1981 Volvo 345 2.0 GLS van Joost
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-

Ik heb ze niet voor niets weer verkocht

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mark Smeets
- Moderator
-
En ik bedoelde idd het vorige leven, toen je auto nog reed

- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Anjo heeft me vorig jaar geleerd hoe je contactpuntjes moet vervangen, dus dit weekend wil het zelf maar eens proberen. Bij het lospeuteren van het draadje (zat op de een of andere manier ruimtebesparend doorheen gestoken) viel me op dat de puntjes echter niet 100% vlak op elkaar aansluiten:
Is dit een probleem? En kan ik ze evt. ongestraft bijbuigen zodat ze w?l vlak tegen elkaar aankomen?
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
De puntjes zitten erin, de motor startte direct en rijdt prima deluxe dus ik ga er maar vanuit dat ik het goed gedaan heb :+
Zal vanavond nog even een how-to maken. De vraagbaak is nogal summier namelijk... ik heb veel foto's gemaakt zodat het als in een prentenboek kan worden uitgelegd

- V300 register
- Verbannen
-
volvofiel;195722 schreef : dank Anjo voor de tips!
De puntjes zitten erin, de motor startte direct en rijdt prima deluxe dus ik ga er maar vanuit dat ik het goed gedaan heb :+
Zal vanavond nog even een how-to maken. De vraagbaak is nogal summier namelijk... ik heb veel foto's gemaakt zodat het als in een prentenboek kan worden uitgelegd
Heb je ze gesteld met voelermaten? (welke?) of heb je ze gemonteerd met een contacthoek meter?(al startend stellen)
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
De enige reden dat ik ze vervangen heb, is omdat de motor de laatste tijd niet meer direct startte maar pas na een seconde of 2, en de motor heeeeeeeeel lichtjes bokte bij lage toeren (30 in 3 bijvoorbeeld, dan draait de motor 1400 tpm), echt nauwelijks merkbaar maar het was er wel

Maar goed, na een paar borden lekkere soep even het uitgebreide verhaal:
zo zag het er eerst uit
bij nadere inspectie bleken ze toch ingebrand; voelermaatje 0.25 kreeg ike r niet meer tussendoor
nieuwe er weer in + afgesteld
dit kwam eruit:
Een uitgebreide how-to volgt vanavond!
- Floris Schropp
- Nieuw lid
-
Als je dat eraf schuurt zit je op kaal koper, en dat brandt een stuk sneller in.
- Erick Janssen (GAST)
- Nieuw lid
-
Ik heb deze schakeling in diverse auto's van mij gehad en nooit meer problemen gehad met het inbranden van de puntjes.
Uit eigen ervaring: puntjes gaan 2 tot 3 keer langer mee en ook de bougies gaan zelfs 3 tot 4 keer langer mee. [verdient zich al heel snel weer terug]
Auto's waar ik deze schakeling heb gebruikt:
Kadett B 1.1
Kadett C 1.2
Ascona A 1.6
Ascona A 1.9
Taunus 1.6
2CV4
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Vlak na aanschaf is er een keer naar de contactpuntjes gekeken, daarna nooit meer en ik heb er ook nooit problemen mee gehad. Ook nu niks noemenswaardigs en ik zat al dik over het interval heen..! Dit klusje is even tussen wal en schip gevallen denk ik.
Ik vervang elk jaar de bougies, rotor, verdelerkap, olie en oliefilter (en dus eigenlijk ook de contactpunten) en elke drie jaar de rem- en koelvloeistof (dit jaar weer dus). Gewoon standaard basisonderhoud, vind ik. Met mijn 6 ? 7.000 km per jaar (waarvan zeker 4.000 in de zomer) zit dat dus wel snor.
Trouwens, ik ben vergeten om de puntjes iets op te schuren. Dat realiseerde ik me pas toen ik wilde starten. Hij startte gewoon dus ik denk dat m'n voelermaatjes al e.e.a. hebben "opgeschuurd".