- Berichten: 4
show je auto, of een project waar je mee bezig bent.
1981 Volvo 345 2.0 GLS van Joost
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-07-2012 14:11 #910579
door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic 1981 Volvo 345 2.0 GLS van Joost
Ja inderdaad Wouter, dat geeft toch een gevoel van vertrouwen 
Ik heb de uitlaatvoorpijp nu gasdicht tegen het spruitstuk geschroefd en de isolatie rondom de versnellingspook weer aangebracht (dat ontbrak en zorgde voor een hoop kabaal). Wat is het nu stil in de auto!
Ook viel me ineens op dat op hogere snelheid (90 km/h en hoger) er iets gejank/gegier te horen is, oplopend met het motortoerental. Het lijkt wel de aandrijfas of iets uit de koppeling o.i.d.
Morgen ga ik er al mee op reis dus ik heb helaas geen tijd meer om er nog naar te kijken. Ik ben benieuwd of het geluid erger wordt, of dat het er altijd al was (lagers van de aandrijfas in de torquetube?) maar het me nooit is opgevallen vanwege alle andere herrie

Ik heb de uitlaatvoorpijp nu gasdicht tegen het spruitstuk geschroefd en de isolatie rondom de versnellingspook weer aangebracht (dat ontbrak en zorgde voor een hoop kabaal). Wat is het nu stil in de auto!
Ook viel me ineens op dat op hogere snelheid (90 km/h en hoger) er iets gejank/gegier te horen is, oplopend met het motortoerental. Het lijkt wel de aandrijfas of iets uit de koppeling o.i.d.
Morgen ga ik er al mee op reis dus ik heb helaas geen tijd meer om er nog naar te kijken. Ik ben benieuwd of het geluid erger wordt, of dat het er altijd al was (lagers van de aandrijfas in de torquetube?) maar het me nooit is opgevallen vanwege alle andere herrie

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
17-07-2012 18:17 #910586
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1981 Volvo 345 2.0 GLS van Joost
Tussen bak en diff zit volgens mij een pakking en keerring die je beide zou moeten vervangen. Het is al met al niet zo heel veel werk geloof ik, al heb ik het nog nooit onder de auto gedaan.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wouter Borsje
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 111
18-07-2012 12:30 #910609
door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic 1981 Volvo 345 2.0 GLS van Joost
Fijne reis alvast Joost, en veel plezier in Frankrijk!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 4
22-07-2012 20:15 #910698
door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic 1981 Volvo 345 2.0 GLS van Joost
Nog bedankt Wouter!
Inmiddels ben ik ook weer terug. Omdat ik op de heenreis hoe dan ook per se beslist minimaal die magische grens van 1:15 wilde halen, ben ik in alle vroegte al ingestapt en achter mijn ouders (met caravan) aangereden. En dat had effect: in Luxemburg volgetankt (met daarv??r flinke hellingen bij Luik en veel kilometers binnendoor, wat resulteerde in 1:13,4, wat me al in positieve zin verbaasde), en 344 kilometer verder weer tanken, want ik dacht dat de benzinemeter stuk was. Deze wilde maar niet verder zakken dan driekwart, dus ik was reuze benieuwd hoeveel erin ging. Tijdens die 344 km zijn we ??n keer gestopt voor een pauze van 20 minuten, verder alleen maar snelweg door de heuvels met volgens de GPS steeds tussen 80 en 90 km/h. In z'n 5, en bij steile hellingen netjes in de 4 uiteraard
Maar afijn, na die 344 km sloeg de pomp al af na 19 liter benzine. Na nog 3x de pomp af te hebben laten slaan bleek dat er ?cht niet meer dan 20,81 liter benzine in de tank kon.
Dus: verbruik van 1:16,5!
Vele warme kilometers later kwamen we aan op de camping. Ik was best vermoeid want ik heb erg rustig moeten rijden. Ik kon aan de 345 merken dat die echt met 2 vingers in de neus z'n werk deed.
Op de camping bleek dat het oliepeil van 3/4 naar 2/3 was gezakt. Ik kon echter geen lekkage meer ontdekken (zou de 345 nu eindelijk lekvrij zijn?), waarschijnlijk resultaat van iets dunnere olie dan voorheen (10w40 ipv 15w40) en mijn schoonmaakactie van de carterontluchting. Dus toch iets verbruikt..?
Op de terugweg vandaag besloot ik maar eens lekker gas te geven, continu 120-130 gereden, bergaf meestal 140-150. Zo hard heb ik nog nooit gereden met het ding, maar eens moet de eerste keer zijn. Wel viel me op dat het blok bijzonder pittig is, ik had vermogen genoeg en hoefde geen enkele keer terug naar z'n 4, alles ging perfect in z'n 5!
Nouja, om een lang verhaal kort te maken: gemiddeld verbruik tijdens de terugweg 1:11,5 (en da's nog steeds erg netjes gezien die snelheden) en het mooiste: totaal GEEN olie weg! Ik heb op de heenweg dus echt te rustig gereden
De olie is ook nog altijd dermate blank dat je het niet eens aan de peilstok ziet zitten. De twijfels die ik dit voorjaar kreeg over de inwendige staat van de motor zijn deze week dus volledig weggenomen.
Wat ook erg belangrijk is: ik heb lekker een paar dagen zitten niksen in de zon. Het hele jaar nog niet gedaan, dus heerlijk! En de band met de 345 is weer verder versterkt. Dit is alweer de derde keer geweest dat het beestje me naar Frankrijk heeft gebracht (en weer terug)...
Plaatjes bij het praatje:
tanken in Luxemburg (nee, die plas is geen benzine maar water)
Inmiddels ben ik ook weer terug. Omdat ik op de heenreis hoe dan ook per se beslist minimaal die magische grens van 1:15 wilde halen, ben ik in alle vroegte al ingestapt en achter mijn ouders (met caravan) aangereden. En dat had effect: in Luxemburg volgetankt (met daarv??r flinke hellingen bij Luik en veel kilometers binnendoor, wat resulteerde in 1:13,4, wat me al in positieve zin verbaasde), en 344 kilometer verder weer tanken, want ik dacht dat de benzinemeter stuk was. Deze wilde maar niet verder zakken dan driekwart, dus ik was reuze benieuwd hoeveel erin ging. Tijdens die 344 km zijn we ??n keer gestopt voor een pauze van 20 minuten, verder alleen maar snelweg door de heuvels met volgens de GPS steeds tussen 80 en 90 km/h. In z'n 5, en bij steile hellingen netjes in de 4 uiteraard

Maar afijn, na die 344 km sloeg de pomp al af na 19 liter benzine. Na nog 3x de pomp af te hebben laten slaan bleek dat er ?cht niet meer dan 20,81 liter benzine in de tank kon.
Dus: verbruik van 1:16,5!

Vele warme kilometers later kwamen we aan op de camping. Ik was best vermoeid want ik heb erg rustig moeten rijden. Ik kon aan de 345 merken dat die echt met 2 vingers in de neus z'n werk deed.
Op de camping bleek dat het oliepeil van 3/4 naar 2/3 was gezakt. Ik kon echter geen lekkage meer ontdekken (zou de 345 nu eindelijk lekvrij zijn?), waarschijnlijk resultaat van iets dunnere olie dan voorheen (10w40 ipv 15w40) en mijn schoonmaakactie van de carterontluchting. Dus toch iets verbruikt..?
Op de terugweg vandaag besloot ik maar eens lekker gas te geven, continu 120-130 gereden, bergaf meestal 140-150. Zo hard heb ik nog nooit gereden met het ding, maar eens moet de eerste keer zijn. Wel viel me op dat het blok bijzonder pittig is, ik had vermogen genoeg en hoefde geen enkele keer terug naar z'n 4, alles ging perfect in z'n 5!
Nouja, om een lang verhaal kort te maken: gemiddeld verbruik tijdens de terugweg 1:11,5 (en da's nog steeds erg netjes gezien die snelheden) en het mooiste: totaal GEEN olie weg! Ik heb op de heenweg dus echt te rustig gereden

De olie is ook nog altijd dermate blank dat je het niet eens aan de peilstok ziet zitten. De twijfels die ik dit voorjaar kreeg over de inwendige staat van de motor zijn deze week dus volledig weggenomen.
Wat ook erg belangrijk is: ik heb lekker een paar dagen zitten niksen in de zon. Het hele jaar nog niet gedaan, dus heerlijk! En de band met de 345 is weer verder versterkt. Dit is alweer de derde keer geweest dat het beestje me naar Frankrijk heeft gebracht (en weer terug)...
Plaatjes bij het praatje:
tanken in Luxemburg (nee, die plas is geen benzine maar water)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
22-07-2012 21:29 #910700
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1981 Volvo 345 2.0 GLS van Joost
Dat is wel een prachtig verbruik! Ik droom er van om dat met de 1.7 te halen, maar jij doet het zomaar even met een 2 liter :wtf: :y:
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
22-07-2012 22:00 #910704
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1981 Volvo 345 2.0 GLS van Joost
Tis ook goed voor et torretje om hem zo nu en dan eens los te rijden he! Beetje schoonbranden intern is echt goed hoor, ook voor je olie verbruik:loser:
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
23-07-2012 00:32 #910710
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1981 Volvo 345 2.0 GLS van Joost
mja, oliepeil wat fors daalt bij een lange rit, zeker als je het rustig aan doet... lijkt mij eerder vocht wat uit de olie verdampt is!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
23-07-2012 18:08 #910722
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1981 Volvo 345 2.0 GLS van Joost
Als je zo zuinig kan rijden heb je geen LPG meer nodig! Komt jou dat effe goed uit.
Wel mooi dat het zo goed is gegaan, sterkt inderdaad de band en geeft vertrouwen in de wagen.
Wel mooi dat het zo goed is gegaan, sterkt inderdaad de band en geeft vertrouwen in de wagen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
23-07-2012 18:16 #910723
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1981 Volvo 345 2.0 GLS van Joost
Ik zou bijna zeggen: video or it didn't happen
Erg mooie score! Die 1:11,5 komt overeen met mijn verbruik op overwegend snelweg en die snelheden.
Ik denk natuurlijk meteen aan een verhaal voor de Volvoice? Als je (redelijk) snel bent komt het nog in de eerstvolgende.

Ik denk natuurlijk meteen aan een verhaal voor de Volvoice? Als je (redelijk) snel bent komt het nog in de eerstvolgende.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 4
24-07-2012 11:17 #910752
door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic 1981 Volvo 345 2.0 GLS van Joost
Tja, tijdens het rijden ga ik geen toeren uithalen met fotocamera's e.d.
Ik heb nl ook geen statief of 'zuignap' waarmee ik de camera kan vastzetten. En dan wordt het al gauw gevaarlijk, want de Fransen kunnen echt idiote acties uithalen en dan moet je snel kunnen reageren.
Overigens heb ik me op de terugweg in Duitsland kapot ge?rgerd aan al die lui die op de 3-baans snelwegen gewoon op de middelste baan blijven rijden met 100. Op een gegeven moment werd ik al dat geslinger van links naar rechts (want ik reed 120) zo zat, dat ik ze allemaal maar rechts heb ingehaald.
PS Ik heb nog gezocht naar de tankbonnetjes, ik heb er wel wat gevonden maar niet die uit midden-Frankrijk. Helaas dus geen bewijs... jullie zullen het met mijn woord moeten doen
Ik heb nl ook geen statief of 'zuignap' waarmee ik de camera kan vastzetten. En dan wordt het al gauw gevaarlijk, want de Fransen kunnen echt idiote acties uithalen en dan moet je snel kunnen reageren.
Overigens heb ik me op de terugweg in Duitsland kapot ge?rgerd aan al die lui die op de 3-baans snelwegen gewoon op de middelste baan blijven rijden met 100. Op een gegeven moment werd ik al dat geslinger van links naar rechts (want ik reed 120) zo zat, dat ik ze allemaal maar rechts heb ingehaald.
PS Ik heb nog gezocht naar de tankbonnetjes, ik heb er wel wat gevonden maar niet die uit midden-Frankrijk. Helaas dus geen bewijs... jullie zullen het met mijn woord moeten doen

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Mark Smeets