show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

1981 Volvo 345 2.0 GLS van Joost

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-06-2011 10:30 #877723 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic 1981 Volvo 345 2.0 GLS van Joost
5 wordt voorgeschreven volgens de PDF, de 6 is alleen voor de injectieblokken zie ik.

Volgens mij kan de 345 wel wat hebben, temperatuurmeter komt in NL nooit hoger dan een kwart (ja, de thermostaat is goed), in Frankrijk tegen een steile helling hooguit op half.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-06-2011 20:37 #877770 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic 1981 Volvo 345 2.0 GLS van Joost
de thermostaat van onze auto's zegt niet zoveel... "kwart en half" bij jou zal wellicht "half en driekwart" betekenen...

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
21-06-2011 22:20 #877787 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1981 Volvo 345 2.0 GLS van Joost
mja, die van mij hekelt altijd tegen de helft aan.. En dat is keurig volgens mij

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
21-06-2011 23:13 #877803 door V300 register
Wat bedoelen jullie met thermostaat? De daadwerkelijke thermostaat of de temperatuurmeter in de tellerunit.

Joris, weet het niet meer zeker maar volgens mij heb ik een koudere thermostaat in de B19 gezet (ivm lpg plannen). Als dat het geval was, dan waarschijnlijk de 82 graden variant. Durf ik echter niet met zekerheid te zeggen, te lang geleden.

Voor een niet LPG redblock zou ik er de 87 graden variant van een turbo in zetten, zeker voor mensen die op vakantie naar het warme Zuiden gaan. Warm genoeg voor de winter, beetje kouder voor de zomer. Niet dermate kouder dat het verbruik eronder lijdt.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
21-06-2011 23:15 #877805 door V300 register
de huidige bougies zijn qua warmtegraad zowieso over een breder bereik inzetbaar dan de bougies uit de 'toen waren ze nog nieuw' tijd.

m.a.w. het verschil zal niet groot zijn.

daarbij, die lijst met voorgeschreven bougies is zorgvuldig samengesteld. Als je van mening bent dat er iets niet klopt kan dit aangetoond worden dmv originele documentatie en eventuele equivalentietabellen. Niet zomaar gaan roepen '5 is te warm' want dat is tot het tegendeel bewezen is niet zo :)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
21-06-2011 23:19 #877807 door V300 register
Ruben, noem je me nou Joris?:P haha Bougies zijn allang vervangen..
Autotje wordt weer in topstaat kerel ^^ glt tellerklokje, binnnenkort ook de 14" open glt velgen erop. alles dichtgelast

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
22-06-2011 09:30 #877824 door V300 register

antiekeradio;178858 schreef : de huidige bougies zijn qua warmtegraad zowieso over een breder bereik inzetbaar dan de bougies uit de 'toen waren ze nog nieuw' tijd.

m.a.w. het verschil zal niet groot zijn.

daarbij, die lijst met voorgeschreven bougies is zorgvuldig samengesteld. Als je van mening bent dat er iets niet klopt kan dit aangetoond worden dmv originele documentatie en eventuele equivalentietabellen. Niet zomaar gaan roepen '5 is te warm' want dat is tot het tegendeel bewezen is niet zo :)

Dat zal allemaal wel. Voordat jij iets aanneemt zal ik wel met een wetenschappelijk onderzoek moeten komen. Volvo heeft een hoop dingen goed onderzocht, toch zijn er altijd verbeteringen mogelijk. Dat hoeft niet perse voorzien te zijn van een wetenschappelijke onderbouwing. Ervaringen van anderen, die in staat zijn zelf te redeneren en adviezen van mensen die al meer dan 20 jaar voor hun brood aan Volvo sleutelen is mij al heel wat waard. Daarbij ben ik verstandig en capabel genoeg om die informatie wel/niet/deels te gebruiken. Dat zegt mij meer dan documentatie gebaseerd op onderzoek van 30 jaar geleden, originele documentatie is echt niet bepaald indrukwekkend.
Een VOC auto, op een warme dag komt in de problemen met 6 en gebruikt daarom bijna altijd 7.

Aangezien sommigen hier over ieder woord vallen:

"5 is wel erg heet, daarmee zou ik liever niet op vakantie naar Frankrijk gaan. 6 is prima. Bij veel sportief rijden, zware belasting kun je zelfs nog 7 overwegen. 5 vind ik in ieder geval wel erg heet voor een redblock, mogelijk valt het voor een lage compressie B19A nog mee."

Daar staat nergens het woord: TE

Alvorens mij woorden in de mond te leggen die ik niet heb uitgesproken of heb getypt is het verstandig mijn post beter te lezen.
Daarnaast geef ik in mijn post duidelijk aan waarom een eventuele koudere bougie een verstandige optie zou kunnen zijn: de weersomstandigheden en de belasting
Ik geef duidelijk aan dat het om mijn mening gaat, ik plaats geen universele waarheid.
Tot slot geef ik aan dat gezien het motortype van Joost hij er wel mee wegkomt. (lage cr, van de andere kant is een B19/200 wel erg gevoelig voor ontstekingsproblemen door de overhangde verbrandingskamer)

Daarnaast zou ik met een auto waarbij het mengsel altijd twijfelachtig is (carburateur) extra voorzichtig zijn met zo'n zaken onder bepaalde omstandigheden.

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-06-2011 09:38 #877825 door 16673-dummy
Interessante discussie :)
Bedankt voor de bijdragen heren, nu weet ik waar die getallen voor staan.

Ik heb de BP5ES al klaar liggen dus die zet ik erin, en de ontstekingsdelen die eruit komen gaan in de doos met reserveonderdelen. Mocht onderweg dus blijken dat de zaak echt te heet wordt, kan ik de BPR6ES er weer terug in draaien.
De vorige keer dat 'ie wat warmer werd was trouwens - achteraf gezien- niet zo heel gek; de klepspeling klopte niet, de contactpunten waren gaar en het CO was wat te laag.

Dit jaar zal het vast beter gaan :)

(123456)

• Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
22-06-2011 10:33 #877827 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic 1981 Volvo 345 2.0 GLS van Joost
Leuk zo'n km stand, moet je ook maar net op tijd aan denken, het valt me ineens op dat de 100 wat weggepropt zit op de schaal, alsof de ontwerper er plotseling achter kwam na de 80 dat er niet genoeg ruimte was.

Gaat vast helemaal goedkomen die trip naar Frankrijk Joost, zeker na alles wat je er de afgelopen tijd allemaal aan hebt gedaan.

Als je die iets warmere bougies er nu al indraaid kun je er mooi nog even mee testen voor je werkelijk op vakantie gaat.

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-06-2011 10:52 #877830 door 16673-dummy
Ja daar is wel een reden voor Wouter; ze wilden de tellerbak van de 1400's behouden voor de 2-liters, maar de 2-liter ging wat harder :D
Daarom hebben ze de schaal wat voller gezet (1400-teller gaat tot 180 dacht ik). Het getal 100 staat op dezelfde positie als bij de 1400-teller, maar de getallen 80 en 120 zijn wat dichter naar de 100 geschoven (net als het streepje) waardoor het lijkt alsof de 100 er maar een beetje tussen is geplakt :)

Jammer aan de tellerbak van de 345, is dat er een kras in het plexi zit. Als ik de tellerbak ooit nog eens loshaal, verwissel ik 'm voor een goede.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC