- Berichten: 4
1981 Volvo 345 2.0 GLS van Joost
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-

heb er een heel lijstje vol getallen (graden oid) in groen, rood en blauw bijgekregen. Geen flauw idee wat het betekent maar het gaat in de map.
Het stuur staat weer recht, de auto rijdt weer goed rechtuit en de voorkant "zweeft" niet meer bij 100+ km/h.
Toevallig was Chris ook bij de bandenzaak met z'n mooie 940

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
- Berichten: 4

pas toen ik de snelweg op reed met mijn 343 (in november 2011) kwam het balletje echt aan het rollen; die reed bij 120 nog zo verschrikkelijk goed dat toen pas tot me doordrong dat er gewoon iets fundamenteel mis was met de 345 :+
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
- Berichten: 4

Uiteraard op foto gezet, volgt zsm
Een jaar geleden was de stand 123.456, dus dit jaar zo'n 6.500 km gereden waarvan zeker 3.000 tijdens de vakantie van juli 2011. Sowieso die zomer relatief veel gereden, denk totaal wel 4.000 km.
Tijdens de rit woensdag viel me op dat de motor stationair af en toe een diesel-achtig geluidje maakt. Een tikje in de motor. Dan weer wel dan weer niet. In de auto kun je het niet horen, alleen als je ernaast staat. In de auto hoor je de motor stationair sowieso niet lopen, lekker stil. Oliepeil is dik in orde.
Gezien de mate van olielekkage vraag ik me af of er mischien overdruk in het carter is. Zou ook dat "kloppen" kunnen verklaren. Maar als ik met draaiende motor de peilstok of vuldop eraf trek/draai, gebeurt er niets. Geen druk, geen rook, etc. Motor loopt onverstoorbaar verder.
Iemand ideeen? Compressie is perfect en gelijk op allevier de cilinders, motor verbruikt absoluut geen olie. Ik heb nooit, maar dan ook nooit blauwe wolken uit de uitlaat. Niet in de file, niet na 1km afremmen op de motor (Franse bergen), nooit.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
- Berichten: 4
Was onderweg naar de loods waar de 850 in stond. Die hebben we namelijk weer opgehaald. Toch verbazend, dat ding heeft een jaar stilgestaan maar hij sloeg direct aan. Hadden we niet verwacht, achteraf was het verstandiger geweest om eerst even te cranken zodat de olie vast kon verspreiden. Nu stond het ding het eerste kwartier te ratelen en te kwalmen. Maar ach, daar is het een 850 voor :+
Toen na een kwartier alle vage elektrische storingen zichzelf hadden opgelost, zijn we naar huis gereden. Ik reed er achteraan in de 345 en die kreeg me toch een blauwe walm te verduren... alleen op de dampen had ik volgens mij al 20 km kunnen rijden :loser:
Maar goed, die auto is dus ook weer op de weg. Was toch wel weer lekker om daar een rondje in te rijden!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
- Berichten: 4
nu de voorwielophanging e.d. weer tip top in orde is, is ook op de snelweg een flink verschil te merken.
Ik was sinds de sleutelactie van Anjo nog niet de snelweg opgeweest, laatst ben ik dus een keertje Duitsland in gegaan en ik moet mijn best doen om niet steeds 120 te gaan rijden. Het ding gaat echt als een speer en rijdt bij 140 nog prima! Niks meer te merken van opstijgen/zweven e.d.
Ik kan me nog herinneren hoe de 343 DLS (met nieuwe neus) op de snelweg reed bij dergelijke snelheden, en wat betreft het verhaaltje "vanwege het ontwerp rijdt een modeljaar '81 2-liter slechter op de snelweg dan een modeljaar '82 2-liter" is mijn conclusie:
myth busted

Zo, en nu is er wel genoeg over gezegd. Op naar de volgende klussen:
- carterventilatie schoonmaken
- olielekkage versnellingsbak verhelpen
- uitlaatspruitstuk vervangen/nieuw draad tappen voor missend draadeind
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
- Berichten: 4
Rotor, verdelerkap, bougies, oliefilter + ring, nieuwe ring voor de olievuldop en olie. Ik had er altijd 15w40 in, nu om uit te proberen maar eens 10w40. Ik ben benieuwd!
Afijn, eerst maar eens de carterventilatie schoongemaakt. Daarna boutjes van de benzinepomp nagetrokken, olie ververst, nieuw filter, ontstekingsriedeltje vervangen. Al het oude spul was eigenlijk nog prima (olie was nog mooi bruin), maar voor alle zekerheid toch maar vervangen.
Dinsdag nog even naar de dealer om het oliepeil in de bak te checken en evt. bij te vullen, en dan woensdag op naar Frankrijk. Dit keer zit ik alleen in de auto en ook nog eens met minder bagage, en de voorwiellagers zijn nieuw. Ik ga dus weer een poging wagen om een nieuw verbruiksrecord te halen! Vorig jaar bleef het steken op 1:14,8, dit jaar wil ik de 1:15 halen.
Heeft iemand nog tips voor een lager verbruik? Op de heenweg blijf ik fijn achter de vrachtwagens hangen met 90 km/h, op de terugweg wil ik gewoon 120 rijden zodat de motor dan fijn kan schoonbranden. Het record moet dus op de heenweg verbroken worden...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
volvofiel;202833 schreef : Heeft iemand nog tips voor een lager verbruik? Op de heenweg blijf ik fijn achter de vrachtwagens hangen met 90 km/h, op de terugweg wil ik gewoon 120 rijden zodat de motor dan fijn kan schoonbranden. Het record moet dus op de heenweg verbroken worden...
Een enterhaak voor aan de bumper van die vrachtwagen :humor:
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.