1981 Volvo 345 2.0 GLS van Joost
- V300 register
- Verbannen
-
volvofiel;198736 schreef : bedankt voor het zoekwerk Anjo!
Zelf had ik ook al e.e.a. opgezocht, via de reguliere automaterialenhandel is er niets meer te krijgen.
Als het goed is komt morgen het goede stangetje alsnog van Dafhobby. Als ook zij hem niet meer hebben zal ik die van ebay proberen (heb daar geen account). Dat ik 'm ooit vind is duidelijk, het is alleen vervelend dat het n?t nu zo vlak voor de apk is. Gelukkig waren we er op tijd bij (apk verloopt 8 mei) en heb ik nog de kans om op tijd te repareren.
Er is nu iig niet normaal mee te rijden op hogere snelheden, je hebt echt het idee dat je dan continu over herten heen rijdt o.i.d.
Volgens mij zijn de binnenste kogels van een onbekrachtigde BMW 3 serie (vanaf 84) hetzelfde.
Heb me dat eens laten vertellen, maar wellicht wel het uitzoeken waard..
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
AvdAkker;198729 schreef : kwestie van een hoop hamers meenemen:D
ik heb al een idee waar de variatie in zit, zijn grofweg 2 soorten niet-bekrachtigde stuurhuizen, direct nastelbaar op de tandheugel en vast (vulplaatjes) je kunt ze herkennen aan het huis waar het wormwiel in de tandheugel grijpt, het nastelbare type heeft op de voorkant een inbusbout+moer en het vaste type eenzelfde plaatje; zonder inbusbout.
de overgang weet ik niet precies uit t hoofd, er staat me namelijk iets bij dat de draaicirkel iets aangepast is door de verlaging van de GLT en dat toen voor een ander stuurhuis gekozen is; logische zou dan zijn modeljaar 83. daarvoor is alles het vaste type en bijbehorend buitendraads buitenste stuurkogel. latere type heeft allemaal binnendraads. in principe zou je bij een automaterialenboer op een V343/345 1.4 kenteken zo de juiste moeten vinden, zoals deze op Ebay
Begrijp ik goed, dat als er dus helemaal niets te vinden is, je altijd nog kunt kiezen voor een "jonger" stuurhuis?
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Wouter76;198738 schreef : kan normaal een leuke bezigheid zijn om iets wat moeilijk te verkrijgen is toch ergens te vinden
Precies Wouter, ik ben al het nodige tegengekomen waarvan ik de hoop had opgegeven het ooit nog eens te vinden. Striping, een NOS antenneset, een blinde sleutel etc.
Maar dit had haast :humor:
Gelukkig is vandaag de goede stang binnengekomen. Loopt het met een sisser af

Straks een afspraak maken voor de APK en het monteren van dat stangetje, en dan maar afwachten wat er tijdens de keuring nog meer aan het licht komt.
Omdat zo onderhand de complete auto vernieuwd is, kan ik me niet voorstellen dat er veel aan de hand is. Zal wel weer koplampen afstellen en ruitensproeiers doorblazen e.d. zijn...
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Echter op een gegeven moment stond ik even buiten de auto terwijl die stationair draaide, toen hoorde ik af en toe een verdacht tikje/rammeltje uit de motor. Dit ga ik scherp in de gaten houden. Het zal toch niet...
- V300 register
- Verbannen
-
volvofiel;198991 schreef : Zo, vandaag even lekker de remmen losgeremd (achterremmen) dus dat is ook weer gebeurd. Verder heb ik niks kunnen vinden.
Echter op een gegeven moment stond ik even buiten de auto terwijl die stationair draaide, toen hoorde ik af en toe een verdacht tikje/rammeltje uit de motor. Dit ga ik scherp in de gaten houden. Het zal toch niet...
Staat vast ergens in je topic, maar wat voor olie gebruik je? En was het op koude of warme motor?
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
ik ben bang dat als ik op volsynthetische olie (10 W 40) over ga, de motor de olie gaat verbruiken. Is nu niet het geval.
- V300 register
- Verbannen
-
volvofiel;199006 schreef : 15 W 40, warme motor
ik ben bang dat als ik op volsynthetische olie (10 W 40) over ga, de motor de olie gaat verbruiken. Is nu niet het geval.
Maar die is wel dunner, en dus wellicht het proberen een keer waard..
- Robbert Jan Veraa
- Nieuw lid
-
Als je olie dunner wordt kun je met een warme motor bij stationair in de problemen komen.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Was, op die stuurkogel na, niets op aan te merken.
Meteen even proefgereden en HEERLIJK. Waarschijnlijk kom ik vanaf nu meer op de linker- dan de rechterbaan

Even een stukje proefgereden hier en bij 110 was er nog niets te merken van trillingen of opstijgen! Gezien de kwaliteit van de weg en de weersomstandigheden ben ik maar even niet verder gegaan. Bovendien moet 'ie eerst uitgelijnd worden, want het stuur staat scheef.
Hij is ook een stukje stiller trouwens, waarschijnlijk omdat de rammel/ratel van het wiel/stuurinrichting rechtsvoor nu compleet verdwenen is.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-

ff via-via geregeld dat morgenochtend vroeg de wieltjes worden uitgelijnd, cash meenemen en dan ben ik voor alle festiviteiten van volgende week klaar