show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

1981 Volvo 345 2.0 GLS van Joost

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-01-2012 13:19 #898332 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic 1981 Volvo 345 2.0 GLS van Joost
Ja, dan gaat het een jaartje goed en dan zijn die ook weer uitgelubberd :D
Ik heb ze niet voor niets weer verkocht ;)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Mark Smeets
  • Moderator
  • Moderator
Meer
17-01-2012 13:57 #898333 door Mark Smeets
Beantwoord door Mark Smeets in topic 1981 Volvo 345 2.0 GLS van Joost
Dat is met jou kilometers overdreven... Maar ik denk aan andere bladveren. Als je kijkt naar de constructie, dan zitten de schokdempers onder vast aan de achteras, die weer ligt op de bladveren.... Dus als die zijn doorgezakt, kunnen nieuwe dempers nog niet veel aan de hoogte doen, tenslotte behoren ze alleen te dempen, en niet de auto omhoog te duwen. Iets wat (nieuwe) bladveren wel doen, evenals de caravanveren.
En ik bedoelde idd het vorige leven, toen je auto nog reed ;) Maar misschien heeft hij al die tijd dat hij stil stond in Belgi? wel lading in de kofferbak gehad? Als hij dan 10 jaar doorgezakt staat...

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-03-2012 12:07 #901219 door 16673-dummy
laatst drong tot me door dat het alweer drie jaar/15.000km geleden is dat de contactpuntjes zijn vervangen en afgesteld, ik had nog geen problemen maar voor alle zekerheid heb ik toch maar nieuwe besteld.

Anjo heeft me vorig jaar geleerd hoe je contactpuntjes moet vervangen, dus dit weekend wil het zelf maar eens proberen. Bij het lospeuteren van het draadje (zat op de een of andere manier ruimtebesparend doorheen gestoken) viel me op dat de puntjes echter niet 100% vlak op elkaar aansluiten:

Is dit een probleem? En kan ik ze evt. ongestraft bijbuigen zodat ze w?l vlak tegen elkaar aankomen?

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-03-2012 12:28 #901220 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic 1981 Volvo 345 2.0 GLS van Joost
inderdaad even bijbuigen; had ik bij de nieuwe puntjes van je 343 ook gedaan! en voor t monteren even vluchtig met een fijn schuurpapiertje de vlakjes aanraken, zit een dun laagje coating op dat eraf moet

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-03-2012 13:20 #901265 door 16673-dummy
dank Anjo voor de tips!

De puntjes zitten erin, de motor startte direct en rijdt prima deluxe dus ik ga er maar vanuit dat ik het goed gedaan heb :+
Zal vanavond nog even een how-to maken. De vraagbaak is nogal summier namelijk... ik heb veel foto's gemaakt zodat het als in een prentenboek kan worden uitgelegd :)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
04-03-2012 13:28 #901266 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1981 Volvo 345 2.0 GLS van Joost

volvofiel;195722 schreef : dank Anjo voor de tips!

De puntjes zitten erin, de motor startte direct en rijdt prima deluxe dus ik ga er maar vanuit dat ik het goed gedaan heb :+
Zal vanavond nog even een how-to maken. De vraagbaak is nogal summier namelijk... ik heb veel foto's gemaakt zodat het als in een prentenboek kan worden uitgelegd :)

Heb je ze gesteld met voelermaten? (welke?) of heb je ze gemonteerd met een contacthoek meter?(al startend stellen)

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-03-2012 13:42 #901268 door 16673-dummy
ik heb ze met voelermaatjes gesteld (0,4 mm). Officieel zou je daarna de contacthoek en ontstekingstijdstip moeten controleren, maar omdat de motor nog prima liep heb ik dit niet gedaan. Is ook niet nodig volgens mij.
De enige reden dat ik ze vervangen heb, is omdat de motor de laatste tijd niet meer direct startte maar pas na een seconde of 2, en de motor heeeeeeeeel lichtjes bokte bij lage toeren (30 in 3 bijvoorbeeld, dan draait de motor 1400 tpm), echt nauwelijks merkbaar maar het was er wel :)

Maar goed, na een paar borden lekkere soep even het uitgebreide verhaal:
zo zag het er eerst uit

bij nadere inspectie bleken ze toch ingebrand; voelermaatje 0.25 kreeg ike r niet meer tussendoor

nieuwe er weer in + afgesteld

dit kwam eruit:

Een uitgebreide how-to volgt vanavond!

• Floris Schropp
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-03-2012 14:41 #901273 door Floris Schropp
Beantwoord door Floris Schropp in topic 1981 Volvo 345 2.0 GLS van Joost
over het opschuren van de contacten ben ik niet zeker.. vaak zit er juist een anti-corrosieve, harde maar goed geleidende laag op dit soort contacten opgedampt. Rhodium bijvoorbeeld.

Als je dat eraf schuurt zit je op kaal koper, en dat brandt een stuk sneller in.

• Erick Janssen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-03-2012 15:11 #901276 door Erick Janssen (GAST)
Beantwoord door Erick Janssen (GAST) in topic 1981 Volvo 345 2.0 GLS van Joost
Om het inbranden van de contactpuntjes tegen te gaan is er een elektronisch schakeling die je tussen de contactpuntjes en de bobine kan plaatsen het is een kit van Velleman [nr: K2543] werkt uitstekend.
Ik heb deze schakeling in diverse auto's van mij gehad en nooit meer problemen gehad met het inbranden van de puntjes.
Uit eigen ervaring: puntjes gaan 2 tot 3 keer langer mee en ook de bougies gaan zelfs 3 tot 4 keer langer mee. [verdient zich al heel snel weer terug]
Auto's waar ik deze schakeling heb gebruikt:

Kadett B 1.1
Kadett C 1.2
Ascona A 1.6
Ascona A 1.9
Taunus 1.6
2CV4

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-03-2012 17:25 #901282 door 16673-dummy
Dank voor je/jullie reacties, maar ik houd me gewoon aan de voorgeschreven onderhoudsintervallen en ik ga dus niet besparen op bougies, puntjes etc. (overigens bedoel ik daar niets mee jegens anderen).
Vlak na aanschaf is er een keer naar de contactpuntjes gekeken, daarna nooit meer en ik heb er ook nooit problemen mee gehad. Ook nu niks noemenswaardigs en ik zat al dik over het interval heen..! Dit klusje is even tussen wal en schip gevallen denk ik.
Ik vervang elk jaar de bougies, rotor, verdelerkap, olie en oliefilter (en dus eigenlijk ook de contactpunten) en elke drie jaar de rem- en koelvloeistof (dit jaar weer dus). Gewoon standaard basisonderhoud, vind ik. Met mijn 6 ? 7.000 km per jaar (waarvan zeker 4.000 in de zomer) zit dat dus wel snor.

Trouwens, ik ben vergeten om de puntjes iets op te schuren. Dat realiseerde ik me pas toen ik wilde starten. Hij startte gewoon dus ik denk dat m'n voelermaatjes al e.e.a. hebben "opgeschuurd".

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC