1981 Volvo 345 2.0 GLS van Joost
- Kevin Kloosterman
-
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
- V300 register
- Verbannen
-

- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Vermoedelijk is er wat olie van de motor (hij lekt nogal olie) in de dynamo terecht gekomen, waardoor de zaak intern vervuild is geraakt.
Hij is weer helemaal schoon en perfect in orde, dus die kan weer 30 jaar mee.
Dit was alleen wel even een eye-opener: ik was van plan om na de vakantie de hele voortrein/wielophanging onder handen te nemen (nieuwe lagers, schokbrekers, remschijven, rubbers, kogels, coaten etc.) maar misschien toch eerst maar die olielekkage verhelpen.
Het lekken is verminderd nu de krukas- en hulpaskeerringen vervangen zijn, maar achter het distributiedeksel lekt 'ie, bij de benzinepomp en bij de carterontluchting.
Ik gebruik nooit, maar dan ook NOOIT meer Wynn's Oil System Cleaner want ik weet 100% zeker dat die alle afdichtingen heeft aangevreten.
De klepdekselpakking en het halve maantje zijn ook al vernieuwd, en ik hoop dat de achterste krukaskeerring het heeft overleefd want dat is een enorme klus geloof ik...
Zou het schelen als ik er komende oliewissel 10W40 in doe i.p.v. 15W40? Dan is de oliedruk koud lager, lijkt me? Of gaat 'ie dan juist harder lekken en meer verbruiken?
- V300 register
- Verbannen
-
volvofiel;178472 schreef :
Ik gebruik nooit, maar dan ook NOOIT meer Wynn's Oil System Cleaner want ik weet 100% zeker dat die alle afdichtingen heeft aangevreten.
Nou joost, das ook een ommekeer! Ik kan me nog goed herinneren dat je iedereen het aanraadde om het te gebruiken, omdat je olie er zoveel schoner door bleef! Ik ben er echter nooit voorstander van geweest, dat de olie wat zwart wordt is normaal, dat is een teken dat hij vervangen moet worden naar mijn mening! Dat het een invloed heeft gehad op alle keerringen en pakkingen kan ik me goed voorstellen... maarja, je zit er nu mee.
Gewoon alles stap voor stap vervangen Joost, dan moet je het ooit wel onder controle krijgen. Een auto heeft tenslotte geen 1000-den keerringen!
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Voor een ieder die toch nog pakkingen en keerringen gaat vervangen, raad ik het spul ook zeker aan.
De olie van de GLS is na ruim een jaar/10.000 km nog steeds honingbruin van kleur, zoals het uit de verpakking kwam eigenlijk. Het middel werkt perfect als het gaat om het reinigen van het motoroliesysteem! Het heeft alleen iets te goed schoongemaakt waardoor bijna alle pakkingen nu vervangen moeten worden...
Het olieverbruik schat ik inmiddels op 1: oneindig (de motor is inmiddels al wel lekker losgereden, wordt ook minimaal eens in de 2 weken mee gereden en gemiddeld om de andere maand een flink stuk mee gereden (50km)), maar door de lekkage is het nu na 7.500 km een liter bijvullen.
Edit: fotootjes van de dynamo
Speciaal op m'n verzoek hebben ze het 30 jaar oude stickertje intact gelaten. Het hele apparaat was nogal pekkig en vuil zowel van binnen als van buiten, ze hebben 'm mooi opgeknapt. Het lijkt wel een nieuwe

- V300 register
- Verbannen
-
- Chris Kobes
- Nieuw lid
-
Ik wou net zeggen dat de vakliteratuur ook alweer aanwezig is

- Wouter Borsje
-
- Premium lid
-
Blijft toch jeugdsentiment he, dat vergeet je nooooooit nee echt nooooit meer

En ontopic maar weer; Ziet er weer helemaal goed uit die generator, ga je de zaterdag besteden aan het her-monteren?
- Mark Smeets
- Moderator
-
Wouter76;178506 schreef : En ontopic maar weer; Ziet er weer helemaal goed uit die generator, ga je de zaterdag besteden aan het her-monteren?
Ik denk dat Joost dan druk bezig is met zijn eigen tourrit

Ziet er idd weer netjes uit Joost!