- Berichten: 111
show je auto, of een project waar je mee bezig bent.
1981 Volvo 345 2.0 GLS van Joost
- Wouter Borsje
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
22-06-2011 11:40 #877836
door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic 1981 Volvo 345 2.0 GLS van Joost
Dat is weer een leuk verhaal wat daarchter steekt, weer wat wijzer geworden.
Die kras krijg je er misschien nog wel uit met wetsanden en daarna polijsten (ja dat kan ook op kunststof), als je er met een gale overheen gaat blijft die dan iets steken op de kras of is hij nog vrij oppervlakkig?
Ik kan me namelijk indenken dat er van die tellerbakken van de oudere modellen niet zo veel over zijn.
Die kras krijg je er misschien nog wel uit met wetsanden en daarna polijsten (ja dat kan ook op kunststof), als je er met een gale overheen gaat blijft die dan iets steken op de kras of is hij nog vrij oppervlakkig?
Ik kan me namelijk indenken dat er van die tellerbakken van de oudere modellen niet zo veel over zijn.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 4
26-06-2011 20:42 #878210
door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic 1981 Volvo 345 2.0 GLS van Joost
De kras is gelukkig totaal niet storend, maar valt wel op als je een foto met flits maakt.
Die tellerbak heeft niet echt mijn aandacht, omdat de auto niet 100% in showroomstaat hoeft te zijn. Ik gebruik de auto immers gewoon
Vanavond heb ik de rotor, verdelerkap en bougies vervangen (met warme motor, auw
). Aan de staat van die delen te zien had het nog niet vervangen hoeven te worden, maar ? la.
De verdelerkap had op de contactpunten wel een duidelijk sleepspoor van de rotor, maar er was nog niets geoxideerd (het stofkapje is ook nog intact en de auto staat altijd binnen, dus vocht krijgt bijna geen kans).
Wel viel me op dat de bougie van cilinder 1 (vliegwielzijde) wat witter/grijzer was dan die van de andere 3. Die waren namelijk netjes lichtbruin/cr?mekleurig (en da's een goed teken, toch?). Cilinder 1 schurkte echter tegen 'grijs' aan... is dat normaal?
De bougies die eruit kwamen (BP6ES) hadden trouwens 0,9mm elektrodenafstand. De nieuwe (BP5ES) heb ik netjes op 0,7mm gezet, zoals de PDF voorschrijft.
Die tellerbak heeft niet echt mijn aandacht, omdat de auto niet 100% in showroomstaat hoeft te zijn. Ik gebruik de auto immers gewoon

Vanavond heb ik de rotor, verdelerkap en bougies vervangen (met warme motor, auw

De verdelerkap had op de contactpunten wel een duidelijk sleepspoor van de rotor, maar er was nog niets geoxideerd (het stofkapje is ook nog intact en de auto staat altijd binnen, dus vocht krijgt bijna geen kans).
Wel viel me op dat de bougie van cilinder 1 (vliegwielzijde) wat witter/grijzer was dan die van de andere 3. Die waren namelijk netjes lichtbruin/cr?mekleurig (en da's een goed teken, toch?). Cilinder 1 schurkte echter tegen 'grijs' aan... is dat normaal?
De bougies die eruit kwamen (BP6ES) hadden trouwens 0,9mm elektrodenafstand. De nieuwe (BP5ES) heb ik netjes op 0,7mm gezet, zoals de PDF voorschrijft.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
26-06-2011 22:32 #878218
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1981 Volvo 345 2.0 GLS van Joost
Bij oude bougies wordt de electrode-afstand wat groter. Kan je ook weer bijstellen na bv 10.000 km.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
27-06-2011 18:57 #878281
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1981 Volvo 345 2.0 GLS van Joost
De cillinder aan de vliegwielkant loopt meestal iets warmer/heter, kan daar mee te maken hebben.
Mengselverdeling van het carburateurspruitstuk zorgt mogelijk ook nog voor minder mengsel bij die cillinder.
Mengselverdeling van het carburateurspruitstuk zorgt mogelijk ook nog voor minder mengsel bij die cillinder.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 4
02-07-2011 16:35 #878574
door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic 1981 Volvo 345 2.0 GLS van Joost
Dank Ruben!
Vanmorgen maar de stap gezet om de pakking van het differentieel te vervangen. Deze lekte vrij behoorlijk en ik was bang dat 'ie droog zou lopen.
Ik kon met m'n pink nog n?t de olie raken vanmorgen, dus dat laatste was nog niet het geval.
Het deksel ging vlotjes los, alleen de pakking kwam er (zoals te verwachten) aan 1.001 stukken af, maarja... het zit er ook al een jaar of 25 (komt van een 360 GLS). Deksel goed schoongemaakt en alles met nieuwe boutjes en ringetjes teruggezet, daarna afgevuld met 80W90 GL5 tot het 'moment' waarop ik met m'n pink in de olie zat.
In de oude olie die eruit kwam (wat een putlucht) zat geen ijzervijlsel, aan het magneetje in de aftapplug zat wel wat. Maar dat zal wel normaal zijn, waarschijnlijk is de olie nog nooit ververst.
Toen alles weer in orde was, werd het tijd om de caravan op te halen
die 1200 kg en 75 kg kogeldruk ging prima :+
Vanmorgen maar de stap gezet om de pakking van het differentieel te vervangen. Deze lekte vrij behoorlijk en ik was bang dat 'ie droog zou lopen.
Ik kon met m'n pink nog n?t de olie raken vanmorgen, dus dat laatste was nog niet het geval.
Het deksel ging vlotjes los, alleen de pakking kwam er (zoals te verwachten) aan 1.001 stukken af, maarja... het zit er ook al een jaar of 25 (komt van een 360 GLS). Deksel goed schoongemaakt en alles met nieuwe boutjes en ringetjes teruggezet, daarna afgevuld met 80W90 GL5 tot het 'moment' waarop ik met m'n pink in de olie zat.
In de oude olie die eruit kwam (wat een putlucht) zat geen ijzervijlsel, aan het magneetje in de aftapplug zat wel wat. Maar dat zal wel normaal zijn, waarschijnlijk is de olie nog nooit ververst.
Toen alles weer in orde was, werd het tijd om de caravan op te halen


die 1200 kg en 75 kg kogeldruk ging prima :+
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
02-07-2011 18:23 #878577
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1981 Volvo 345 2.0 GLS van Joost
woeste caravan achter zo'n klein autotje 
Snap nu wel waarom je alles zo hard aan 't vervangen was, wist niet dat je met een caravan (laat staan zo'n grote) ging.. dan moet de auto toch heel wat harder werken, dan 2 mensen voorin
gaat volgens mij helemaal goed komen, hij lijkt wel bijna een wheelie te maken zo! haha:D
fijne vakantie!

Snap nu wel waarom je alles zo hard aan 't vervangen was, wist niet dat je met een caravan (laat staan zo'n grote) ging.. dan moet de auto toch heel wat harder werken, dan 2 mensen voorin

gaat volgens mij helemaal goed komen, hij lijkt wel bijna een wheelie te maken zo! haha:D
fijne vakantie!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
02-07-2011 19:37 #878580
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1981 Volvo 345 2.0 GLS van Joost
Vergeet de koplampafstelling niet

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 4
02-07-2011 20:13 #878583
door 16673-dummy
hahaha, ja, nou, die is na 2,5 jaar in mijn bezit sinds mei eindelijk in orde ja
maar ik heb de lampen nooit aan (alleen als het echt donker is), weet niet eens of ze het allemaal nog doen... ik zag dat iig beide achteruitrijlichten reeds overleden zijn
die caravan is van m'n ouders hoor, die nemen 'm al mee. Ik moet er niet aan denken om zo'n bakbeest achter de 345 te hangen. Provinciale weg gaat prima, maar een helling op de autoroute... nee danku
Wat ik nog wel eens wil, is een klapcaravan bij de 345. Een (Gran) Paradiso 345GL uit 1981, dat weet ik al zeker dat die er nog eens komt. Vraag is alleen nog maar wanneer :+
Beantwoord door 16673-dummy in topic 1981 Volvo 345 2.0 GLS van Joost
Niels;179643 schreef : Vergeet de koplampafstelling niet
hahaha, ja, nou, die is na 2,5 jaar in mijn bezit sinds mei eindelijk in orde ja

maar ik heb de lampen nooit aan (alleen als het echt donker is), weet niet eens of ze het allemaal nog doen... ik zag dat iig beide achteruitrijlichten reeds overleden zijn
die caravan is van m'n ouders hoor, die nemen 'm al mee. Ik moet er niet aan denken om zo'n bakbeest achter de 345 te hangen. Provinciale weg gaat prima, maar een helling op de autoroute... nee danku

Wat ik nog wel eens wil, is een klapcaravan bij de 345. Een (Gran) Paradiso 345GL uit 1981, dat weet ik al zeker dat die er nog eens komt. Vraag is alleen nog maar wanneer :+
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Robbert Jan Veraa
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-07-2011 07:33 #878609
door Robbert Jan Veraa
Beantwoord door Robbert Jan Veraa in topic 1981 Volvo 345 2.0 GLS van Joost
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
03-07-2011 11:36 #878613
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1981 Volvo 345 2.0 GLS van Joost
De varavan heeft btw best woeste velgen.. haha
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Mark Smeets