verdeler;))

dat is zeg maar plug & play, op het uitwisselen van een paar onderdeeltjes na dan:D

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
23-11-2009 19:48 #807846 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1981 Volvo 345 2.0 GLS van Joost
Er is zo veel keuze. Je hebt een donorblok dus alles wat niet past kun je makkelijk overzetten. Je koopt een B230 ofzo, zet het carter, de oliepomp en de waterpomp over (ongeveer een uurtje werk als je beide blokken goed bij kunt). Dan pleur je de oude spruitstukken er op incl carburateur. Beetje met sensoren en actuatoren spelen en zo'n ding kan gewoon lekker lopen. Hij zal nooit op vol vermogen lopen maar dat zeg je niet nodig te hebben. Alleen maar minder slijtage.

Als je het er origineel uit wil laten zien zet je ook het zilveren kleppendeksel over als dat past, anders de hele cilinderkop.

Zo lang je niet voor optimaal vermogen gaat maakt het allemaal niet zo veel uit wat je op zo'n B230 schroeft. Het zal waarschijnlijk altijd meer worden dan wat er nu nog in je GLS zit ;)

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-11-2009 20:00 #807850 door Anjo van den Akker
waarom zou je gaan kloten met sensoren en actuatoren?, je hebt er niets aan icm de carburateur:+

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
23-11-2009 20:05 #807852 door V300 register
Zo zie je maar Karsten, over hypothetische motorswaps valt altijd nog meer te vertellen dan over hoe je een compressiemeting moet uitvoeren...

Vind het allemaal nogal voorbarig wat ik hier lees iig.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
23-11-2009 20:15 #807854 door V300 register
Voorbarig is het zeker Wouter, maar ik praat liever over motoren bouwen dan compressietesten :+

• Mark Smeets
  • Moderator
  • Moderator
Meer
23-11-2009 20:27 #807857 door Mark Smeets
Beantwoord door Mark Smeets in topic 1981 Volvo 345 2.0 GLS van Joost
En toch is er naar mijn mening nog geen goed antwoord op de vraag hoe een compressie test wel moet. Anjo, laat eens van je horen :D

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
24-11-2009 07:54 #807902 door V300 register

antiekeradio;126287 schreef : Zo zie je maar Karsten, over hypothetische motorswaps valt altijd nog meer te vertellen dan over hoe je een compressiemeting moet uitvoeren...

Vind het allemaal nogal voorbarig wat ik hier lees iig.

Er is idd wat discussie, maar een goeie garage, zou toch moeten weten hoe het moet! Ze weten toch ook hoe in 90% van de gevallen de norm-waarden beschreven worden in de literatuur...Anders kan je gewoon beter zeggen dat je niet weet hoe of wat...

Motorswaps zijn idd vaak leuker om over te praten, maar zijn mss ook helemaal onnodig en tijdrovend als het niet echt nodig was.

@Joost: heb je ondertussen al een lasapparaat op de kop getikt? Want de kerstvakantie is al over minder dan 1 maandje en dat is best weinig lijkt mij! Mijn lasapparaat is ondertussen besteld en zal ik vermoedelijk over een weekje of twee hebben... vanwege mijn avondopleiding en mijn full-time werk, verwacht ik eigenlijk niet om voor de zomer klaar te zijn. Hoop in het voorjaar echt van start te kunnen gaan met de moeilijkere laswerken en tegen deze tijd volgend jaar, klaar met plamuren en schuren... (al besef ik nu dat ik die planning wss niet ga halen omdat ik binnenkort samen met mijn vriendin naar een appartement verhuis en ik daar geen sleutelruimte heb!)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
24-11-2009 12:26 #807923 door V300 register

volvofiel;126244 schreef : Voortaan ga ik, net als Jean-Luc, naar Slubo.

Ik haal er alleen onderdelen. Bedenk wel dat je een normaal garagetarief betaalt. Niets mis mee, maar toch kan je beter eerst zelf proberen.

Overigens heb ik ook al bij Erik staan snuffelen in de schuur. Daar staan nog wat B230's en B23's :D

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-11-2009 13:00 #807930 door Anjo van den Akker
karsten, het kaartje dat ze gebruiken geeft aan dat ze iig de juiste apparatuur hebben, een geschroefde meter waar handmatig de cylinder ingesteld wordt. de auto is er rijdend heen gegaan dus ik ga er vanuit dat de motor op bedrijfstemperatuur was.

mogelijke fouten tijdens het meten zoals de gasklep niet open zetten zal hooguit voor een afwijking van 0,5/1 bar zorgen. dit zit op enkele cylinders dik 2,5 bar onder de fabriekswaarden, ik geloof dan ook niet dat een goed uitgevoerde test een goede compressie waarde opleverd, daar is het huidige verlies al te groot voor.

wat ik wel vreemd vind is dat de herhaalde test met een lepel olie niet gelijk uitgevoerd is, dat truukje is al zo oud als de weg naar rome; maar ala.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC